Αφιερωμένο στη Μυρτιώτισσα,ή κατά κόσμον Θεώνη Δρακοπούλου είναι το έκτο επεισόδιο της σειράς ντοκιμαντέρ «Εποχές και συγγραφείς» που μεταδίδονται από την ΕΡΤ 2 κάθε Τρίτη στις 21.00 (σε σκηνοθεσία και σενάριο Τάσου Ψαρρά και αρχισυνταξία Τάσου Γουδέλη). Το εν λόγω επεισόδιο, έκτο του τελευταίου κύκλου, είναι προγραμματισμένο για να μεταδοθεί την Τρίτη 30 Μαρτίου.
Ετος γέννησης της Μυρτιώτισσας, συχνά αναφέρεται το 1885 όμως αντίγραφο από το πιστοποιητικό βάφτισής της αναγράφει ως ημερομηνία γέννησης την 30η Ιανουαρίου 1881 και τόπο το προάστιο Μπεμπέκι της Κων/πολης στην ευρωπαϊκή ακτή του Βοσπόρου. Εκεί βαφτίστηκε η Θεώνη στην εκκλησία του Αγίου Χαραλάμπους κόρη της Σμυρναίας και του Αριστομένη Δρακόπουλου που υπήρξε διπλωμάτης και καταγόταν, από την πλευρά της μητέρας του Θεώνης από την οικογένεια του πρόκριτου των Πατρών και μέλους της Φιλικής Εταιρείας, Αντρέα Καλαμογδάρτη.
Από την οικογένεια Καλαμογδάρτη έχει καταγωγή και ο ποιητής Ιωάννης Παπαδιαμαντόπουλος, ο γνωστός Ζαν Μωρεάς, που έδρασε στη Γαλλία και εκεί υπήρξε ο εισηγητής του κινήματος του συμβολισμού. Η κοινωνική θέση του Αριστομένη Δρακόπουλου του επιτρέπει να δώσει στα παιδιά του την αγωγή και μόρφωση που απαιτεί η τάξη τους.
Φαίνεται ότι ο ίδιος συχνά επιβλέπει τη μόρφωσή τους. Η Θεώνη ομολογεί ότι δεν υπήρξε ευτυχισμένο παιδί έως και την εφηβική και νεανική της ηλικία. Όταν ήταν έξι ετών, ο πατέρας της διορίστηκε πρόξενος της Ελλάδας στην Κρήτη και η οικογένεια μετακόμισε στα Χανιά, μάλλον το 1887, πάντως σε μια ταραγμένη, για ακόμη μια φορά, περίοδο στην ιστορία της Κρήτης.
Η μεγαλύτερη κατά ένα χρόνο αδελφή της Μυρτιώτισσας είναι η Αύρα που θα σπουδάσει μουσική στο Ωδείο Αθηνών και θα γίνει αργότερα δασκάλα πιάνου, μουσικοκριτικός και συγγραφέας βιβλίων γύρω από τη μουσική. Το 1906 παντρεύεται το δικηγόρο Σπύρο Θεοδωρόπουλο γνωστό στη λογοτεχνία με το ψευδώνυμο Άγις Θέρος. Με το δικό του όνομα Αύρα Θεοδωροπούλου γίνεται γνωστή ως συστηματική και επίμονη αγωνίστρια για τα δικαιώματα των γυναικών και μάλιστα ως πρόεδρος επί 25 χρόνια του Συνδέσμου για τα δικαιώματα της Γυναίκας.
Η Μυρτιώτισσα αν και με τη ζωή και μέρος της ποίησής της δείχνει να μην αποδέχεται τις συμβάσεις που καταπιέζουν τις γυναίκες, δεν αναμειγνύεται ενεργά με την αδελφή της στο αναπτυσσόμενο γυναικείο κίνημα. Η Μυρτιώτισσα, από την εγκατάστασή της στην Αθήνα φοιτά, την τελευταία δεκαετία του αιώνα στο γνωστό Παρθεναγωγείο Χίλλ, στην Πλάκα, που τότε μετρά ήδη μισό αιώνα παρουσίας στην Αθήνα. Φαίνεται ότι δεν την τραβά ιδιαίτερα το σχολείο αντίθετα νωρίς εκδηλώνει ενδιαφέρον για το θέατρο.
Το 1900 ιδρύεται το Βασιλικό θέατρο που θα λειτουργήσει από το επόμενο έτος. Στη Βασιλική Δραματική Σχολή του η Θεώνη Δρακοπούλου φαίνεται ότι παρακολουθεί κάποια μαθήματα ενώ λαμβάνει μέρος σε διάφορες ερασιτεχνικές θεατρικές παραστάσεις. Η οικογένειά της, όπως είναι φυσικό για την εποχή και την κοινωνική της τάξη, δεν εγκρίνει αυτές τις δραστηριότητες. Έτσι αναγκαστικά η Μυρτιώτισσα στρέφεται στην ποίηση…