Ο σχεδιασμός για covid free νησιά, η επιτάχυνση του εμβολιασμού νεαρότερων παραγωγικών ηλικιών, αλλά και το γρηγορότερο έναντι άλλων χωρών άνοιγμα του τουρισμού με «πιστοποιητικά υγείας» φέρνει την Ελλάδα στις πρώτες προτιμήσεις των ξένων ταξιδιωτών, ενώ πολλά είναι τα δημοσιεύματα στο ξένο Τύπο που επικροτούν τον ελληνικό σχεδιασμό προτείνοντας μάλιστα να τον υιοθετήσουν και οι άλλες μεσογειακές χώρες.
Αν και μένει να αποδειχθεί στην πράξη η αποτελεσματικότητα του ελληνικού σχεδίου σε ότι αφορά στην ασφάλεια δεδομένου ότι η πανδημία κάθε άλλο παρά θα αποτελεί παρελθόν στα μέσα Μαΐου, οι αεροπορικές εταιρείες σπεύδουν να εκμεταλλευτούν την τάση που διαμορφώνεται.
Άλλωστε το σημαντικό πλήγμα που κατάφερε στον συγκεκριμένο κλάδο η πανδημία, με πολλές εταιρείες να σχεδιάζουν περικοπές θέσεων εργασίας και να ζητούν κρατική αρωγή, δεν αφήνει κανένα περιθώριο για λάθη και χάσιμο ευκαιριών.
Ποντάρουν στο ελληνικό καλοκαίρι
Στο πλαίσιο αυτό οι μεγάλοι ευρωπαϊκοί αερομεταφορείς προγραμματίζουν μεγάλη αύξηση των διαθέσιμων αεροπορικών θέσεων στα δρομολόγιά τους προς την Ελλάδα. Την ίδια τακτική όμως ακολουθούν και οι περιφερειακές αεροπορικές και οι εταιρείες χαμηλού κόστους.
Το στοίχημά τους, που συμπίπτει με αυτό του ελληνικού τουρισμού, είναι πως, καθώς η Γηραιά Ηπειρος θα μπαίνει στο καλοκαίρι, η διάθεση για ταξίδια αναψυχής στη Μεσόγειο, που είναι ήδη υψηλή, θα εκτοξευθεί.
Και μάλιστα σε τέτοιο βαθμό, που, όπως αναφέρει η Καθημερινή επικαλούμενη πηγές της αγοράς, ορισμένοι αερομεταφορείς όχι μόνον έχουν αυξήσει σε σχέση με πέρυσι τη δυναμικότητά τους, αλλά την έχουν διπλασιάσει.
Επιπλέον, οι περισσότεροι χρησιμοποιούν φέτος μεγαλύτερα αεροσκάφη και καλύπτουν περισσότερους προορισμούς προς την Ελλάδα από περισσότερα ευρωπαϊκά αεροδρόμια, είτε απευθείας είτε μέσω ενδιάμεσων στάσεων.
Πλήθος νέων δρομολογίων
Είναι χαρακτηριστικό το πλήθος των νέων δρομολογίων: οι μεγάλες εθνικές αεροπορικές εταιρείες, οι legacy carriers, με εκτενές διεθνές δίκτυο μέσω των μεγάλων κόμβων που λειτουργούν, θα έχουν διευρυμένη παρουσία το καλοκαίρι του 2021 στα 14 αεροδρόμια διαχείρισης της Fraport Greece.
Πιο συγκεκριμένα, αναφέρει η Καθημερινή, η Air France έχει εισαγάγει στο πρόγραμμά της και ήδη πωλεί από το σύστημα κρατήσεών της νέα τακτικά δρομολόγια από το Παρίσι (CDG) προς Θεσσαλονίκη, Ρόδο, Μύκονο, Σαντορίνη και Κέρκυρα.
Από την πλευρά της η Lufthansa έχει προγραμματίσει νέα τακτικά δρομολόγια από το Μόναχο προς Χανιά, Μύκονο, Σαντορίνη, Κω, Ρόδο, Θεσσαλονίκη, Ζάκυνθο, Καβάλα και Ακτιο, ενώ νέα δρομολόγια από τη Φρανκφούρτη θα προστεθούν προς Χανιά, Κω, Καβάλα και Ακτιο.
