Αν ρωτούσε κανείς «ποια είναι η εμπειρία σας από την τηλεργασία», την υποχρεωτική συνθήκη να εργάζονται από το σπίτι περίπου 1 εκατομμύριο στελέχη και υπάλληλοι του Δημοσίου και των επιχειρήσεων στην Ελλάδα, η απάντηση είναι εύκολη: «Δουλεύουμε περισσότερο»…
Κι αυτό για πολλούς λόγους:
l Γιατί αυξήθηκαν οι ανάγκες επικοινωνίας τμημάτων – ανθρώπων – ολόκληρης της πυραμίδας διοίκησης και παραγωγής κάθε επιχείρησης.
l Για να καλυφθούν τα κενά της έλλειψης διά ζώσης επικοινωνίας μεταξύ των ομάδων και μεταξύ διαφορετικών επιχειρήσεων (π.χ. προμηθευτών – πελατών).
l Για να ξεπεραστούν τα τεράστια εμπόδια που υψώθηκαν όχι από την κακή οργάνωση ή τη γραφειοκρατία του Δημοσίου που όλοι είχαμε συνηθίσει, αλλά για να γεφυρωθεί το χάσμα όταν στην άλλη άκρη της γραμμής του τηλεφώνου ή του υπολογιστή (e-mail) δεν απαντά κανένας.
Επειδή ακριβώς αυτή είναι η μεγάλη, τεράστια, αλλαγή που έφερε η πανδημία σε όλον τον κόσμο, αξίζει να σταθούμε στις επισημάνσεις επιχειρηματιών – ερευνητών που λόγω αντικειμένου (σχεδιασμός Internet) είχαν καθιερώσει από τους πρώτους (το 2016) την τηλεργασία, όπως η κυρία Αγγέλα Ανθουλάκη.
Τι διαπίστωσε;
«Το full remote μοντέλο εργασίας δεν είναι το ιδανικό: κάτι κερδίζεις και κάτι χάνεις. Αυτό που χάνεται είναι η αίσθηση της ομάδας, η ανθρώπινη επαφή και η επικοινωνία που είναι για όλους ό,τι πιο σημαντικό. Αυτό λοιπόν που θα επικρατήσει το επόμενο διάστημα είναι ένα πιο εξατομικευμένο μοντέλο εργασίας. Τις ημέρες που ο εργαζόμενος θα νιώθει πιο άνετα και είναι πιο παραγωγικός στο σπίτι, θα μπορεί να επιλέξει να εργαστεί από εκεί. Εάν κάποιες ημέρες νιώθει την ανάγκη να κοινωνικοποιηθεί ή στο σπίτι του έχει περισπασμούς, θα μπορεί να επιλέξει το γραφείο».
Αυτό αποτυπώθηκε πρόσφατα σε μια σημαντική έρευνα του Πανεπιστημίου του Σικάγου που έδειξε ότι το 72% των εργαζομένων προτιμά ένα τέτοιο μοντέλο και μόνο το 13% θα επέλεγε να δουλεύει αποκλειστικά στο σπίτι, εάν είχε την επιλογή γραφείου.
Ολα αυτά οδηγούν, σε συνδυασμό με την ψυχολογική κατάρρευση χιλιάδων εργαζομένων, που είναι και το μεγαλύτερο πρόβλημα των ίδιων και των επιχειρήσεων, που δεν περιγράφεται με στατιστικές ή λίγες λέξεις, στο να επικρατήσει ένα «υβριδικό μοντέλο εργασίας» – όπως πλέον αποκαλείται -, δηλαδή κάποιες ημέρες από το σπίτι και κάποιες στον χώρο εργασίας.