Με κάποιες εκπλήξεις διεξήχθη η 93η απονομή των βραβείων Οσκαρ, μοιρασμένη εφέτος σε διάφορα σημεία του Λος Αντζελες, ως μέτρο προστασίας απέναντι στη νόσο COVID 18. Το «Nomadland» ήταν η ταινία που βραβεύτηκε με το Οσκαρ καλύτερης ταινίας και η σκηνοθέτριά του, Κλόε Ζάο, γίνεται η δεύτερη γυναίκα στην Ιστορία των Οσκαρ (και βέβαια η πρώτη ασιάτισσα) που αποσπά το καλύτερης σκηνοθεσίας μετά την Κάθριν Μπίγκελοου για το «The hurt locker» το 2011.
Για την ίδια ταινία όμως, η πρωταγωνίστρια και παραγωγός της, Φράνσες Μακ Ντόρμαντ, κέρδισε τόσο το Οσκαρ που δίνεται στους παραγωγούς για την καλύτερη ταινία, όσο και ένα τρίτο Οσκαρ Α ρόλου μετά τα Οσκαρ που είχε κερδίσει για το «Φάργκο» και το «Τρεις πινακίδες έξω από Εμπινγκ στο Οχάιο». H Μακ Ντόρμαντ γίνεται έτσι η δεύτερη ηθοποιός στην ιστορία των Οσκαρ που αποκτά τρία Οσκαρ Α ρόλου, κάτω από την Κάθριν Χέπμπορν που είχε κερδίσει τέσσερα.
Ένα δεύτερο Οσκαρ Α ρόλου όμως, μετά από εκείνο που είχε κερδίσει για την «Σιωπή των αμνών», κέρδισε ο Αντονι Χόπκινς για την ερμηνεία του στην ταινία «Ο πατέρας» όπου υποδύεται έναν ηλικιωμένο πατέρα που δεν μπορεί πλέον να επικοινωνήσει με το περιβάλλον του καθότι βρίσκεται πολύ κοντά στην άνοια. Αυτή η πολύ σκληρή αλλά συγχρόνως τρυφερή ταινία κέρδισε και το Οσκαρ διασκευασμένου σεναρίου (Κρίστοφερ Χάμπτον, Φλόριαν Ζέλερ).
Το Οσκαρ καλύτερου πρωτότυπου σεναρίου δόθηκε στη νεαρή βρετανή ηθοποιό, σκηνοθέτρια και σεναριογράφο Εμεραλντ Φενέλ για την ταινία «Promising young woman» που αναφέρεται σε μια γυναίκα (Κάρεϊ Μάλιγκαν) που εκδικείται όσους άντρες προσπαθούν να την εκμεταλλευτούν.
Μετά τον θρίαμβο των «Παρασίτων» πέρσι, η Νότιος Κορέα ακούστηκε και πάλι στα Οσκαρ με την βράβευση της ηθοποιού Γιου Τζουνγκ Γιουν με το βραβείο Β γυναικείου ρόλου για την ταινία «Μινάρι». Η έμπειρη ηθοποιός που για πρώτη φορά στην ζωή της έζησε μια τόσο μεγάλη εμπειρία, ανέφερε πριν την απονομή ότι «το καλύτερο βραβείο είναι η επόμενη δουλειά».
Το «Μανκ» του Ντέιβιντ Φίντσερ περιορίστηκε στα Οσκαρ καλύτερης φωτογραφίας και σκηνικών, ενώ δύο τεχνικά Οσκαρ κέρδισε και το «Sound of metal»: ήχου και μοντάζ (στην κατηγορία του μοντάζ υποψήφια ήταν και η ταινία «Πατέρας» όπου το μοντάζ έκανε ο Ελληνας Γιώργος Λαμπρινός).
Δύο κέρδισε και η «Θρυλική Μα Ρέινι» (κομμώσεις, κοστούμια). Ο ηθοποιός Τσάντουικ Μπόουσμαν που θεωρητικά ήταν το φαβορί για το βραβείο Α ανδρικού ρόλου, το έχασε τελικά από τον Αντονι Χόπκινς.
Από καιρό λέγαμε ότι η μαύρη δύναμη ήταν ένα από τα χαρακτηριστικά των ταινιών του 2020. Ο Ντάνιελ Καλιούα απέσπασε το Β’ ρόλου για την ταινία «Ο Ιούδας και ο Μαύρος Μεσσίας», ενώ το κινούμενο σχέδιο «Soul», το πρώτο με μαύρο κεντρικό ήρωα, απέσπασε το Οσκαρ καλύτερου κινουμένου σχεδίου αλλά και εκείνο της μουσικής (Τρεντ Ρέζνορ, Ατικους Ρος, Τζον Μπατίστ).
Τέλος, ο Δανός σκηνοθέτης Τόμας Βίντερμπεργκ είδε την ταινία του «Druk» να κερδίζει το Οσκαρ καλύτερης διεθνούς ταινίας. Η συγκίνησή του ήταν μεγάλη λαθώς κατά την διάρκεια των γυρισμάτων αυτής της ταινίας η κόρη του σκοτώθηκε και σε αυτήν αφιέρωσε τελικά την ταινία.
Όλα τα βραβεία
Ταινία: Nomadland
Σκηνοθεσία: Κλόε Ζάο (Nomadland)
Α ανδρικός ρόλος: Αντονι Χόπκινς (Ο πατέρας)
Α γυναικείος ρόλος: Φράνσες Μακ Ντόρμαντ (Nomadland)
Β ανδρικός ρόλος: Ντάνιελ Καλιούα (Ο Ιούδας και ο Μαύρος Μεσσίας)
Β γυναικείος ρόλος: Γιου Τζουνγκ Γιουν (Μινάρι)
Σενάριο (πρωτότυπο): Promising Young Woman (Εμερλαντ Φενέλ)
Σενάριο (διασκευασμένο): Ο πατέρας (Κρίστοφερ Χάμπτον, Φλόριαν Ζέλερ)
Διεθνής ταινία: Druk (Τόμας Βίντερμπεργκ, Δανία)
Φωτογραφία: Μανκ (Ερικ Μέσερσμιντ)
Σκηνικά – σχεδιασμός παραγωγής: Μανκ
Μουσική: Soul (Τρεντ Ρέζνορ, Ατικους Ρος, Τζον Μπατίστ)
Τραγούδι: Fight for You για την ταινία Ο Ιούδας και ο Μαύρος Μεσσίας
Κοστούμια: Η θρυλική Μα Ρέινι
Ηχος: Sound of metal
Μοντάζ: Sound of metal
Μακιγιάζ – κομμώσεις: Η θρυλική Μα Ρέινι
Οπτικά εφέ: ΤΕΝΕΤ
Ντοκιμαντέρ: Ο δάσκαλός μου, το χταπόδι (Πίπα Ερλιχ, Τζέιμς Ριντ, Κρεγκ Φόστερ)
Kινούμενο σχέδιο: Soul
Μικρού μήκους μυθοπλασία: Two distant strangers
Μικρού μήκους ντοκιμαντέρ: Colette
Μικρού μήκους κινούμενο σχέδιο: Αν συμβεί κάτι σας αγαπώ