Στο διάσημο για τη διασκέδαση νησί της Μυκόνου στρέφει το βλέμμα σε ρεπορτάζ του το CNN αποτυπώνοντας τις προετοιμασίες που λαμβάνουν χώρα στο νησί των Ανέμων για να υποδεχθεί τους τουρίστες με «όπλο» την εθνική εκστρατεία εμβολιασμού κατά του κοροναϊού.
Στο πιο γνωστό νησί της Ελλάδας, τα λευκά σπίτια, τα μπλε παραθυρόφυλλα και οι κόκκινες βουκαμβίλιες λάμπουν στον ήλιο.
Δύο εβδομάδες μετά την επίσημη έναρξη της τουριστικής περιόδου της Ελλάδας, όλα είναι σιωπηλά εκτός από τις εργασίες που εκτελούνται για να επιστρέψει η ζωή στο νησί.
Στα σοκάκια-λαβυρίνθους της Χώρας, όπου κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών μηνών η κοινωνική αποστασιοποίηση είναι μάλλον ανέφικτη, τα συνεργεία ανακαινίζουν καταστήματα πολυτελείας. Αν όλα πάνε καλά, θα γίνουν ξανά το φόντο χιλιάδων φωτογραφιών στο Instagram.
Στα beach bar σε όλο το νησί αντί για τα ντεσιμπέλ της μουσικής, ο μόνος ήχος που ακούγεται είναι αυτός της θάλασσας, καθώς η μουσική εξακολουθεί να απαγορεύεται παρά την άρση των περιορισμών στη χρήση υπαίθριων χώρων.
Τα κλαμπ παραμένουν κλειστά, ελπίζοντας να ανοίξουν ξανά σύντομα καθώς η επιχείρηση «Γαλάζια Ελευθερία» ανεβάζει ταχύτητα, αναφέρει το CNN, παραθέτοντας το σχέδιο της κυβέρνησης να καταστούν 80 νησιά, συμπεριλαμβανομένων των πλέον δημοφιλών, ασφαλή έναντι της Covid-19 έως τα τέλη Ιουνίου.
Το «κλειδί» είναι μία επιθετική εμβολιαστική εκστρατεία με στόχο να εμβολιαστεί έναντι του κοροναϊου μέχρι και ο τελευταίος κάτοικος. Οι επισκέπτες θα επιτρέπεται να έλθουν μόνο εάν έχουν εμβολιαστεί, εάν διαθέτουν αρνητικό τεστ PCR ή εάν έχουν αναρρώσει από λοίμωξη με τη νόσο Covid-19.
Στο Κέντρο Υγείας της Μυκόνου, τα ραντεβού εμβολιασμού έχουν ήδη κλείσει, με πάνω από το ήμισυ του πληθυσμού του νησιού να έχει λάβει τουλάχιστον μία δόση εμβολίου.
Ο κτηματομεσίτης Τζέρι Μαρκαντονάτος μόλις έκανε το εμβόλιο κατά του κοροναϊού. «Περιμένω αυτήν τη στιγμή από την πρώτη μέρα που ο ιός άρχισε να εξαπλώνεται» λέει στο CNN.
«Ειλικρινά, νιώθω πολύ τυχερός γιατί βρίσκομαι στον τουριστικό κλάδο. Έχω οικογένεια, γονείς. Έτσι, για μένα είναι μια μεγάλη ανακούφιση το γεγονός ότι όλοι όσοι θα επισκεφθούν τη Μύκονο και την Ελλάδα πρέπει να αποδείξουν ότι είναι αρνητικοί, και καθώς και εμείς είμαστε επίσης εμβολιασμένοι, μπορούμε να διασφαλίσουμε ότι προστατευόμαστε. Σίγουρα η Μύκονος θα είναι Covid-free νησί αυτό το καλοκαίρι» αναφέρει.
Eλάχιστοι τουρίστες πέρσι στο νησί
Το σχέδιο οικονομικής ανάκαμψης της Ελλάδας στη μετά Covid εποχή καθοδηγείται από τον τουρισμό, σημειώνει το αμερικανικό δίκτυο.
Ο τουριστικός κλάδος αντιπροσωπεύει το 18% της ελληνικής οικονομίας και αναλογεί σε μία στις πέντε θέσεις εργασίας. Είναι η ίδια βιομηχανία που βοήθησε την Αθήνα να εξέλθει από μία δεκαετή οικονομική κρίση που έληξε μόλις λίγο πριν «χτυπήσει» η Covid-19.
Πέρυσι, η Ελλάδα δέχτηκε λιγότερο από το ένα τρίτο των τουριστών σε σύγκριση με το 2019, όταν επισκέφθηκαν τη χώρα πάνω από 31 εκατομμύρια, σύμφωνα με τον UNWTO, τον τουριστικό φορέα του ΟΗΕ.
