Η ώρα έφτασε. Τόσο οι αγωνίες όσο και ο κόπος φτάνουν στο τέλος τους για χιλιάδες νέους και νέες που θα διεκδικήσουν την είσοδό τους στην ανώτατη εκπαίδευση της χώρας, στο τέλος μιας χρονιάς που αιφνιδίασε, φόβισε, προβλημάτισε και απογοήτευσε. Ωστόσο οι «μηχανές» της εκπαιδευτικής κοινότητας έχουν ξεκινήσει ξανά: Πρώτη ημέρα σήμερα των πανελλαδικών εξετάσεων με τη Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία για τα Γενικά Λύκεια της χώρας, ενώ η διαδικασία αναμένεται να ολοκληρωθεί στις 22 του μήνα. Για τα Επαγγελματικά Λύκεια οι εξετάσεις ξεκινούν την Τρίτη και ολοκληρώνονται στις 28 του μήνα.
Με την περίφημη νέα Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής τον μεγάλο «πρωταγωνιστή» της εφετινής χρονιάς και τα ΑΕΙ της χώρας να έχουν καθορίσει μόνα τους συντελεστές καθορισμού των βαθμολογικών «εισιτηρίων» για την είσοδο στα προγράμματά τους, το εξεταστικό σύστημα φαίνεται ότι οδηγείται σε μια ισορροπία. Η οποία ωστόσο θα περιορίσει τον αριθμό των εισακτέων στα ΑΕΙ με πολύ χαμηλές βαθμολογίες, ενώ θα οδηγήσει και σε περιορισμό των τμημάτων της ανώτατης εκπαίδευσης που αποτελούσαν παραδοσιακά προορισμούς μειωμένης ζήτησης.
Κατά τα άλλα, τέσσερα τμήματα λιγότερα θα βρουν εφέτος στο μηχανογραφικό τους οι υποψήφιοι των πανελλαδικών εξετάσεων και όλα αφορούν το Πανεπιστήμιο Πατρών, του οποίου σχετική πρόταση έγινε δεκτή από το υπουργείο Παιδείας. Ετσι, δεν θα δεχθούν εφέτος εισακτέους γιατί «κλείνουν» τα τμήματα Γεωπονίας στην Αμαλιάδα, Μουσειολογίας στον Πύργο και δύο ακόμη τμήματα γεωπονικών σπουδών (Διοίκησης Επιχειρήσεων Αγροτικών Προϊόντων και Τροφίμων και Επιστήμης Βιοσυστημάτων και Γεωργικής Μηχανικής) στο Μεσολόγγι. Παράλληλα, σε 45 τμήματα της ανώτατης εκπαίδευσης μειώνονται εφέτος οι εισακτέοι, ενώ σε 39 τμήματα (κυρίως της περιφέρειας) αυξάνονται.
Ο αριθμός των εισακτέων στα ΑΕΙ εφέτος θα είναι κατά 555 μικρότερος από πέρυσι. Συνολικά οι εισακτέοι σε όλα τα ΑΕΙ θα είναι 77.415 άτομα (πέρυσι ήταν 77.970), ενώ στην εξεταστική «μάχη» θα ριχτούν περισσότεροι από 100.000 υποψήφιοι από όλες τις κατηγορίες.
Εφέτος, ενισχύονται με επιπλέον εισακτέους τρία πανεπιστήμια της περιφέρειας (Αιγαίου, Δημοκρίτειο Θράκης, Δυτικής Μακεδονίας) τα οποία είχαν τμήματα που δέχονταν εισακτέους με χαμηλές βαθμολογίες, τα τμήματα βρεφονηπιακών σπουδών και τα ΤΕΦΑΑ σε όλη τη χώρα.
Σε αυτό το φόντο, «Το Βήμα» αναζήτησε τις συμβουλές της «τελευταίας στιγμής», τις οποίες και καταγράφει ο εκπαιδευτικός και αναλυτής των εξεταστικών δεδομένων Γιώργος Χατζητέγας.
«Λόγω των ιδιαίτερων συνθηκών της υγειονομικής κρίσης και της πανδημίας είναι απόλυτη ανάγκη να γνωρίζετε το σχετικό πρωτόκολλο για τα self tests αλλά και όλα τα μέτρα που προβλέπονται» λέει ο κ. Χατζητέγας και δίνει τον «οδικό χάρτη» των επόμενων ημερών.
Πριν από τις εξετάσεις
Δεν σκεφτόμαστε ότι οι πανελλαδικές εξετάσεις είναι κάτι δύσκολο που δεν μπορούμε να αντιμετωπίσουμε.
Οι επιδόσεις δεν είναι «ή του ύψους ή του βάθους». Υπάρχουν αξιόλογες λύσεις στο μηχανογραφικό δελτίο για όλες τις βαθμολογικές δυνατότητες.
