Παρά τον διαρκώς εντονότερο ανταγωνισμό και στο πεδίο της ηλεκτροκίνησης τα τελευταία χρόνια, η απόφαση να παρουσιάσεις ένα ηλεκτρικό SUV στο μέγεθος του ID.4 που θα είναι διαθέσιμο σε όλες τις αγορές μοιάζει με το πιο σίγουρο στοίχημα που μπορείς να βάλεις ως κατασκευαστής. Από τη μια πλευρά η κατηγορία και από την άλλη η ηλεκτρική τεχνολογία του δημιουργούν τις προϋποθέσεις ώστε η VW να φωνάξει δυνατά “παρούσα” στη μάχη με το χρόνο που δίνουν οι κατασκευαστές για να διατηρήσουν ή να ενισχύσουν τα κεκτημένα τους.
Εν αρχή ην…
H έκδοση 1st είναι η πρώτη που λανσάρεται, διαθέτοντας ενισχυμένη λίστα εξοπλισμού και καλή σχέση αξίας/τιμής, αν συνυπολογίσουμε τις χωροταξικές δυνατότητες, το ισοζύγιο επιδόσεων/αυτονομίας κίνησης και τη «near premium» (όπως αποκαλούνται μοντέλα mainstream εταιρειών που υπερβαίνουν τα μέτρα του κατασκευαστή τους) υλοποίηση.
Η σχεδίαση του ID.4 αλλά κυρίως το μέγεθός του το καθιστούν επιβλητικό σε οποιοδήποτε χρώμα, με τους τροχούς των 20 ιντσών να δημιουργούν σε συνδυασμό με τις φωτεινές διόδους που διατρέχουν το αμάξωμα εμπρός και πίσω μια παράξενη οπτική αρμονία.
Αν και οι περί αισθητικής απόψεις δεν μπορούν να είναι αντικειμενικές, η σχεδιαστική λιτότητα τού προσδίδει χαρακτήρα που αναπαράγεται ακόμη πιο λιτά στον θάλαμο επιβατών. Σκεφθείτε έναν χώρο διαβίωσης όπου συναντάς μοναδική ευρυχωρία, με το εντελώς επίπεδο δάπεδο να μεγεθύνει την χρηστικότητα και το ανύπαρκτο ταμπλό να μην παρεμβάλλεται ανάμεσα στο βλέμμα σου και τον δρόμο. Η οθόνη των 5,3 ιντσών πίσω από το τιμόνι δίνει κάποιες στοιχειώδεις πληροφορίες αφήνοντας τα πιο εξεζητημένα στο αναμενόμενο Head-up display επαυξημένης πραγματικότητας. Η επιλογή της τοποθέτησης του επιλογέα για το αυτόματο κιβώτιο στο δεξί άκρο της οθόνης αυτής, είναι ένα από τα ευρηματικότερα τρικ που έχουμε δει τα τελευταία χρόνια στην αυτοκινητοβιομηχανία.
Από την άλλη πλευρά το μενού του infotainment όπως απεικονίζεται στην κεντρικά τοποθετημένη οθόνη των 10 ιντσών απαιτεί χρόνο εξοικείωσης καθώς προσπαθείς να ελέγξεις ταυτόχρονα διαφορετικές λειτουργίες ελλείψει φυσικών διακοπτών.
Εκεί όμως που το ID.4 δεν επιδέχεται καμία κριτική είναι στις δυνατότητες συνδεσιμότητας με εξωτερικές συσκευές και την παροχή πληροφοριών για θέματα όπως οι σταθμοί φόρτισης, ο σχεδιασμός μιας διαδρομής ή οι αναβαθμίσεις λογισμικού «over the air» που ακούσαμε για πρώτη φορά στην παρουσίαση της τελευταίας γενιάς Golf. Έτσι ο λιτός σχεδιασμός από την μία και η ψηφιακή πληρότητα από την άλλη δημιουργούν μια αντίφαση που δεν αφαιρεί κάτι από τον ολοκληρωμένο χαρακτήρα του ID.4, το οποίο πάνω από όλα είναι ένα ηλεκτρικό οικογενειακό αυτοκίνητο και έτσι πρέπει να κρίνεται.
