Τα πρώτα στοιχεία δείχνουν ότι το φιλοθέαμον κοινό μάλλον αναμένεται να αγκαλιάσει την άρση του lockdown στον πολιτισμό. Η αρχή έγινε στις 21 Μαΐου με τα θερινά σινεμά (άνοιξαν με πληρότητα ως 75%), ενώ ακολούθησαν στις 28 Μαΐου τα ανοιχτά θέατρα και οι συναυλιακοί χώροι με την πληρότητά τους να περιορίζεται στο 50%.
Επιστροφή στη μεγάλη οθόνη
Με σταθερά βήματα συνεχίζεται η λειτουργία των θερινών κινηματογράφων. Ειδικά εφέτος αναμένεται να επικρατήσει… κυκλοφοριακή συμφόρηση του κινηματογραφικού προϊόντος στα θερινά σινεμά, λόγω των πολλών ταινιών που καθ’ όλη τη διάρκεια του τελευταίου εγκλεισμού συσσωρεύτηκαν χωρίς να παιχτούν στις αίθουσες. Αρκεί να ειπωθεί ότι την περασμένη Πέμπτη 3 Ιουνίου εμφανίστηκαν επτά νέες ταινίες Α’ προβολής (ανάμεσά τους και τρεις ελληνικές, «Μήλα», «Ράφτης» και «Επτά λεπτά ψυχής») και επανεκδόσεις σε νέες κόπιες ταινιών, όπως η «Ωραία της ημέρας» και «Ζούσε τη ζωή της». Επτά νέες ταινίες παίχτηκαν και την εβδομάδα των εγκαινίων των θερινών. Λόγω όμως της επιφυλακτικότητας των διανομέων, κάποιες από αυτές, όπως το «Wonder Woman 1984» και οι «Μάγισσες», εμφανίστηκαν σε πολύ λίγες αίθουσες. Μαζί τους όμως ήταν και το ελληνικό «Πρόστιμο» του Φωκίωνα Μπόγρη που άνοιξε σε επτά αίθουσες της Αθήνας και μία της Θεσσαλονίκης και μάλιστα πήγε αρκετά καλά, με 4.367 εισιτήρια στις δύο πρώτες εβδομάδες προβολής του.
Το φετινό καλοκαίρι αναμένεται να προβληθούν και ταινίες που διακρίθηκαν στα φετινά Οσκαρ, έστω και αν έχουν ήδη φιλοξενηθεί σε ψηφιακές πλατφόρμες. Την πρώτη εβδομάδα λειτουργίας των θερινών άλλωστε η ταινία-ατραξιόν ήταν το «Στη χώρα των νομάδων», η οποία απέσπασε τα Οσκαρ καλύτερης ταινίας, σκηνοθεσίας (Κλόε Ζάο) και Α’ γυναικείου ρόλου (Φράνσες Μακ Ντόρμαντ). Ανοιξε σε 26 αίθουσες την Παρασκευή 21 Μαΐου και αυτή τη στιγμή βρίσκεται στην κορυφή του box office των θερινών. Στο πρώτο τριήμερό της κατάφερε να πλησιάσει τα 7.000 εισιτήρια, ενώ μέχρι τη στιγμή που γράφονταν αυτές οι γραμμές τα εισιτήρια είχαν φτάσει τα 9.970 σε όλο το πανελλήνιο, με αύξηση μάλιστα των αιθουσών που την πρόβαλλαν.
Αυτά τα νούμερα εισιτηρίων ενδεχομένως να μη δείχνουν και τόσο μεγάλα, αλλά θα πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι τα σινεμά λόγω της COVID-19 λειτουργούν με μειωμένες θέσεις και με μία μόνο προβολή, κάτι που είναι πληγή για την αίθουσα, όπως επεσήμανε ο κ. Θωμάς Μανιάκης, που διαχειρίζεται επί χρόνια το Cine Θησείον με θέα την Ακρόπολη. Σε κάθε περίπτωση πάντως, η έως τώρα κίνηση στα σινεμά δηλώνει ότι ο κόσμος έχει όντως ανάγκη για έξοδο, έστω και με περιοριστικούς όρους.
Θέατρο… συγκρατημένα αισιόδοξο
Στις 28 Μαΐου τα ανοιχτά θέατρα σήκωσαν αυλαία. Και οι πρώτες εκτιμήσεις είναι ενθαρρυντικές αν αναλογιστεί κανείς ότι είδαμε και το πρώτο sold out. Πρόκειται για την παράσταση «Οι κάτω απ’ τ’ αστέρια», η οποία θα παίζεται ως τις 14 Ιουνίου στην ταράτσα του θεάτρου Λαμπέτη σε σκηνοθεσία Αρτεμης Γρύμπλα, Λίλας Μπακλέση και Κωνσταντίνου Μπιμπή. Το θέατρο έχει χωρητικότητα 400 θέσεων και σε κάθε παράσταση εξαντλεί το όριο του 50% (200 εισιτήρια). «Προσωπικά είχα την αίσθηση ότι ο κόσμος έχει ανάγκη από μια κοινή εμπειρία μετά από τόσο διάστημα αποχής από το θέατρο. Δεν περίμενα βέβαια αυτό το sold out» αναφέρει μιλώντας στο «Βήμα» ο Κωνσταντίνος Μπιμπής, ο οποίος πρωταγωνιστεί στην παράσταση. Ο ίδιος μάλιστα πιστεύει ότι το κοινό θα στηρίξει γενικότερα τις παραστάσεις αυτό το καλοκαίρι. «Γιατί ακριβώς αναγνωρίζει την υπευθυνότητα με την οποία λειτουργούν οι θεατρικοί χώροι» εξηγεί. «Πέρυσι το καλοκαίρι αλλά και τον χειμώνα, για όσο καιρό λειτουργήσαμε, δεν υπήρξε καμία «ατασθαλία» ως προς την τήρηση των μέτρων. Την ίδια στιγμή θεωρώ ότι η πολιτεία θα πρέπει να σταματήσει να συμπεριφέρεται τιμωρητικά. Για παράδειγμα, την πληρότητα στο 50% δεν την κατανοώ σε μία τόσο προστατευμένη συνθήκη όσο το θέατρο» σημειώνει.
