«Η χώρα των νομάδων» («Nomadland», HΠA, 2020)
Η ταινία για την οποία η ηθοποιός Φράνσες Μακ Ντόρμαντ και η σκηνοθέτρια Κλόε Ζάο κέρδισε αντιστοίχως το βραβείο Οσκαρ Α ρόλου και σκηνοθεσίας (καθώς και ως παραγωγοί εκείνο της καλύτερης ταινίας), είναι μια παράξενη ματιά πάνω στην Αμερική της οικονομικής κρίσης, στην οποία η Κινέζα σκηνοθέτρια δεν θέλει να ασκήσει άμεσα κριτική (η ιστορία εκτυλίσσεται στην περίοδο της οικονομικής κρίσης στην δεκαετία του 2010).
Αυτό που κάνει είναι να αναζητήσει το μονοπάτι της ελπίδας, ακόμα και αν αυτή η έννοια κρύβει πολλά ερωτηματικά όπως τουλάχιστον αντιλαμβανόμαστε παρακολουθώντας την πορεία της μυστηριώδους Φερν (Μακ Ντόρμαντ), η οποία έχει χάσει τα πάντα (λόγω κυρίως του ασυμβίβαστου του χαρακτήρα της) και πρέπει να συνεχίσει να ζει. Μήπως όμως αυτό ακριβώς το χάσιμο των πάντων και η ζωή της περιπλάνησης μέσα σε ένα τροχόσπιτο, θα την βοηθήσει να επαναπροσδιορήσει τον εαυτό της και να μπει ξανά στην μάχη ανεξαρτήτως από το αν είναι πλέον μια γυναίκα στα 60;
Οι ρυθμοί είναι αργοί, οι διάλογοι απελπιστικά καθημερινοί, το τοπίο μαγευτικό και συγχρόνως ανατριχιαστικό μέσα στην σεληνιακή ερημιά του. Η Μακ Ντόρμαντ παίζει με το σώμα και το βλέμμα, την έκφραση, ζει κάθε δευτερόλεπτο του ρόλου της, ακόμα και όταν καθαρίζει τουαλέτες. Μοιάζει με πλάσμα αέρινο, σχεδόν μεταφυσικό, ένα φάντασμα με καλή ψυχή μέσα στην έρημο της μοναξιάς που μόνο εκείνη καταλαβαίνει. Κέρδισε γι’ αυτόν τον ρόλο το τρίτο της Οσκαρ (Α ρόλου).
Βαθμολογία: 3 ½
ΑΘΗΝΑ: COΟL TYMBOΣ – ΑΒΑΝΑ – ΑΘΗΝΑΙΑ – ΑΙΓΛΗ – ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΧΑΛΑΝΔΡΙ – ΑΛΣΟΣ Ν. ΦΙΛΑΔΕΛΦΕΙΑ – ΑΝΕΣΙΣ – ΑΝΟΙΞΙΣ – ΑΡΙΑΝ – ΑΡΤΕΜΙΣ – ΛΑΟΥΡΑ – ΛΙΛΑ – ΜΑΡΙΛΕΝΑ – ΣΙΝΕ ΝΙΚΑΙΑ- ΠΕΡΑΝ –ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ ΕΛΛΑΔΑΣ –ΧΛΟΗ κ.α. ΘΕΣ/ΚΗ: ΝΑΤΑΛΙ – CINEPLEXX
«Wonder Woman 1984» (ΗΠΑ, 2020)
Μια άλλη γυναίκα, η Γκέιλ Γκαντότ, κρατά πάνω της μια εντελώς διαφορετική ταινία στην οπο΄θια φορά και πάλι την στολή της Wonder Woman της υπερφυσικής ηρωίδας που πρωτόπαιξε πριν από μερικά χρόνια με επιτυχία. Το «Wonder Woman 1984» (ΗΠΑ, 2020) της Πάτι Τζένκινς (που σκηνοθέτησε και την πρώτη ταινία), ξεφεύγει από την γνωστή συνταγή των ταινιών βασισμένων σε κόμικς (εν προκειμένω της DC) και δίνει έμφαση στο ανθρώπινο στοιχείο και δη της γυναίκας που κυριαρχεί ανάμεσα σε ηλίθιους άνδρες και έναν παλικαρά σε βοηθητικό ρόλο (Κρις Πάιν).
