Στο επίκεντρο του υπουργικού συμβουλίου βρέθηκε το νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας, «Αναβάθμιση του Σχολείου και Ενδυνάμωση των Εκπαιδευτικών», που θα αφορά την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και την αυτονομία των σχολικών μονάδων, το οποίο κατατίθεται τις επόμενες ημέρες στη Βουλή.
Στο νομοσχέδιο αναφέρθηκε ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, τονίζοντας πως «η εκπαίδευση, το σχολείο μας, έχει έρθει η ώρα να απεγκλωβιστεί από το υπουργείο. Τα μαθήματα να γνωρίζουν νέους ορίζοντες, οι διδάσκοντες να αξιολογούν, αλλά και να αξιολογούνται σωστά».
Και προσέθεσε πως, στο εξής, «οι σχολικές μονάδες αυτονομούνται στις τάξεις», κάτι που, όπως είπε, το θεωρεί «εξαιρετικά σημαντική τομή».
Παράλληλα, ανέφερε ότι θα υπάρχει ανοιχτή επιλογή βιβλίων και εναλλακτικές μέθοδοι εξέτασης, «ώστε να καταργηθεί η αποστήθιση και να καλλιεργηθεί η κριτική σκέψη, αλλά και η συνεργασία μεταξύ των μαθητών».
Μιλώντας για την ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, ο Κυριάκος Μητσοτάκης είπε πως, με το νέο νομοσχέδιο, «ο εκπαιδευτικός αναλαμβάνει κεντρικό, πρωταγωνιστικό παιδαγωγικό ρόλο, γι’ αυτό εξάλλου και θα επιμορφώνεται διαρκώς, ενώ το έργο του θα αποτιμάται, ώστε να έχει κάθε βοήθεια να γίνει καλύτερος, να γίνει καλύτερη. Με μια αλλαγή που περιγράφεται με τρεις λέξεις: ελευθερία, αυτονομία, λογοδοσία».
Τι θα περιλαμβάνει το νέο νομοσχέδιο
Σύμφωνα με πληροφορίες, το νομοσχέδιο περιλαμβάνει τους εξής άξονες:
Α. Αυτονομία σχολικών μονάδων
- Εισαγωγή του πολλαπλού βιβλίου.
- Οι εγκρίσεις των προγραμμάτων θα γίνονται από τα σχολεία και όχι από τις διευθύνσεις εκπαίδευσης, στο πλαίσιο ενίσχυσης του ρόλου του διευθυντή
Β. Στελέχη εκπαίδευσης
- Η θητεία των διευθυντών σχολικών μονάδων αυξάνεται από 3 σε 4 χρόνια, ενώ καταργείται και το όριο των δύο συνεχόμενων θητειών στο ίδιο σχολείο.
- Δημιουργείται ο θεσμός του «Μέντορα» εκπαιδευτικού και του Ενδοσχολικού Συντονιστή.
- Δημιουργούνται 800 θέσεις Συμβούλων Εκπαίδευσης (σ.σ. πρώην σχολικοί σύμβουλοι) και 116 θέσεις Περιφερειακών Εποπτών Εκπαίδευσης.
- Σε κάθε διεύθυνση εκπαίδευσης, θα υπάρχει και Επόπτης Εκπαίδευσης.
Γ. Η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών
Η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, ανακοίνωσε ότι η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών θα γίνεται σε τρία στάδια, εκ των οποίων τα δύο θα αξιολογούνται ανά 4ετία και το τρίτο ανά διετία. Συγκεκριμένα:
- Η γενική και ειδική διδακτική των εκπαιδευτικών θα αποτιμάται από τον σύμβουλο εκπαίδευσης ανά τέσσερα έτη.
- Το παιδαγωγικό κλίμα της τάξης θα αποτιμάται από τον διευθυντή ανά τετραετία,
- Η υπηρεσιακή συνέπεια και επάρκεια θα αποτιμάται και από τον διευθυντή και από τον σύμβουλο, ανά διετία.
Σημειώνεται πως η αξιολόγηση θα γίνεται σε 4βαθμη περιγραφική κλίμακα:
1) Μη ικανοποιητικός, 2) Ικανοποιητικός, 3) Πολύ καλός, 4) Εξαιρετικός.
Οι εκπαιδευτικοί των στοιχείων 1 και 2 της κλίμακας θα παραπέμπονται σε επιμόρφωση.
Έντονες αντιδράσεις από τους εκπαιδευτικούς
Μετά από μια σχολική χρονιά με κλειστά σχολεία και όλες τις δυσκολίες που προκάλεσε η πανδημία σε μαθητές και εκπαιδευτικούς, η Νίκη Κεραμέως φέρνει μέσα στο καλοκαίρι ένα νομοσχέδιο που αποτελεί αιτία «πολέμου» για την εκπαιδευτική κοινότητα.
