Την εκτίναξη των διεθνών τιμών σε πρώτες ύλες και μεταφορικά κόστη προσπαθούν να διαχειριστούν οι επιχειρηματίες του εγχώριου λιανεμπορίου και χονδρεμπορίου.
Από τα παιχνιδάδικα και τις αλυσίδες με ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά προϊόντα μέχρι τις εταιρείες οικιακού εξοπλισμού, τα καταστήματα με ρούχα και παπούτσια και τις επιχειρήσεις πώλησης οικοδομικών υλικών, όλοι επιδιώκουν να αντιμετωπίσουν τη δύσκολη συγκυρία («τέλεια καταιγίδα» για κάποιους) με στρατηγικές κινήσεις έως ότου η εφοδιαστικά αλυσίδα επανέλθει σε κανονικούς ρυθμούς λειτουργίας.
Ενδεικτικό της συμφόρησης στον εφοδιασμό είναι το ύψος των ναύλων στη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων, το οποίο έχει αυξηθεί το τελευταίο δωδεκάμηνο κατά 600% ή και περισσότερο. Για παράδειγμα, η μεταφορά ενός 12μετρου κοντέινερ από την Κίνα στην Ευρώπη κοστίζει πλέον πάνω από 10.000 δολάρια, όταν τον Μάρτιο του 2020 η αντίστοιχη τιμή ήταν 1.400 δολάρια.
Την ίδια ώρα, όσοι αγοράζουν προϊόντα που περιέχουν πλαστικό, χαλκό αλλά και αλουμίνιο πληρώνουν υψηλότερες τιμές, καθώς εδώ και τρεις μήνες οι ανατιμήσεις έχουν αρχίσει σταδιακά να κλιμακώνονται.
Οι πληθωριστικές αυτές τάσεις που παρατηρούνται καθιστούν αποτρεπτικές τις εισαγωγές πρώτων υλών, αλλά και τελικών προϊόντων στη χώρα, καθώς μεγάλος αριθμός των ελληνικών επιχειρήσεων δεν μπορεί να αντεπεξέλθει σε τέτοια κόστη, ενώ οι τάσεις αυτές, ανόδου των τιμών, είναι αδύνατον να απορροφηθούν από τις ίδιες τις επιχειρήσεις, είχε αναφέρει πρόσφατα το ΕΒΕΑ.
Διαχειρίσιμο -προς το παρόν- το πρόβλημα
Στη συγκεκριμένη φάση, οι έλληνες λιανέμποροι και χονδρέμποροι δεν έχουν ακόμη μεγάλο πρόβλημα, αναφέρουν παράγοντες της αγοράς στον «Οικονομικό Ταχυδρόμο», καθώς η μειωμένη ζήτηση σε διαρκή καταναλωτικά αγαθά λόγω των περιοριστικών μέτρων όλους τους προηγούμενους μήνες είχε ως συνέπεια την ύπαρξη επαρκών αποθεμάτων για κάποιο διάστημα ακόμη.
Ωστόσο το στοκ δεν έχει άπειρη διάρκεια ζωής γι’ αυτό και σταδιακά αρκετοί προχωρούν σε αναμόρφωση του προϊοντικού τους χαρτοφυλακίου, ενώ προχωρούν και σε αλλαγή προμηθευτών για κάποια είδη που εμπορεύονται, επιλέγοντας πιο κοντινές αγορές.
Το ίδιο συμβαίνει και με τις πρώτες ύλες. Για παράδειγμα οι επιχειρήσεις ενδυμάτων πλέον προτιμούν να παραγγέλνουν πρώτη ύλη από κοντινούς προορισμούς, και όχι από μακρινές περιοχές όπως παλαιότερα.
Ακριβότερα προϊόντα για τον καταναλωτή
Ό,τι όμως κι αν επιλέξουν οι εκπρόσωποι του εμπορίου, δηλαδή ή να απορροφήσουν το αυξημένο κόστος προκειμένου να το μετακυλήσουν στον καταναλωτή αργότερα, ή εάν να ανεβάσουν τις τιμές άμεσα, το αποτέλεσμα για τους καταναλωτές θα είναι η αγορά ακριβότερων προϊόντων. Και αν όχι τις επόμενες εβδομάδες, σίγουρα τους επόμενους μήνες, καθώς οι νέες παραγγελίες έχουν γίνει στην πλειονότητά τους σε αρκετά υψηλότερες τιμές.
«Είναι όνειρο θερινής νυκτός να μην έχουμε καμία ανατίμηση» είχε αναφέρει προ ημερών ο ισχυρός άνδρας των καταστημάτων Jumbo, Απόστολος Βακάκης, μιλώντας στην ετήσια γενική συνέλευση των μετόχων της εταιρείας.