Ο Ιούνιος αυτός μάλιστα θα σημαδευτεί και από πολλές πρεμιέρες. Αυλαία ήδη σηκώνει, για παράδειγμα, η παράσταση «The 1821 – η επιθεώρηση» που παρουσιάζει το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά με την υπογραφή των Φοίβου Δεληβοριά και Δημήτρη Καραντζά στο Bεάκειο Θέατρο, άλλα και η παράσταση «Πάμε γι’ άλλα ολοταχώς» του Τάκη Ζαχαράτου στο Θέατρο Αλσος. Την ίδια στιγμή η Επίδαυρος μας καλωσορίζει στις 25, 26 και 27 Ιουνίου με την παράσταση «Ιππείς» του Αριστοφάνη σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Ρήγου.
Συγκρατημένα αισιόδοξοι εμφανίζονται λοιπόν οι περισσότεροι θεατρικοί παραγωγοί αυτές τις πρώτες ημέρες, με το τοπίο για το πώς θα κινηθεί η καλοκαιρινή περίοδος να αναμένεται να ξεκαθαρίσει το προσεχές διάστημα. Ο Μάριος Τάγαρης, για παράδειγμα, είναι από τους θεατρικούς παραγωγούς που πήρε το ρίσκο να δώσει «το παρών» αυτό το καλοκαίρι και μάλιστα με τέσσερις πολυπρόσωπες παραγωγές («The 1821 – η επιθεώρηση», «Ιφιγένεια η εν Ταύροις», «Η παγίδα», «Κάποτε στον Βόσπορο»). «Είμαστε θεατρικοί επιχειρηματίες. Δεν μπορούμε να σταματήσουμε να κάνουμε τη δουλειά μας» αναφέρει μιλώντας στο «Βήμα». «Πρέπει να συνεχίσουμε. Φυσικά η πληρότητα στο 50% είναι οριακή στο να βγάλει μια παράσταση τα χρήματά της. Θα ήταν ευχής έργον να δοθεί ένα συν 15% και να πάμε έστω στο 65%. Από εκεί και πέρα τα πρώτα στοιχεία της προπώλησης δείχνουν ότι το κοινό ανταποκρίνεται. Μην ξεχνάτε ότι κάθε παράγωγη ενέχει πάντα ένα ρίσκο. Οταν όμως πιστεύεις στους καλλιτέχνες με τους οποίους συνεργάζεσαι, προχωράς».
Ο πρώτος γενικός διευθυντής του Μουσείου Ακρόπολης
Το απόγευμα της Πέμπτης 3 Ιουνίου ανακοινώθηκε ότι ο καθηγητής Αρχαιολογίας και διευθυντής του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης Νίκος Σταμπολίδης εξελέγη παμψηφεί ως πρώτος γενικός διευθυντής του Μουσείου Ακρόπολης από τη Διεθνή Επιστημονική Επιτροπή που συγκροτήθηκε με απόφαση της υπουργού Πολιτισμού Λίνας Μενδώνη. Η διεθνής επταμελής επιτροπή, με πρόεδρο τον καθηγητή Δ. Παντερμαλή και μέλη τον ακαδημαϊκό και καθηγητή Μανόλη Κορρέ, τον ακαδημαϊκό και τ. διευθυντή του Μουσείου του Λούβρου Αλέν Πασκέ, τους καθηγητές Αρχαιολογίας Πέτρο Θέμελη και Βασίλη Λαμπρινουδάκη, τον γενικό διευθυντή των Μουσείων του Βερολίνου δρ Αντρέας Σολ και τον γενικό διευθυντή των Μουσείων της Ιταλίας δρ Μάσιμο Οσάνα, αξιολόγησαν με άριστα το έργο, την εμπειρία και την προσωπικότητα του Νίκου Σταμπολίδη. Πρόκειται για τον επιφανή αρχαιολόγο με το διεθνές κύρος που έχει ταυτίσει το όνομά του με τη σπουδαία ανασκαφή στην αρχαία πόλη και στη νεκρόπολη της Ελεύθερνας, αλλά και δημιουργό του αρχαιολογικού πάρκου και μουσείου της. Με πολυετή διδασκαλία στο Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης, έχει διαμορφώσει γενιές αρχαιολόγων, ενώ από το 1996 βρίσκεται στο τιμόνι του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.