Δεν προφητεύουμε καταστροφές, αλλά σκεφτόμαστε θετικά. Δημιουργούμε ένα ασφαλές περιβάλλον μαζί με τους ανθρώπους που μας γνωρίζουν καλά, οι οποίοι είναι βέβαιο πως και σε αυτή τη δοκιμασία θα βρίσκονται δίπλα μας.
Αρνητικές σκέψεις, όπως «δεν θα τα καταφέρω», εντείνουν την ανασφάλειά μας. Αντίθετα, ρεαλιστικές σκέψεις, όπως «θα κάνω την καλύτερη δυνατή προσπάθεια», «οι πανελλαδικές εξετάσεις είναι σημαντικές, αλλά η πορεία της ζωής μου εξαρτάται και από άλλους παράγοντες», μας βοηθούν να ελέγξουμε το άγχος μας.
Δεν χρειάζεται να αναστατωνόμαστε από φήμες της τελευταίας στιγμής για «SOS» θέματα, που δεν επιβεβαιώνονται ποτέ.
Δεν ξενυχτάμε το βράδυ πριν από κάθε εξέταση.
Κατά τη διάρκεια των εξετάσεων
Φροντίζουμε να έχουμε απαραιτήτως μαζί μας: ηλεκτρονικό αποδεικτικό ή χειρόγραφη βεβαίωση της δήλωσης του self test σύμφωνα με τις οδηγίες της πλατφόρμας selftesting.gov.gr, δελτίο ταυτότητας ή διαβατήριο, δελτίο εξεταζομένου πανελλαδικών εξετάσεων (καρτελάκι), τρία στυλό (μπλε ή μαύρου χρώματος), μολύβι, γόμα και ξύστρα, γεωμετρικά όργανα, όπου χρειάζονται, ένα μπουκαλάκι με νερό ή χυμό, ένα ρολόι χειρός, ώστε να διαχειριζόμαστε σωστά τον χρόνο μας κατά τη διάρκεια της εξέτασης (όχι smartwatch).
Διαβάζουμε τα θέματα αργά και προσεκτικά, ώστε να κατανοήσουμε πλήρως τι ζητείται, και ξεκινάμε από αυτά που γνωρίζουμε καλύτερα.
Αφού απαντήσουμε κάποιο ερώτημα, καλό θα ήταν να διαβάσουμε άλλη μία φορά την εκφώνηση.
Ερωτήσεις που μας φαίνονται γνωστές και εύκολες χρειάζονται περισσότερη προσοχή.
Ακόμη και αν κάποιο από τα θέματα δεν μας θυμίζει κάτι, δεν πρέπει να απογοητευτούμε, καθώς μπορεί στη συνέχεια της εξέτασης να «καθαρίσει» το μυαλό μας και να το κατανοήσουμε.
Χρησιμοποιούμε, όπου χρειάζεται, το πρόχειρο (δηλαδή, τις τελευταίες σελίδες του τετραδίου).
Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να επιμείνουμε για πολλή ώρα σε κάποιο θέμα που μας δυσκολεύει ιδιαίτερα, ούτε φυσικά να απογοητευόμαστε. Πρέπει να προχωρήσουμε, να αντιμετωπίσουμε τα υπόλοιπα ζητήματα και μετά να επιστρέψουμε στο ερώτημα που δεν λύσαμε και να αφοσιωθούμε σε αυτό.
Γράφουμε ό,τι γνωρίζουμε, ακόμη και αν δεν είμαστε σίγουροι· δεν αφήνουμε κανένα ερώτημα χωρίς απάντηση.
Το γραπτό μας πρέπει να αποπνέει σιγουριά και να αντιμετωπίζει έξυπνα τα ερωτήματα, ώστε ο διορθωτής να μην έχει την παραμικρή αμφιβολία για τις γνώσεις μας.
Προσέχουμε την εμφάνιση του γραπτού μας, ώστε να είναι ευανάγνωστο.
Κατανέμουμε σωστά τον χρόνο ανάμεσα στα θέματα, ώστε να αφήσουμε τουλάχιστον 10 λεπτά για να ξαναδιαβάσουμε τις απαντήσεις μας και να διορθώσουμε τυχόν ορθογραφικά και εκφραστικά λάθη.
Δεν βιαζόμαστε. Αν μέσα στον ενθουσιασμό μας βιαστούμε, υπάρχει κίνδυνος να δώσουμε λανθασμένες απαντήσεις.
Ακόμα και αν έχουμε τελειώσει νωρίτερα, εξαντλούμε τον χρόνο της εξέτασης. Διαβάζουμε ξανά και ξανά τις απαντήσεις μας, ώστε να είμαστε σίγουροι ότι τίποτα δεν διέφυγε από την προσοχή μας.
Αφού τελειώσει η εξέταση… τελείωσε και το μάθημα αυτό! Δεν μπορούμε να ξέρουμε απολύτως τι γράψαμε και, κυρίως, δεν ξέρουμε πώς έχουν γράψει οι άλλοι. Στόχος μας, πλέον, είναι το επόμενο μάθημα!