Ο ίδιος εκτίμησε πως σε αντίθεση με ό,τι εκτιμούν οι κεντρικές τράπεζες, το φαινόμενο των πληθωριστικών πιέσεων δεν είναι παροδικό. «Η πραγματικότητα είναι βλέποντας και κάνοντας. Ζούμε σε ένα περιβάλλον αντιφατικότητας. Υπάρχει η προσδοκία ότι τα πληθωριστικά φαινόμενα σταδιακά θα εξανεμιστούν, κάτι που εγώ δεν το βλέπω. Θα εξορθολογιστούν σε υψηλά επίπεδα», τόνισε.
Ανακοίνωσε μάλιστα την απόφασή του, η εταιρεία να αλλάξει πλάνο στις αγορές της, σταματώντας τις παραγγελίες από την Κίνα καθώς και να μην προχωρήσει στο άνοιγμα νέων καταστημάτων.
Διαφορετική οπτική
Στα προβλήματα του εφοδιασμού αναφέρθηκε και ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας παιγνιδιών AS Company, Ευστράτιος Ανδρεάδης, κατά τη διάρκεια της τακτικής γενικής συνέλευσης των μετόχων.
Όπως είπε σημειώνεται πολύ μεγάλη αύξηση τιμών στις πρώτες ύλες (από 20% έως 300%), ενώ τα μεταφορικά κόστη έχουν πενταπλασιαστεί. Παρά ταύτα υπογράμμισε ότι «εμείς θα συνεχίσουμε το έργο μας, αναβαθμίζοντας το μείγμα των προϊόντων μας. Η όλη εξέλιξη μπορεί ενδεχομένως και να μας ωφελήσει καθώς από την πλευρά μας επιταχύνουμε την υλοποίηση της στρατηγική μας για αναβαθμισμένα προϊόντα και για ψηφιοποίηση του τρόπου λειτουργίας μας».
Η περίπτωση της Fourlis
Σχεδόν απρόσβλητα θεωρεί ότι θα είναι τα καταστήματα IKEA και Intersport η διοίκηση του ομίλου Fourlis παρά την ανοδική πορεία που σημειώνουν οι τιμές στις πρώτες ύλες και το μεταφορικό κόστος.
Ο λόγος σύμφωνα με τον CEO της Fourlis Απόστολο Πεταλά είναι γιατί οι στρατηγικοί του συνεργάτες των Ikea και Intersport αλλά και οι μεγάλες εταιρείες αθλητικών ειδών Nike και Adidas διαχειρίζονται αποτελεσματικά τις εν λόγω προκλήσεις. Ξεκαθάρισε μάλιστα πως δεν έχει γίνει καμία αύξηση τιμών στον παρόν τιμοκατάλογο ενώ προέβλεψε μικρής έκτασης ανατιμήσεις στον κατάλογο προϊόντων της νέας χρονιάς, αλλά και μειώσεις.
«Πετάνε» τα οικοδομικά υλικά
Εκτός από τα διαρκή καταναλωτικά αγαθά, το κύμα ακρίβειας απειλεί και τα οικοδομικά υλικά. Τεράστιες αυξήσεις καταγράφει η νέα έκθεση της ΕΛΣΤΑΤ για τον Μάιο του 2021.
Παρότι και η άνοδος του γενικού δείκτη τιμών είναι 3% τον Μάιο 2021 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Μαΐου 2020, οι αυξήσεις στα προϊόντα είναι ώς και επταπλάσιες του μέσου όρου.
Ειδικότερα, ανατιμήσεις σημειώθηκαν σε: πετρέλαιο κίνησης- Diesel (21,8%), σωλήνες χαλκού (17,5%), σίδηρο οπλισμού (9,7%), αγωγούς χάλκινους (9,7%), θερμαντικά σώματα (5,5%), τούβλα (4,7%), σωλήνες πλαστικούς, συνθετικούς, ινοτσιμέντου (2,3%), κιγκλιδώματα ανοξείδωτα (2,2%), πλαστικό, ακρυλικό, νερού (2,1%), μηχανισμούς γκαραζόπορτας (2,1%), ντουλάπες ξύλινες (1,8%), γκαραζόπορτες (1,6%), μαρμαρόπλακες (1,3%), πόρτες εσωτερικές (1%), παρκέτα (1%), κουφώματα αλουμινίου (0,9%), πόρτες ασφαλείας (0,8%) και ξυλεία οικοδομών (0,6%).
Πηγή: ot.gr