Η Swiss έβαλε νέα τακτικά δρομολόγια από τη Γενεύη προς Κέρκυρα, Μύκονο, Κω, Ρόδο, Θεσσαλονίκη και Ζάκυνθο, ενώ η British Airways θα πραγματοποιεί φέτος και πάλι δρομολόγια από το Gatwick, το Heathrow και το London City Airport προς Κέρκυρα, Χανιά, Κεφαλονιά, Μύκονο, Σκιάθο, Σαντορίνη, Κω, Ακτιο, Ρόδο, Θεσσαλονίκη και Ζάκυνθο.
Πολλές και οι νέες βάσεις στα περιφερειακά αεροδρόμια: η Aegean Airlines ενισχύει για τη νέα τουριστική περίοδο τη δραστηριότητά της στην περιφέρεια προσφέροντας τακτικά δρομολόγια εξωτερικού από τις 4 νέες βάσεις σε Κέρκυρα (7 νέα δρομολόγια), Μύκονο (9 νέα δρομολόγια), Σαντορίνη (8 νέα δρομολόγια) και Ρόδο (6 νέα δρομολόγια).
Η υπάρχουσα βάση της Θεσσαλονίκης ενισχύεται με ένα επιπλέον αεροσκάφος (σύνολο 4) και με 4 νέα δρομολόγια εξωτερικού. Οι νέες αυτές βάσεις έρχονται να προστεθούν στις υπάρχουσες βάσεις σε Κέρκυρα, Χανιά και Ρόδο που εξυπηρετούν πτήσεις τσάρτερ.
Η Ryanair ανακοίνωσε τη δημιουργία 3 νέων καλοκαιρινών βάσεων σε Κέρκυρα (2 αεροσκάφη, 18 νέα δρομολόγια, 42 δρομολόγια συνολικά και 97 εβδομαδιαίες πτήσεις), Χανιά (1 αεροσκάφος, 15 νέα δρομολόγια, 38 δρομολόγια συνολικά και 90 εβδομαδιαίες πτήσεις) και Ρόδο (1 αεροσκάφος, 13 νέα δρομολόγια, 27 δρομολόγια συνολικά και 56 εβδομαδιαίες πτήσεις). Με τη στρατηγική αυτή, η Ryanair προσφέρει συνολικά ένα δίκτυο 107 προορισμών και 46 νέων δρομολογίων. Η παρουσία της εταιρείας στις βάσεις αυτές θα πραγματοποιηθεί από Ιούλιο έως και Οκτώβριο.
Διασυνδέσεις και με αεροδρόμια εκτός ΕΕ
Όμως ενθαρρυντικό είναι και το πλήθος των διασυνδέσεων με αεροδρόμια εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης. Στη Μέση Ανατολή, η Qatar επαναφέρει τα δρομολόγια από Ντόχα προς Μύκονο. Η Gulf Air ξεκινάει νέα δρομολόγια από Μπαχρέιν προς Μύκονο και Σαντορίνη, ενώ η WizzAir έχει εγκαινιάσει τη διασύνδεση της Θεσσαλονίκης με Αμπου Ντάμπι από τη χειμερινή περίοδο. Στο Ισραήλ, η WizzAir ξεκινάει νέα δρομολόγια από Τελ Αβίβ προς Σαντορίνη, Ρόδο, Κέρκυρα, Μύκονο και Ζάκυνθο. Ο συγκεκριμένος προορισμός (Τελ Αβίβ) ενισχύεται περαιτέρω και από τη Ryanair προς Κέρκυρα, Χανιά, Ρόδο και Σαντορίνη.
Από Ρωσία και Ουκρανία, η S7 έχει ξεκινήσει απευθείας πτήσεις από Μόσχα προς Θεσσαλονίκη, ενώ η Sky Up ξεκινάει απευθείας δρομολόγια από Κίεβο προς Ρόδο, Κέρκυρα, Κω και Ζάκυνθο, ενώ στη Ρόδο θα πετάει επιπλέον από Λβιβ και Χάρκοβο.
Εκτός των παραπάνω, όλες οι μεγάλες ευρωπαϊκές εταιρείες χαμηλού κόστους (Ryanair, WizzAir, Eurowings, Easyjet) παρουσιάζουν ενισχυμένη παρουσία στα 14 αεροδρόμια με νέα δρομολόγια και επιπλέον συχνότητες. Επίσης, είναι πολύ σημαντικό ότι η πλειονότητα των εταιρειών προσφέρει πτήσεις έως και αρχές Νοεμβρίου, γεγονός που αναμένεται να αντισταθμίσει μέρος των απωλειών στην αρχή της καλοκαιρινής περιόδου.