Η πρώτη φάση της ανανέωσης του στόλου των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας και Θεσσαλονίκης τέθηκε σε προκαταρτική δημόσια διαβούλευση από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Στόχος είναι ο προσδιορισμός ρεαλιστικών όρων και προϋποθέσεων για τη μεγάλη προμήθεια 800 λεωφορείων, εκτιμώμενου προϋπολογισμού 372 εκατ. ευρώ, που θα ανταποκρίνονται στις υπάρχουσες τεχνολογικές δυνατότητες και θα ικανοποιούν παράλληλα τη στρατηγική για τις αστικές συγκοινωνίες στις δύο μεγάλες πόλεις της χώρας.
Στην προμήθεια περιλαμβάνονται και 300 ηλεκτρικά λεωφορεία συνοδευόμενα από τους απαραίτητους φορτιστές.
Πρόκειται για την πρώτη προμήθεια νέων οχημάτων για τα ΜΜΜ μετά από 13 χρόνια. Μια αποεπένδυση που στοίχισε όχι μόνο στην κατάσταση του υφιστάμενου, γερασμένου πια στόλου, αλλά και στην αξιοπιστία των αστικών συγκοινωνιών των δύο πόλεων. Στην πρώτη φάση της ανανέωσης προβλέπονται συνολικά 800 νέα λεωφορεία, ενώ θα ακολουθήσει και δεύτερη φάση ενίσχυσης του στόλου με επιπλέον 500 λεωφορεία νέας αντιρρυπαντικής τεχνολογίας.
Η ανοικτή δημόσια διαβούλευση με τίτλο «Ανανέωση του στόλου αστικών λεωφορείων για τις μείζονες περιοχές της Αττικής και της Θεσσαλονίκης» θα διαρκέσει 20 ημέρες. Αφορά σε διεθνή ανοικτό ηλεκτρονικό δημόσιο διαγωνισμό, συνολικού εκτιμώμενου προϋπολογισμού 372 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ), για την προμήθεια:
– 200 απλών αστικών λεωφορείων 12m υβριδικής τεχνολογίας EURO VI,
– 200 απλών αστικών λεωφορείων 12m συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) EURO VI,
– 100 αρθρωτών αστικών λεωφορείων 18m συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) EURO VΙ
– 300 απλών αστικών ηλεκτρικών λεωφορείων 12m και των παρελκόμενων αυτών. Δηλαδή σταθερών φορτιστών βραδείας φόρτισης, ένας ανά όχημα ή ένας ανά δύο οχήματα, ανάλογα με τις δυνατότητες φόρτισης των φορτιστών, καθώς και την προμήθεια δύο και 2+4 οχημάτων, τύπου βαν, εν είδει «κινητής μονάδας» για τη φορητή εξυπηρέτηση των ηλεκτρικών λεωφορείων. Από τα 300 ηλεκτρικά λεωφορεία, τα 80 θα έχουν ελάχιστη αυτονομία 150 χλμ και τα υπόλοιπα 220 ελάχιστη αυτονομία 200 χλμ.
Μεταξύ των προβλέψεων, όπως αυτές καταγράφονται στο υπό διαβούλευση κείμενο, κάθε λεωφορείο θα πρέπει να μπορεί να λειτουργεί ικανοποιητικά στις δυσμενέστερες κλιματολογικές συνθήκες των δύο πόλεων. Χαρακτηριστικά από απόλυτη ελάχιστη θερμοκρασία περιβάλλοντος -13 βαθμοί Κελσίου ως απόλυτη μέγιστη 48 βαθμών Κελσίου.
Κριτήριο κατακύρωσης του διαγωνισμού θα είναι, σύμφωνα με το κείμενο της διαβούλευσης, η πλέον συμφέρουσα από οικονομικής άποψης προσφορά με βάση τη βέλτιστη σχέση ποιότητας-τιμής, υπολογιζόμενης με βάση συντελεστή βαρύτητας τόσο για την τεχνική όσο και για την οικονομική προσφορά. Η σύμβαση θα χρηματοδοτηθεί από τη ΕΕ και από εθνικούς πόρους μέσω του ΠΔΕ.
Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να υποβάλλουν προσφορές για το ένα ως και για τα τέσσερα τμήματα της προμήθειας, σε κάθε περίπτωση όμως, και επί ποινή αποκλεισμού, για το σύνολο των οχημάτων που προβλέπει κάθε τμήμα (ή παρτίδα τμήματος όσον αφορά στα ηλεκτρικά). Ειδικά για τα ηλεκτρικά οχήματα, προσφορές μπορούν να υποβληθούν μόνο για μία από τις δύο παρτίδες, συμπεριλαμβανομένων και των αναλογούντων παρελκομένων.
Η διάρκεια εγγυημένης λειτουργίας κάθε τμήματος της προμήθειας ορίζεται σε 5 έτη από την παράδοση. Κατά την περίοδο αυτή, ο ανάδοχος ευθύνεται για την καλή λειτουργία τον οχημάτων και των παρελκομένων, καθώς επίσης οφείλει να προβαίνει στις προβλεπόμενες από τη σύμβαση εργασίες.
Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, ως αναθέτουσα αρχή, δύναται μετά το στάδιο της συνένωσης των παρατηρήσεων να καλέσει εκπροσώπους των συμμετεχόντων στη διαβούλευση οικονομικών φορέων για τη διεξαγωγή ανοικτής συνάντησης επί των σημείων που αναδείχθηκαν.