Στην καρδιά του σεναρίου βρίσκεται ένας πόλεμος για το πετρέλαιο, με τον Πέντρο Πασκάλ στον ρόλο του απατεώνα της τηλεόρασης που στοχεύει να γίνει παντοκράτορας. Τα εφέ εντυπωσιάζουν από την μια πλευρά όμως δεν είναι το Α και το Ω μιας από τις αρκετές νέες ταινίες από κόμικς που εστιάζουν στην γυναικεία παρουσία.
Βαθμολογία: 2 ½
ΑΘΗΝΑ: ΑΜΑΡΥΛΛΙΣ – ΣΙΝΕ ΚΕΚΡΩΨ ΚΟΡΩΠΙ – ΗΛΕΚΤΡΑ –
«Μάγισσες» (The witches, ΗΠΑ, 2020)
Από τον δημιουργό του «Φόρεστ Γκαμπ» Ρόμπερτ Ζεμέκις μια εφετζίδικη βουτιά στο χιουμοριστικό αλλά και σκοτεινό σύμπαν του Βρετανού συγγραφέα παιδικής φαντασίας (και όχι μόνο) Ρόαλ Νταλ, έργα του οποίου όπως ο «Τσάρλι και το εργοστάσιο της σοκολάτας», «Ματίλντα» και «Ο απίθανος κύριος Φοξ» έχουν απασχολήσει τον κινηματογράφο. Μάλιστα οι «Μάγισσες» έχουν γυριστεί στο παρελθόν και από τον Νίκολας Ρεγκ, χωρίς όμως επιτυχία.
Εδώ μια ομάδα σύγχρονων μαγισσών στην οποία ηγετική φιγούρα είναι εκείνη μιας άκρως αστείας Αν Χάθαγουεϊ (περούκα στη κουρούπα, αγγλικά με ρωσική προφορά) θα γίνει ο φόβος και ο τρόμος των παιδιών που θα αναζητήσουν λύσεις για την αποκατάσταση της ζωής τους. Τα μάγια συγκρούονται με την παιδική αθωώτητα αλλά και την εξυπνάδα και το αποτέλεσμα είναι μια περιποιημένη κινηματογραφική τούρτα, απευθυνόμενη σε όλη την οικογένεια.
Βαθμολογία: 2 ½
ΑΘΗΝΑ: ΑΜΙΚΟ
«Εξι λεπτά πριν τα μεσάνυχτα» («Six minutes to midnight», Αγγλία, 2020)
Ο σκηνοθέτης Αντι Γκόνταρντ ανατρέχει στο παρελθόν και αφηγείται μια (πραγματική) ιστορία κατασκοπίας στην Μεγάλη Βρετανία λίγο πριν το ξέσπασμα του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου: ένας γερμανομαθής μυστικός πράκτορας (ο Εντι Ιζαρντ που συνυπογράφει το σενάριο), πιάνει δουλειά δασκάλου σε οικοτροφείο θηλέων στα παράλια της Αγγλίας, όπου όλες οι μαθήτριες είναι Γερμανίδες. Η αποστολή του που σχετίζεται με την δολοφονία ενός συναδέλφου του, θα τον οδηγήσει σε ένα δαίδαλο μαρτυρίων και στην καρδιά του θέματος βρίσκεται μια παράξενη συνομωσία των Γερμανών.
Ευπρόσωπο μυστήριο με ένα όχι και τόσο γοητευτικό πρόσωπο στον κεντρικό ρόλο (για όσους τουλάχιστον έχουν στο μυαλό τους πράκτορες τύπου Τζέιμς Μποντ). Διακρίνεις και κάποια προβλήματα διακρίνεις στο σενάριο όπως και κάποιες προχειρότητες, κυρίως από την στιγμή που εμφανίζονται οι δύο αστυνομικοί που αναλαμβάνουν την υπόθεση (Τζέιμς Ντ’ Αρσι, Σέλιν Τζόουνς). Σσύντομες εμφανίσεις από την εγγύηση των Τζούντι Ντεντς και Τζιμ Μπρόντμπεντ.