Όπως υποστηρίζουν τα σωματεία των εκπαιδευτικών, πρόκειται για ένα νομοσχέδιο που αποδυναμώνει το ρόλο των συλλογικών οργάνων, όπως τον Σύλλογο Διδασκόντων, αλλά δίνει υπερεξουσίες σε μονοπρόσωπα όργανα, όπως είναι οι διευθυντές των σχολικών μονάδων και τα στελέχη εκπαίδευσης.
Και προσθέτουν με νόημα ότι η κατάθεση του νομοσχεδίου στο μέσον του καλοκαιριού «γίνεται σκόπιμα», προκειμένου να περάσει «στα μαλακά», με τα σχολεία κλειστά και τους περισσότερους εκπαιδευτικούς σε διακοπές.
Οι πρώτες αντιδράσεις της εκπαιδευτικής κοινότητας έχουν ήδη καταγραφεί, κυρίως ενάντια στις προβλέψεις του νομοσχεδίου για την αξιολόγηση, ενώ φαίνεται πως η συνάντηση Κεραμέως με ΟΛΜΕ και ΔΟΕ δεν είχε τα επιθυμητά για το υπουργείο Παιδείας αποτελέσματα, παρότι η σχετική ανακοίνωσε έκανε λόγο για συνέχιση του διαλόγου.
Σκληρή αξιολόγηση και στο βάθος απολύσεις;
Με το νομοσχέδιο, υποστηρίζουν οι ομοσπονδίες των εκπαιδευτικών, προωθείται η «σκληρή» διπλή αξιολόγηση του εκπαιδευτικού, τόσο από τον σύμβουλο, όσο και από τον διευθυντή του σχολείου, μέσα από μια κλίμακα τεσσάρων βαθμίδων. Επιπλέον, όπως διευκρινίζουν, η παράλληλη δομή των συμβούλων εκπαίδευσης, που αναμένεται να δημιουργηθεί, πιθανότατα θα έχει εποπτικό χαρακτήρα.
Οι εκπαιδευτικοί ανησυχούν πως η «σκληρή» αξιολόγηση του εκπαιδευτικού και το γενικότερο πλαίσιο που προωθείται με το νομοσχέδιο, προμηνύουν «τιμωρίες» κατά των εκπαιδευτικών, ακόμα και απολύσεις.
Παράλληλα, με το πολλαπλό βιβλίο, όπως τονίζουν, το υπουργείο ουσιαστικά καταργεί το ενιαίο βιβλίο διδασκαλίας σε όλη την Ελλάδα και μεταθέτει την ευθύνη στους εκπαιδευτικούς και τους συλλόγους διδασκόντων, αναφορικά με το περιεχόμενο των διδακτικών προγραμμάτων.
Να σημειωθεί, επίσης, ότι η ΟΙΕΛΕ (Ομοσπονδία Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Ελλάδας) καταγγέλλει τον αποκλεισμό της από το διάλογο, παρά το γεγονός ότι το νομοσχέδιο αφορά και στην αξιολόγηση των ιδιωτικών εκπαιδευτικών και σχολείων.
Αντιδράσεις κομμάτων – ΣΥΡΙΖΑ: «Αυταρχισμός σε εκπαιδευτικούς και παιδιά»
«Μέσα στην πανδημία, με ευθύνη της κυβέρνησης η εκπαίδευση πήγε από το κακό στο χειρότερο», δήλωσε ο Νίκος Φίλης, τομεάρχης Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ, για το εκπαιδευτικό νομοσχέδιο που συζητήθηκε στο υπουργικό συμβούλιο.
Και προσέθεσε: «Εκτοξεύτηκαν οι κοινωνικές-εκπαιδευτικές ανισότητες, αντιμετωπίστηκαν με αυταρχισμό οι εκπαιδευτικοί και τα παιδιά. Κι ενώ βρισκόμαστε μπροστά σε μια δύσκολη χρονιά, κατά την οποία πρέπει να αποκατασταθεί η λειτουργία του σχολείου, να προωθηθεί η συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς, ώστε να αντιμετωπιστούν τα μαθησιακά και τα ψυχοκοινωνικά προβλήματα των μαθητών, η κυβέρνηση καταφεύγει σε μέτρα που θα επιδεινώσουν την κατάσταση και θα οδηγήσουν στην περαιτέρω υποβάθμιση του δημόσιου σχολείου».
Ο κ. Φίλης τόνισε πως δεν πρόκειται για νέες ιδέες, «αλλά για επανάληψη χρεοκοπημένων παιδαγωγικών αντιλήψεων του νεοφιλελεύθερου -‘αγοραίου’ σχολείου, με τις οποίες προάγονται ο ανταγωνισμός και η ανασφάλεια και όχι η ηρεμία και η συνεργασία στη σχολική ζωή».
