Σε εξέλιξη, και μάλιστα με γρήγορους ρυθμούς, βρίσκεται αυτή την περίοδο η διαβούλευση για τους όρους του νέου διαγωνισμού για το Θριάσιο II. Παρόλα αυτά, ο δρόμος για το mega project των 1.450 στρεμμάτων του ΟΣΕ θα ανοίξει μόνο όταν δοθεί από τη DGCompτο «πράσινο φως» για την επένδυση της κοινοπραξίας ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ-Goldair, στα όμορα 588 στρ. της ΓΑΙΑΟΣΕ. Εξέλιξη που έχει μεν μπει σε ένα μονοπάτι, όμως οι εκκρεμότητες δεν αναμένεται να κλείσουν παρά μετά το καλοκαίρι.
Μετά το…τελεσίγραφο της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, στην οποία έχει κολλήσει το Θριάσιο I για περισσότερα από 2,5 χρόνια, τα γρανάζια έχουν αρχίσει να κινούνται. Η ανάδοχος κοινοπραξία έχει προχωρήσει σε αύξηση μετοχικού κεφαλαίου της Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο ΑΕ (ΘΕΚ ΑΕ), που σύμφωνα με πληροφορίες ανέρχεται σε 12,5 εκατ. ευρώ, προκειμένου να ανταποκριθεί σε μία από τις απαιτήσεις της DGComp.
Έχοντας ξεσκονίσει επί 2,5 και πλέον χρόνια τη σύμβαση, που υπογράφηκε επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, η Κομισιόν προκειμένου να εγκρίνει το έργο και να μην ζητήσει την επιστροφή κοινοτικών πόρων, ύψους 200 εκατ. ευρώ, που έχουν διατεθεί για την ανάπτυξη του Θριασίου Πεδίου, ουσιαστικά ανατρέπει μια σειρά όρων.
Μεταξύ αυτών, προϋπόθεση αποτελεί ο διπλασιασμός του συνολικού τιμήματος της παραχώρησης στα 62 εκατ. ευρώ έναντι 31 εκατ. ευρώ αρχικά (10 εκατ. εφάπαξ τίμημα συν ), καθώς και περιορισμός της διάρκεια της σύμβασης στα 37 από 60 χρόνια, με δυνατότητα επέκτασης ως τα 60. Ακόμη, απαιτείται το ύψος της ελάχιστης απαιτούμενης επένδυσης να αυξηθεί σε 55 από 33 εκατ. ευρώ. Υπενθυμίζεται ότι η αρχική σύμβαση περιλαμβάνει επενδύσεις 160 εκατ. ευρώ με αντικείμενο την κατασκευή αποθηκών, συνολικής επιφάνειας έως 210.000 τ.μ.
Σε κάθε περίπτωση, όταν η σύμβαση λάβει την έγκριση της Κομισιόν, θα πρέπει να περάσει εκ νέου από το Ελεγκτικό Συνέδριο και να πάει για κύρωση στο ελληνικό Κοινοβούλιο.
Δρόμοι παράλληλοι για το Θριάσιο ΙΙ
Παράλληλα, ο ΟΣΕ προχωρά στην ωρίμανση των όρων του νέου διαγωνισμού για τη διαχείριση, αξιοποίηση και εμπορική εκμετάλλευση του Εμπορευματικού Σιδηροδρομικού Σταθμού και Σταθμού Διαλογής (ΕΣΣΣΔΙ) σε διαβούλευση με τους ενδιαφερόμενους φορείς. Ο προηγούμενος διαγωνισμός μετά από δύο αναβολές παρήλθε τελικά άγονος, με τους τίτλους τέλους να πέφτουν τον Ιανουάριο του 2020, καθώς κανένα από τα τρία σχήματα που πέρασαν στη β’ φάση δεν εκδήλωσε ενδιαφέρον.
Ο ανάδοχος θα αναλάβει να ολοκληρώσει τα έργα για τον Εμπορευματικό Σιδηροδρομικό Σταθμό και Σταθμό Διαλογής, τους χώρους εναπόθεσης φορτίων, χώρους τελωνείου και γραφείων, καθώς και πρόσθετους χώρους αποθήκευσης. Οι υπηρεσίες διαχείρισης σιδηροδρομικών λειτουργιών και οι υπηρεσίες ελέγχου των συρμών πρόκειται να μείνουν στον ΟΣΕ, ο οποίος και θα εισπράττει τα προβλεπόμενα τέλη χρήσης.
Εντωμεταξύ, στην τελική ευθεία για την υπογραφή του πρωτοκόλλου οριστικής παραλαβής είναι η ΕΡΓΟΣΕ και ο ΟΣΕ για το έργο που ολοκλήρωσε τη δεύτερη φάση ανάπτυξης του Εμπορευματικού Κέντρου στο Θριάσιο Πεδίο. Ειδικότερα, αφορά τη σύμβαση «Κατασκευή Β’ Λειτουργικής Φάσης Συγκροτήματος Θριασίου και Κατασκευή Σ.Σ. Ζεφυρίου» (ΑΣ 541/13) που χρηματοδοτήθηκε στο πλαίσιο του Περιφερειακού Επιχειρησιακού Προγράμματος Αττικής (Π.Ε.Π. Αττικής) 2007-2013 και περιλαμβάνει τα εξής:
-Έργα επιδομής τμήματος των σιδηροδρομικών γραμμών εντός του Συγκροτήματος,
-Έργα σηματοδότησης, τηλεδιοίκησης και ηλεκτροκίνησης του συνόλου των γραμμών,
-Κατασκευή των αναγκαίων κτιριακών εγκαταστάσεων για την υλοποίηση και διεκπεραίωση των λειτουργιών του Συγκροτήματος.