Βαθμολογία: 2 ½
ΑΘΗΝΑ: ΦΙΛΟΘΕΗ – ΣΠΟΡΤΙΓΚ – ΑΚΤΗ – ΜΑΡΙΕΛ ΘΕΣ/ΚΗ: ΕΛΛΗΝΙΣ
«Πρόστιμο» (Ελλάδα, 2020)
Το αδιέξοδο ενός νεαρού dealer ναρκωτικών στην σύγχρονη Αθήνα (μικρή αποκάλυψη ο ηθοποιός Βαγγέλης Ευαγγελινός) είναι το θέμα της τελευταίας, αντεργκράουντ δημιουργίας του Φωκίωνα Μπόγρη. Ακολουθώντας πιστά τα βήματα του «δασκάλου» του, Γιάννη Οικονομίδη (που μάλιστα κάνει ένα πολύ έξυπνο cameo στην αρχή της ταινίας παίζοντας τον οργισμένο διαχειριστή της πολυκατοικίας όπου ο κεντρικός ήρωας μένει), ο Μπόγρης στήνει «επεισόδια» με φάτσες που σε φρικάρουν (ξεχωρίζει ο Στάθης Σταμουλακάτος και πάλι σε ρόλο ψυχάκια με σώμα Μπαντ Σπένσερ). Χιούμορ σε σωστές δόσεις και με καλό timing. Δεν χάνεις τίποτα αν δεν την δεις μα δεν περνάς άσχημα άπαξ και αποφασίσεις να το κάνεις.
Βαθμολογία: 2 ½
ΑΘΗΝΑ: ΑΜΑΡΥΛΛΙΣ – ΑΝΕΣΙΣ – ΠΑΝΑΘΗΝΑΙΑ – ΦΛΟΙΣΒΟΣ – ΑΛΟΜΑ – ΑΤΤΙΚΟΝ ΑΛΣΟΣ ΓΑΛΑΤΣΙΟΥ – CINE ΝΙΚΑΙΑ ΘΕΣ/ΚΗ: Cine AΠΟΛΛΩΝ
«Soul» (ΗΠΑ, 2020)
Το κοινό στο οποίο απευθύνεται αυτό το κινούμενο σχέδιο της PIXAR, που απέσπασε το Οσκαρ καλύτερου κινουμένου σχεδίου και μουσικής, δεν σχετίζεται τόσο με την ηλικία όσο με την αγάπη για την μουσική που δηλώνει ο τίτλος του. Kεντρικό πρόσωπο ένας μαύρος τζαζίστας (με τη φωνή του Τζέιμι Φοξ) που θα βρεθεί από τα στέκια της Νέας Υόρκης σε έναν μεταφυσικό κόσμο, εκείνον που ακολουθούν οι ψυχές πριν και αφού επισκεφθούν τη Γη. Η σκηνοθεσία είναι των Πιτ Ντόκτερ και Κεμπ Πάουερς (στην ελληνική μεταγλώττιση ακούγονται εκτός άλλων οι Πάνος Τοψίδης, Ειρήνη Τσίγκα, Κώστας Φιλίππογλου, Άντρια Ράπτη).
Βαθμολογία: 3
ΑΘΗΝΑ: COΟL TYMBOΣ – ΑΙΓΛΗ – ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΧΑΛΑΝΔΡΙ – ΑΡΙΑΝ – ΑΡΤΕΜΙΣ –κ.α. ΘΕΣ/ΚΗ: ΑΣΤΡΟΝ
«Τρία υπέροχα κορίτσια» («E’ per il tuo bene», 2020, 96’)
Λαϊκή ιταλική κωμωδία του Ρολάντο Ραβέλο όπου τρεις απελπισμένοι μπαμπάδες, πεπεισμένοι πως οι κόρες τους έχουν διαλέξει τον λάθος σύντροφο, θα κάνουν ότι μπορούν με ενωμένες τις δυνάμεις τους για να ξεφορτωθούν τους τρεις μνηστήρες. Με άλλα λόγια μια παραλλαγή του θέματος της γαλλικής επιτυχίας «Θεέ μου τι σου κάναμε;», προσαρμοσμένη στο αλαλούμ μεσογειακό περιβάλλον της γειτονικής μας χώρας. Με τους Μάρκο Τζιαλίνι, Βιντσέντζο Σαλέμε, Τζιουζέπε Μπατιστον, Ιζαμπέλα Φεράρι κ.α.
Βαθμολογία: 2 ½
ΑΘΗΝΑ: ΚΑΡΜΕΝ – ΣΤΕΛΛΑ –ΔΑΦΝΗ
Η αξιολόγηση στη βαθμολογία:
5: εξαιρετική
4: πολύ καλή3: καλή2: ενδιαφέρουσα1: μέτρια0: απαράδεκτη