Για την καλύτερη προετοιμασία των υποψηφίων ενόψει των Πανελλαδικών Εξετάσεων, το vima.gr παρουσιάζει προτεινόμενα θέματα για τα υπό εξέταση μαθήματα.
Παρακάτω μπορείτε να δείτε το περσινό θέμα για το εξεταζόμενο μάθημα της Χημείας που αφορά στα ημερήσια και εσπερινά γενικά λύκεια.
ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΘΕΜΑΤΩΝ ΧΗΜΕΙΑΣ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ 2020
ΝΕΟ ΣΥΣΤΗΜΑ
ΘΕΜΑ Α
Α1. α
Α2. α
Α3. δ
Α4. δ
Α5. 1. Λ 2.Λ 3. Λ 4.Σ 5.Λ
ΘΕΜΑ Β
Β1.
Ι)
17Cl: 1s2 2s2 2p6 3s2 3p5 3η περίοδος 17η ομάδα
53Ι: 1s2 2s2 2p6 3s2 3p6 3d10 4s2 4p6 4d10 5s2 5p5 5η περίοδος 17η ομάδα
Τα δυο στοιχεία ανήκουν στην ίδια ομάδα και το Cl βρίσκεται πιο πάνω επομένως το 17Cl έχει μεγαλύτερη ηλεκτραρνητικότητα.
ΙΙ) Τα στοιχεία I και Cl βρίσκονται στην ίδια ομάδα και το Ι βρίσκεται πιο κάτω άρα το ΗΙ είναι πιο ισχυρό. Άρα για τη συζηγή βάση θα ισχύει ότι το Cl– είναι ισχυρότερη από την Ι–.
ΙΙΙ) Το Cl είναι πιο ηλεκτραρνητικό από το Ι άρα το οξύ HClO είναι ισχυρότερο από το HIO, άρα μικρότερο PH θα έχει το HClO.
Β2.
Ι) H2CO3 + H2O HCO3 ̶ + H2O
Ισχύουν οι γνωστές προσεγγίσεις
pH= PKa + log
pH= PKa + log
7,4= 6,4 ++ log
1=+ log
Log10 =+ log
=10
B3 i. To ΝΗ4Cl διίσταται ΝΗ4Cl ΝΗ4+ + Cl–
Cl– + H2O δεν γίνεται
ΝΗ4+ + H2O ΝΗ3 + H3O+
Άρα mol ΝΗ3 αυξάνονται και η ισορροπία λόγω Lechatelier, μετατοπίζεται προς τα δεξιά
- ii) Όταν το διάλυμα θερμαίνεται παράγεται αέριο το οποίο χρωματίζει το διάλυμα της φαινολοφθαλεϊνης ερυθρό συνεπώς το διάλυμα της φαινολοφθαλεϊνης παίρνει τη βασική μορφή της άρα το αέριο είναι ΝΗ3. Επομένως η ισορροπία μετατοπίζεται προς τα αριστερά
Β4. i) Καμπύλη Β, η προσθήκη καταλύτη δεν μετατοπίζει τη θέση της Χ.Ι επομένως και οι δύο ταχύτητες αυξάνονται ομοίως.
ii)Καμπύλη Δ, όμοια επειδή δεν μεταβάλλονται τα mol των αερίων η μεταβολή του όγκου δεν μετατοπίζει τη θέση της Χ.Ι επομένως οι δύο ταχύτητες μειώνονται ομοίως.
iii) η μείωση της ταχύτητας σημαίνει μείωση της συγκέντρωσης που προκαλείται από αύξηση του όγκου του δοχείου.
ΘΕΜΑ Γ
Γ1.
4FeS2 +11O2 à 2Fe2O3 + 8SO2
X 2x
mol 2SO2 + O2 2SO3
αρχ 2x 2x a= y=0,5x
αντ/παρ 2y y 2y
Χ.I. 2x-2y 2x-y x
(x) (1,5x) (x)
Kc= =4 =4 6x=48 x=8
SO2 :8mol O2 : 12mol SO3 :8mol
MrFeS2 : 56+2*32=120
mFeS2 = 8*120=960gr
στα 20.000gr 960gr
στα 100 χ; 4,8%
Γ2.