«Οι Μυκονιάτες σοκαρίστηκαν όταν είδαν το νησί τους με μόλις ένα μικρό δείγμα από τους τουρίστες που έχουν συνηθίσει» λέει ο δήμαρχος Κωνσταντίνος Κουκάς. «Αλλά φέτος, όλες οι ενδείξεις δείχνουν ότι οι αφίξεις θα μπορούσαν να είναι διπλάσιες από αυτές του 2020» προσθέτει.
Το CNN παραθέτει τις κινήσεις στις οποίες έχει προχωρήσει νωρίτερα από άλλες μεσογειακές χώρες η ελληνική κυβέρνηση προς ανάκαμψη του τουρισμού, επισημαίνοντας μεταξύ άλλων ότι στις 19 Απριλίου έγινε η δεύτερη χώρα της ΕΕ, μετά την Κροατία, που επέτρεψε τις αφίξεις Αμερικανών χωρίς υποχρέωση καραντίνας.
Παράλληλα, επισημαίνει ότι η Ελλάδα «επενδύει» σε μεγάλες ροές Αμερικανών ταξιδιωτών το καλοκαίρι, γεγονός που ευνοείται και από την αύξηση στις απευθείας πτήσεις αμερικανικών αερομεταφορέων προς τη χώρα. Σημειώνεται, δε, η πρόσφατη αναφορά του πρέσβη των ΗΠΑ Τζέφρι Πάιατ για «αριθμό-ρεκόρ εννέα απευθείας πτήσεων ημερησίως».
Με δεκάδες ήδη πλήρως εμβολιασμένα νησιά και μεγάλες εκτάσεις παρθένων ακτών, η Ελλάδα υπόσχεται χώρο και επιλογές.
Τα πράγματα όμως είναι πιο περίπλοκα στη Μύκονο, όπου, σε αντίθεση με πολλούς ειδυλλιακούς προορισμούς, το brand του νησιού και τα έσοδά του διαμορφώνονται από τη νυχτερινή ζωή, που περιγράφεται από έναν τοπικό ιδιοκτήτη κλαμπ ως το πιο δύσκολο «παζλ» στην εποχή του κοροναϊού.
Η μαγική συνταγή
Παρόλο που το αμερικανικό υπουργείο Εξωτερικών πρόσθεσε πρόσφατα την Ελλάδα στη μακρά λίστα χωρών με την ονομασία «Επίπεδο 4: Μην ταξιδέψετε», η υπόσχεση μιας Μυκόνου χωρίς κοροναϊό έχει προκαλέσει αυξημένο ενδιαφέρον από τους παγκόσμιους ταξιδιώτες -ιδιαίτερα από τις Ηνωμένες Πολιτείες-, λέει ο Ηρακλής Ζησιμόπουλος, διευθύνων σύμβουλος του Semeli Hospitality Group, το οποίο περιλαμβάνει ξενοδοχεία, μπαρ και εστιατόρια στο νησί.
«Λαμβάνουμε πολλές ερωτήσεις, αν και δεν μεταφράζονται ακόμη σε κρατήσεις», λέει. «Τα δύο κύρια ερωτήματα είναι εάν έχουμε εμβολιαστεί όλοι μας και εάν οι επισκέπτες θα μπορούν να παρτάρουν στο νησί όπως παλιά. Τους λέμε ότι περιμένουμε ότι μέχρι την 1η Ιουλίου τα πράγματα θα είναι πολύ κοντά στο πώς ήταν προ κοροναϊού».
Ο Ζησιμόπουλος περιγράφει το εμβόλιο ως «τη μαγική συνταγή για την επιστροφή της νυχτερινής ζωής».
Στη Μύκονο, πάντως, άρχισαν να καταφθάνουν τα πρώτα μεγάλα γιοτ του καλοκαιριού. Στο trendy Alemagou Beach Bar and Restaurant, η σαμπάνια ρέει ήδη και ένα μπάτσελορ πάρτι Γερμανίδων βρίσκεται σε εξέλιξη. Μετά από πολλούς μήνες σε lockdown, μια επισκέπτρια από το Αμβούργο με ένα φλοράλ φόρεμα λέει ότι αυτή και οι φίλες της «ζουν το όνειρο».
«Πέρυσι υπήρχαν οι κανονισμοί, αλλά δεν είχαμε τα εμβόλια», λέει ο συνιδιοκτήτης του Alemagou, Βαγγέλης Σιαφίδας. «Φέτος, είμαστε από τους πρώτους που άνοιξαν. Θέλαμε να δείξουμε στον κόσμο ότι μπορούν να περάσουν καλά και να είναι ασφαλείς. Αυτό είναι που θέλει ο κόσμος για να κάνει κρατήσεις εισιτηρίων».