Επιπλέον, ο τομεάρχης Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ υποστήριξε ότι «επανέρχονται παλαιοκομματικά πρότυπα, όπως ο παντοδύναμος διευθυντής σχολικής μονάδας, καθώς και ο αλήστου μνήμης ‘επιθεωρητισμός’, με πρόσχημα την αξιολόγηση. Στην ουσία, εξαφανίζεται ο Σύλλογος Διδασκόντων και το σχολείο ολοένα και περισσότερο προσομοιάζει με ‘υποκατάστημα’ εμπορικής αλυσίδας».
Και έκανε λόγο για «κατηγοριοποίηση των σχολείων ανά γειτονιά και Δήμο. Αντί για άριστα σχολεία για όλα τα παιδιά, τα σχολεία διαχωρίζονται σε ‘καλά’ και ‘κακά’, ένα μέτρο που αποτελεί το πρώτο βήμα για να επιβληθούν τιμωρίες με τη μορφή στέρησης πόρων, όπως ήδη έχει συμβεί με τα Πανεπιστήμια», ανέφερε ο Ν. Φίλης.
Τέλος, δήλωσε πως η μάχη για ένα δημοκρατικό, συμμετοχικό, συμπεριληπτικό σχολείο της γνώσης και της προκοπής «θα δοθεί με ένταση μέσα και έξω από τη Βουλή. Και θα κριθεί στα σχολεία και τα Πανεπιστήμια, όταν θα ανοίξουν με το καλό τον Σεπτέμβριο»
ΚΚΕ: Ασφυκτικός έλεγχος των εκπαιδευτικών και κατηγοριοποίηση σχολείων και μαθητών
«Το νομοσχέδιο για την παιδεία, που παρουσιάστηκε σήμερα στο υπουργικό συμβούλιο, προβλέπει ασφυκτικό έλεγχο των εκπαιδευτικών και παραπέρα κατηγοριοποίηση σχολείων και μαθητών, που θα εντείνουν τις μορφωτικές ανισότητες», ανέφερε σε ανακοίνωσή του το ΚΚΕ.
Ο Περισσός κάνει λόγο για «νέες μεθοδεύσεις του υπουργείου Παιδείας, για εφαρμογή της αξιολόγησης με κριτήρια άκρως αντιπαιδαγωγικά, που πρέπει να απορριφθούν μαζικά από τον κόσμο της εκπαίδευσης, όπως απαντήθηκαν και οι προηγούμενες απόπειρες».
Και επισημαίνει πως «στο υποκριτικό σύνθημα της κυβέρνησης ‘αυτός που αξιολογεί, αξιολογείται’, πρέπει να αντιπαραθέτει η ανάγκη ‘αυτός που μορφώνει, πρέπει να βοηθιέται ουσιαστικά’».
Η προώθηση της «αυτονομίας» της σχολικής μονάδας, που περιλαμβάνεται στο νομοσχέδιο, «όχι μόνο δεν βοηθά τους εκπαιδευτικούς να κάνουν καλύτερα το μάθημά τους, αλλά δεσμεύει ακόμα περισσότερο το περιεχόμενο της εκπαιδευτικής λειτουργίας στις υπάρχουσες κοινωνικές και μορφωτικές ανισότητες, δημιουργώντας σχολεία πολλών ταχυτήτων», υπογραμμίζει το ΚΚΕ.
Και αναφέρει πως το βασικό ζήτημα σήμερα είναι να δημιουργηθούν σχολικά βιβλία, που θα αναπτύσσουν την αγάπη για τη γνώση, θα καλλιεργούν την αντίληψη ότι η αλήθεια είναι αντικειμενική και μπορεί να κατακτηθεί από τον άνθρωπο, για να ερμηνεύσει και να αλλάξει τον κόσμο.
Και αυτά τα βιβλία «να είναι δωρεάν, ίδια και ενιαία για όλα τα παιδιά», τονίζει ο Περισσός, προσθέτοντας πως προκύπτουν επιπλέον ερωτηματικά οι ανακοινώσεις για το πολλαπλό βιβλίο, «για το αν τελικά θα εξασφαλίζεται η δωρεάν παροχή τους».
Το ΚΚΕ απορρίπτει το συγκεκριμένο νομοσχέδιο και καλεί «σε θέση μάχης τον κόσμο της εκπαίδευσης, όλο το λαό, για να μην περάσουν οι αρνητικές αλλαγές».
Να σημειωθεί, πάντως, ότι η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, προσκάλεσε με επιστολή της τους υπεύθυνους Παιδείας των Κοινοβουλευτικών Ομάδων, προκειμένου να συναντηθούν και να συζητήσουν θέσεις και απόψεις, που αφορούν στους άξονες του επερχόμενου νομοσχεδίου του υπουργείου, ώστε να ληφθούν υπόψη κατά τη διαμόρφωσή του.