I)
mol SO2 + ΝO2 SO3 + ΝΟ
αρχ.ΧΙ 1 1,5 8 3
Κc= =16
- II)
mol SO2 + ΝO2 SO3 + ΝΟ
αρχ.ΧΙ 1 1,5 8 3
προσθ +0,5 +5
αντ/παρ χ χ χ χ
Ν.Χ.Ι. 1,5+χ 1,5+χ 8-χ 8-χ
Qc= = =28.4
Επειδή Qc > Κc αριστερά η ισορροπία
Κc= =16 =4 8-χ = 6+4χ 5χ=2 χ=0,4 mol
SO2 : 1,9mol NO2 : 1.9mol SO3: 7.6mol NO : 7.6mol
III) SO2 + ΝO2 SO3 + ΝΟ ΔΗ
Χ ΔΗ·χ
ΔΗ·0,4=10 ΔΗ= =25
Άρα ΔΗ=25KJ
Γ3.
- I) Παρατηρούμε ότιστα πειράματα 1 και 2 όταν μεταβάλουμε τη [Ο3]αρχ δεν επηρεάζεται η Uαρχ της αντίδρασης. Άρα η τάξη της αντίδρασης είναι μηδενική ως προςΟ3.
Άρα η τάξη της αντίδρασης είναι 2 ως προς το SO2.
- II) U= K·[ SO2]2[O3]0 U= K·[ SO2]2 K= K=
K= K=0.8mol-1·min-1·L
III) Δt=2mol
USO3=4 9/min
[Ο3] =; σε t=2min
Δn=
Άρα USO3=0,1 9/min
Για την αντίδραση 4: U= USO2 = UO3= USO3= UO2
UO3= USO3 USO3
= USO3
για το Ο3
Γ4.
SO3 + H2O → H2SO4
C(M) H2SO4 + H2O → HSO4̶ + H3O+
C C C
C(M) HSO4̶ + H2O SO42̶ + H3O+
αρχ C C C
ιον/παρ x x x
I.I. C-x x x
Άρα [H2SO4] =0 ιοντίζεται πλήρως
[HSO4̶] = C-x
[SO42̶] = x
[H3O+] = C+x
Άρα οι ποσότητες των παραπάνω κατά αύξουσα σειρά είναι
[H2SO4] < [SO42̶] < [HSO4̶] < [H3O+]
ΘΕΜΑ Δ
Δ1
Προσθέτουμε κατά μέλη:
Δ2
Από την (1): 2mol 4mol Al
2 ∙ 102g 4mol Al
1020 ∙ 103 g x
Από την (6): τα δίνουν 600mol CO
Από (7): 1mol C 2mol CO
12g C 2 mol CO
600g x
x=100mol CO
Σύνολο 700mol CO ∙ 22,4L =15.680 L
Δ3
δείγμα 1g
Από το 1g δείγματος προϊόντων τα 0,9g είναι
100g x
Δ4.
Ι) [Η3Ο+]=10-7·102=10-5Μ άρα ρΗ=5
ΙΙ) nCH3COOH =0.1·V1 mol
NNaOH =0.2·V2 mol
Αφού προκύπτει Ρ.Δ., καταναλώνεται πλήρως το ΝαΟΗ
mol CH3COOH + NaOH CH3COONa+ H2O
αρχ 0.1·V1 0.2·V2 –
αντ/παρ -0.2·V2 -0.2·V2 0.2·V2
τελ 0.1·V1 -0.2·V2 – 0.2·V2
[CH3COOH] =Co = M
[CH3COONa] =Cβ = M
Ρ.Δ: [H3O+] = Κα
ΟΡΟΣΗΜΟ ΠΕΙΡΑΙΑ
ΟΡΟΣΗΜΟ ΡΑΦΗΝΑΣ