Στο δρόμο
Διαβάζοντας τα επιμέρους στοιχεία για την μπαταρία, την διαδικασία φόρτισης και την αυτονομία κίνησης στην δεξιά στήλη, θα αντιληφθείτε την θεωρητική πλευρά των δυνατοτήτων του ID.4 1st. Μια ματιά επίσης στα χαρακτηριστικά του θα σας κατατοπίσει για τα αριθμητικά μεγέθη με εντυπωσιακότερο για κάποιους εκείνο της επιτάχυνσης σε 8,5΄΄, για κάποιους άλλους τα σχεδόν 500 χιλιόμετρα αυτονομίας, αφού μιλάμε για ένα μοντέλο με βάρος που οριακά υπερβαίνει τους δύο τόνους. Παρόλα αυτά είναι αξιοσημείωτα ευέλικτο και «ζωντανό», με άμεση απόκριση στο πάτημα του δεξιού πεντάλ και εμφανείς αλλαγές στην λειτουργία των υποσυστημάτων καθώς ο οδηγός επιλέγει τα διαφορετικά προγράμματα οδήγησης αλλάζοντας ύφος από το Comfort στο Sport. Σίγουρα τα paddles πίσω από το τιμόνι για την διαρκή παραμετροποίηση του βαθμού ανάκτησης ενέργειας στην μπαταρία θα έκαναν την οδήγηση περισσότερο συμμετοχική (η επιλογή B – Brake στο κιβώτιο είναι μάλλον… μετριοπαθής), αλλά -κυριολεκτικά- τηρουμένων των αναλογιών και με το ύψος των 16 εκατοστών του αμαξώματος από το έδαφος, αυτό που θα αποκομίσετε οδηγώντας το ID.4 είναι η πειστική εντύπωση που δίνει ένα στιβαρό αυτοκίνητο με προσεγμένη ποιότητα κατασκευής, πολύ και χρήσιμη τεχνολογία στα συστήματα υποβοήθησης οδηγού, δύναμη από την πρώτη στιγμή και ευπρόσδεκτες “λεπτομέρειες” όπως ο μικρός κύκλος στροφής -μόλις στα 10,2 μέτρα- που κάνει τις αστικές μετακινήσεις πολύ πιο εύκολες με ένα αυτοκίνητο για όλες τις εποχές, που ανοίγει ένα νέο κεφάλαιο στην ιστορία της VW.
Αυτονομία και φόρτιση
Το ID.4 1st εξοπλίζεται με μπαταρία χωρητικότητας 77 kWh που παρέχει αυτονομία κίνησης έως 522 χλμ. και έχει onboard φορτιστή 11 kW. Με αυτόν η διαδικασία φόρτισης σε επιτοίχιο φορτιστή (wallbox) απαιτεί περίπου 7 ώρες και 30 λεπτά ενώ υποστηρίζεται και δυνατότητα ταχυφόρτισης σε παροχή έως 125 kW. Το ενδεικτικό κόστος πλήρους επαναφόρτισης της μπαταρίας στο σπίτι (με χρέωση 0,070 ευρώ / kWh) υπολογίζεται σε περίπου 5,4 ευρώ. Η Kosmocar VW παρέχει για το ID.4 1st δωρεάν πακέτο εγκατάστασης ID. Charger με Wallbox 11 kW μαζί με την μελέτη και την τοποθέτηση του φορτιστή.
Χώροι και εξοπλισμός
Με μήκος 4,58 μέτρα το ID.4 είναι 32 εκατοστά μεγαλύτερο από το hatchback ID.3 ενώ χάρη στο μεταξόνιο των 2,766 μέτρων προσφέρει υποδειγματικούς χώρους στο πίσω κάθισμα και 543 λίτρα όγκου στον χώρο αποσκευών. Ο εξοπλισμός της έκδοσης 1st που διατέθηκε πρώτη από όλες (και όχι ως βασική) στην ευρωπαϊκή αγορά περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, ζάντες αλουμινίου 20 ιντσών, διχρωμία με μαύρη οροφή, προβολείς LED με λειτουργία στροφής, κάμερα οπισθοπορείας RearView, διζωνικός κλιματισμός Climatronic, θερμαινόμενα εμπρός καθίσματα, σύστημα πλοήγησης Discover Pro, Adaptive Cruise Control και συστήματα υποβοήθησης αποφυγής συγκρούσεων Front Assist και Lane Assist.
Κινητήρας και μπαταρία
Τοποθετημένος στον πίσω άξονα μαζί με το αυτόματο κιβώτιο μονής σχέσης και την ηλεκτρονική μονάδα διαχείρισης, ο κινητήρας των 204 ίππων είναι ο ισχυρότερος στη γκάμα του ID.4 και παράλληλα εξαιρετικά αποδοτικός σε όρους επιδόσεων και κατανάλωσης ενέργειας παρά το συνολικό βάρος των 2.130 κιλών του αυτοκινήτου.
Από αυτά, τα 493 κιλά αφορούν την μπαταρία των 77 kWh που είναι τοποθετημένη στο δάπεδο του αυτοκινήτου ώστε να προσεγγίζεται η καλύτερη δυνατή κατανομή βάρους ανάμεσα στους δύο άξονες αλλά και να εξασφαλίζεται το χαμηλότερο κέντρο βάρους προς όφελος της οδικής συμπεριφοράς του πισωκίνητου ID.4 που απέχει από το έδαφος 16 εκατοστά.
ΣΥΝ: Αυτονομία, ευελιξία, ποιότητα κύλισης, ευρυχωρία, αποδοτικότητα
ΠΛΗΝ: Απουσία paddles ανάκτηση ενέργειας
Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Κινητήρας: Μόνιμου μαγνήτη
Ισχύς: 150 kW (204 ίπποι)
Ροπή: 310 Nm
Κιβώτιο ταχ.: Αυτόματο μονής σχέσης
Κατανάλωση: 18,0 kWh / 100 χλμ.
0-100 χλμ./ώρα: 8,5΄΄
Μέγιστη ταχ.: 160 χλμ./ώρα
Αυτονομία: 522 χλμ.
Τέλη κυκλοφορίας: €0
Τιμή: €41.139 (περιλαμβάνεται η επιδότηση της δράσης ΚΙΝΟΥΜΑΙ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ)