Για άλλες δύο εβδομάδες θα παραμείνει το λουκέτο στα σχολεία σε όλη την Ελλάδα και οι μαθητές όλων των βαθμίδων θα παρακολουθούν μαθήματα μέσω τηλεκπαίδευσης, ακόμα και στις περιοχές που βρίσκονται στο «κόκκινο» όπου κάποιες βαθμίδες έως τώρα έμεναν ανοιχτές.
Τις τελευταίες ημέρες, η διασπορά του κορωνοϊού είναι μεγάλη και επομένως οποιοδήποτε άνοιγμα εγείρει ανησυχίες για περαιτέρω επιδείνωση της κατάστασης. Ανησυχία προκαλεί, μάλιστα, το γεγονός ότι, το τελευταίο διάστημα, διασπορά του ιού παρατηρείται και σε νεαρότερες ηλικίες, με τις εισαγωγές στα νοσοκομεία να αφορούν και αρκετά παιδιά ή ακόμη και βρέφη.
Όπως διαμηνυόταν μέχρι πρότινος, το άνοιγμα των σχολείων αποτελούσε προτεραιότητα για την κυβέρνηση, μετά το λιανεμπόριο. Πλέον, όμως, με την έξαρση κρουσμάτων και διασωληνώσεων και το σύστημα υγείας να πιέζεται ασφυκτικά, τα σχέδια για τη σταδιακή άρση των περιοριστικών μέτρων πηγαίνουν αναγκαστικά πίσω.
Άλλαξε η άποψη των επιδημιολόγων για τα παιδιά;
Σε ερώτηση της εφημερίδας «Τα Νέα», σχετικά με τους δείκτες που οδήγησαν στην απόφαση να κλείσουν όλα τα σχολεία για δύο εβδομάδες, καθώς και εάν έχει αλλάξει η άποψη των ειδικών ως προς αυτό που γνωρίζαμε μέχρι σήμερα, ότι δηλαδή οι μαθητές δεν συμβάλλουν ή συμβάλλουν ελάχιστα στη μετάδοση του ιού, η καθηγήτρια Παιδιατρικής Λοιμωξιολογίας και μέλος της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων, Βάνα Παπαευαγγέλου, απάντησε:
«Αυτή τη στιγμή, βρισκόμαστε σε μία φάση της πανδημίας που παρατηρείται αυξημένο επιδημιολογικό φορτίο, μεγάλη διασπορά του ιού στην κοινότητα και, μάλιστα, έχουν επικρατήσει σε μεγάλο βαθμό τα μεταλλαγμένα στελέχη, ιδιαίτερα το βρετανικό στέλεχος, το οποίο ξέρουμε ότι σε όλες τις ηλικίες – όχι μόνο στα παιδιά – εμφανίζει αυξημένη μεταδοτικότητα. Επίσης, παρατηρούμε όλοι την καθημερινή επιβάρυνση του Εθνικού Συστήματος Υγείας».
«Δεν έχει αλλάξει η άποψή μας σε σχέση με τα παιδιά», διευκρίνισε η κυρία Παπαευαγγέλου και προσέθεσε: «Εξακολουθούμε να πιστεύουμε ότι τα παιδιά δεν αυξάνουν το επιδημιολογικό φορτίο, αλλά σαφώς ακολουθούν την πανδημία και έτσι, έχοντας αυτή τη μεγάλη διασπορά στην κοινότητα με τα μεταλλαγμένα στελέχη, βλέπουμε και περισσότερα κρούσματα στα παιδιά, κάτι που είναι αναμενόμενο».
Στην ερώτηση πώς δικαιολογείται ο σχεδιασμός – που είχε ανακοινωθεί – να ανοίξουν πρώτα τα γυμνάσια και τα λύκεια και μετά τα δημοτικά, σε αντίθεση με ό,τι συνέβαινε τον τελευταίο χρόνο, βάσει των αποφάσεων της Επιτροπής, η κυρία Παπαευαγγέλου ξεκαθάρισε, κατ’ αρχήν, ότι «δεν έχει παρθεί κάποια απόφαση πάνω σε αυτό».
Ειδικότερα, ανέφερε: «Αυτό που εμείς κυρίως συζητήσαμε στην Επιτροπή είναι ο τρόπος με τον οποίο θα ανοίξουν τα σχολεία, δηλαδή με το να αυξηθεί το testing κυρίως των εκπαιδευτικών, αλλά και των μαθητών ειδικά του λυκείου και, βέβαια, μας απασχολεί το γεγονός ότι τα λύκεια έχουν παραμείνει κλειστά πολύ περισσότερο από τις υπόλοιπες βαθμίδες. Ενδεικτικά, σήμερα», τόνισε η κυρία Παπαευαγγέλου, «μας παρουσιάστηκε ότι τα λύκεια έχουν μείνει κλειστά σχεδόν 5,5-6 μήνες από πέρυσι που ξεκίνησε η πανδημία, τη στιγμή που ξέρουμε ότι ένα ολόκληρο ακαδημαϊκό έτος διαρκεί 7,5 μήνες, ενώ τα δημοτικά έχουν μείνει περισσότερο χρόνο ανοιχτά». Και κατέληξε ότι αυτές είναι οι σκέψεις της Επιτροπής, αλλά επανέλαβε ότι «δεν έχει παρθεί κάποια απόφαση», όπως γνωρίζει η ίδια.
Τι είχε πει η κυβερνητική εκπρόσωπος
Απόφαση, ίσως, να μην είχε ληφθεί, ωστόσο, όπως είχε δηλώσει η κυβερνητική εκπρόσωπος, Αριστοτελία Πελώνη, στις αρχές Μαρτίου, ο κυβερνητικός σχεδιασμός «είναι να ανοίξουν τα Γυμνάσια και τα Λύκεια πριν το τέλος του μήνα».
Αυτή τη φορά, δηλαδή, όπως είχε διαφανεί, στόχος της κυβέρνησης ήταν να ανοίξουν αντίστροφα οι σχολικές μονάδες – πρώτα τα γυμνάσια και τα λύκεια, τα οποία έχουν μείνει για πολύ καιρό κλειστά και, στη συνέχεια, τα δημοτικά. Να σημειωθεί, μάλιστα, ότι η κυβερνητική εκπρόσωπος, αναφερόμενη στο άνοιγμα γυμνασίων και λυκείων στο τέλος Μαρτίου, δεν είχε κάνει κάποια αναφορά και στο άνοιγμα των δημοτικών σχολείων.
Ο σχεδιασμός αυτός είχε προκαλέσει σύγχυση και ανησυχία τόσο στους γονείς των μαθητών κάθε βαθμίδας, όσο και στους εκπαιδευτικούς, αλλά και συνολικά στην κοινωνία.
Και αυτό, καθώς όλοι αναρωτήθηκαν τι άλλαξε στα επιδημιολογικά δεδομένα και εκεί που θεωρούσαμε πιο ασφαλή τη δια ζώσης εκπαίδευση των μαθητών του δημοτικού, αφού τα ιατρικά στοιχεία παγκοσμίως δείχνουν πως τα κρούσματα είναι πολύ περιορισμένα στις μικρές ηλικίες, ξαφνικά, στέλνουμε τα μεγαλύτερα παιδιά στα σχολεία και κρατάμε τα μικρά στο σπίτι.
Το επιχείρημα ότι γυμνάσια και λύκεια έμειναν κλειστά για πολύ καιρό, ακούγεται μεν λογικό, δεν έχει καμία σχέση, όμως, με τα δεδομένα της πανδημίας και τη μέχρι σήμερα λογική ότι οι μικρές ηλικίες κινδυνεύουν λιγότερο.
Και σε αυτά τα δεδομένα, δεν απάντησε, ουσιαστικά, ούτε η καθηγήτρια και μέλος της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων, Βάνα Παπαευαγγέλου, σήμερα. Γιατί ενώ δήλωσε ότι δεν έχει αλλάξει η γνώμη των ειδικών σε σχέση με τα μικρά παιδιά και τον ιό, στη συνέχεια, αφού αναφέρθηκε στην ανάγκη υλοποίησης περισσότερων τεστ ειδικά στους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές λυκείου, υπογράμμισε απλά το γεγονός ότι τα λύκεια είναι αυτά που έμειναν κλειστά το μεγαλύτερο χρονικό διάστημα από το ξεκίνημα της πανδημίας πέρυσι.
Να σημειωθεί, πάντως, ότι χθες και η αρμόδια υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, σε ραδιοφωνική της συνέντευξη, είχε τονίσει ότι «δεν έχουμε καμία εισήγηση των ειδικών αυτή τη στιγμή για άνοιγμα σχολείων».