Μέχρι τέλους του έτους θα έχει εκκαθαριστεί σημαντικό μέρος των εκκρεμών συντάξεων προαναγγέλλει ο νέος διοικητής του ΕΦΚΑ Παναγιώτης Δουφεξής ενώ στέλνει ένα ηχηρό μήνυμα προς υπαλλήλους του ενιαίου φορέα για τα σημάδια δυσλειτουργίας που παρουσιάζονται.
Σε συνέντευξή συνέντευξή του στα «ΝΕΑ Σαββατοκύριακο» προειδοποιεί ότι η τακτική του «σπασμένου» ή του κατεβασμένου τηλεφώνου δεν είναι πλέον αποδεκτή και ότι είναι αποφασισμένος να κινήσει μέχρι και πειθαρχικές διαδικασίες για σοβαρές καταγγελίες.
Ποια είναι η εικόνα που συναντήσατε στον ΕΦΚΑ. Είστε ικανοποιημένος από τη λειτουργία του;
O e-ΕΦΚΑ εξυπηρετεί κάθε μήνα εκατομμύρια πολίτες μέσα από τα τοπικά υποκαταστήματα και τις ψηφιακές του υπηρεσίες. Ομως, παρά τη σημαντική δουλειά της προηγούμενης Διοίκησης, δεν έχει ολοκληρωθεί μέχρι σήμερα ο οργανωτικός του μετασχηματισμός σε έναν ενιαίο Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης, όπως δεν έχει ολοκληρωθεί και η ψηφιακή ενοποίηση των διάσπαρτων πληροφοριακών συστημάτων (όπου υπάρχουν) των παλαιών Ταμείων. Αυτό είναι το μεγάλο στοίχημα. Να δημιουργήσουμε μέσα στους επόμενους μήνες έναν e-ΕΦΚΑ με ενιαίες δομές και οριζόντιες πληροφοριακές υποδομές.
Ποια είναι τα μεγάλα προβλήματα του e-ΕΦΚΑ και πού οφείλονται;
Αναμφίβολα, η συσσώρευση χιλιάδων εκκρεμών αιτημάτων συνταξιοδότησης καθώς και η ελλιπής εξυπηρέτηση του πολίτη από πολλά υποκαταστήματα του Φορέα, αποτελούν τις κυριότερες προκλήσεις που καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε ως νέα Διοίκηση. Το στοκ των εκκρεμών συντάξεων οφείλεται εν πολλοίς στην έλλειψη ενιαίας οργανωτικής και πληροφοριακής υποδομής που προανέφερα και η ελλιπής εξυπηρέτηση του πολίτη είναι αποτέλεσμα πολλών παραγόντων, μεταξύ αυτών και της κακής επαγγελματικής συμπεριφοράς ορισμένων υπαλλήλων αλλά και της έλλειψης προσωπικού σε κάποιες υπηρεσίες. Θέλω να είμαι δίκαιος και σαφής. Αναγνωρίζω την εργασία και το φιλότιμο των υπαλλήλων που πραγματικά κοπιάζουν και προσφέρουν τον καλύτερό τους εαυτό για το καλό του Φορέα και των ασφαλισμένων. Και αυτοί αποτελούν την πλειοψηφία. Δεν πρόκειται όμως να συμβιβαστώ με εκείνους που με τη στάση και τη συμπεριφορά τους αμαυρώνουν το έργο των πολλών και υποβιβάζουν την αποστολή του ΕΦΚΑ στα μάτια των πολιτών.
Είναι γεγονός ότι οι υπηρεσίες του ΕΦΚΑ υπολειτουργούν. Θα πάρετε μέτρα για αυτή την απαράδεκτη κατάσταση;
Μια από τις πρώτες κινήσεις μου ως νέου διοικητή ήταν να στείλω μια επιστολή προς όλους τους υπαλλήλους του Φορέα υπενθυμίζοντάς τους την υποχρέωσή μας να εξυπηρετούμε τον πολίτη. Και τους υπενθύμισα πως το να απαντάμε στις κλήσεις και τα e-mails τους είναι ένα ελάχιστο δείγμα σεβασμού απέναντι στις ανάγκες και την αγωνία τους. Αναμένω την ανταπόκρισή τους στο κάλεσμά μου και στη συνέχεια θα πράξουμε αναλόγως. Το μόνο σίγουρο είναι πως η τακτική του «σπασμένου» ή του κατεβασμένου τηλεφώνου δεν είναι πλέον αποδεκτή. Δεν πρόκειται να συμβιβαστώ με αυτή την κατάσταση. Είμαι αποφασισμένος να κινήσω μέχρι και πειθαρχικές διαδικασίες για σοβαρές καταγγελίες.
Με ποιους τρόπους ο e-ΕΦΚΑ προσφέρει εναλλακτικά κανάλια εξυπηρέτησης στους πολίτες προκειμένου να αντισταθμίσει την κακή τηλεφωνική εξυπηρέτηση;
Ο e-ΕΦΚΑ διαθέτει σήμερα πάνω από 50 ψηφιακές υπηρεσίες. Υπολογίζεται πως μέσα στο 2021 θα πραγματοποιηθούν πάνω από 8 εκατομμύρια ηλεκτρονικές συναλλαγές μέσω αυτών των υπηρεσιών που σημαίνει την αποφυγή αντίστοιχων μετακινήσεων από και προς τα τοπικά υποκαταστήματα. Μέσα στο επόμενο χρονικό διάστημα θα θέσουμε σε λειτουργία, σε συνεργασία με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, και την υπηρεσία myEfkaLive για την εξ αποστάσεως εξυπηρέτηση του πολίτη μέσω βιντεοκλήσης.
Οι εκκρεμείς συντάξεις διογκώνονται λόγω της έκρηξης των συνταξιοδοτήσεων. Βλέπετε φως στο τούνελ;
Τα τελευταία στοιχεία της έκθεσης «ΑΤΛΑΣ» δείχνουν πως για 6ο συνεχή μήνα έχουμε σταθερή μείωση του στοκ των εκκρεμών κύριων συντάξεων. Τέλη Μαρτίου ανήλθαν στις 134.000, 20% λιγότερες σε σχέση με έναν χρόνο πριν. Προς το παρόν, δεν μπορώ να δώσω ακριβές χρονοδιάγραμμα για το πότε θα τελειώσουμε μια για πάντα με το πρόβλημα. Η τάση είναι θετική, όμως θα πρέπει να επιταχύνουμε σημαντικά τους ρυθμούς μας για να μπορέσουμε μέχρι τέλους του χρόνου να έχουμε ολοκληρώσει σημαντικό μέρος της εκκαθάρισης των εκκρεμοτήτων. Προς την κατεύθυνση αυτή, κομβική θα είναι η συμβολή των πιστοποιημένων λογιστών και δικηγόρων που θα μπουν στη μάχη της απονομής συντάξεων, οι προσλήψεις συμβασιούχων που δρομολογούμε καθώς και η επιστροφή συνταξιούχων του e-ΕΦΚΑ για ορισμένο χρόνο για να βοηθήσουν και αυτοί με την εμπειρία τους. Επιπλέον, η εγκατάσταση 1.600 νέων υπολογιστών σε κρίσιμες υπηρεσίες του Φορέα και η ψηφιοποίηση των αρχείων ασφαλιστικής ιστορίας των πολιτών, ένα μεγάλο έργο που πτυχές του ήδη υλοποιούνται και σχεδιάζεται η περαιτέρω εξέλιξή του, θα βοηθήσουν σημαντικά στην επιτάχυνση της απονομής των εκκρεμών συντάξεων.