Για μια επένδυση στην αποδοτικότητα και τη λειτουργία του ελληνικού τουρισμού, έκανε λόγο ο πρόεδρος της Aegean, κ. Ευτύχιος Βασιλάκης, αναφερόμενος στη στήριξη του ελληνικού Δημοσίου, ύψους 120 εκατ. ευρώ, κατά την έκτακτη γενική συνέλευση της εταιρείας για την απόφαση Αύξησης Μετοχικού Κεφαλαίου που θα ανοίξει τον δρόμο για την κρατική ενίσχυση.
Επισήμανε μάλιστα, ότι το ελληνικό Δημόσιο στηρίζει μια εταιρεία η οποία άντεξε έναν χρόνο μέχρι σήμερα μόνο με τα οριζόντια μέτρα στήριξης, όταν τεράστιοι αερομεταφορείς της Ευρώπης έχουν χρειαστεί πολλαπλή ειδική στήριξη από τα κράτη για να αντεπεξέλθουν. Παράλληλα, εξέφρασε την αισιοδοξία ότι εντός του 2021 θα γίνουν τα πρώτα βήματα ανάκαμψης, ενώ η ομαλοποίηση αναμένεται το 2022.
«Ευχαριστούμε το ελληνικό Δημόσιο για τη στήριξη. Είναι μια λογική στήριξη. Την ίδια στιγμή, είμαστε ξεκάθαρα υπερήφανοι που χάρη στη θέση της η εταιρεία άντεξε και αυτό σημαίνει κάτι για τη χώρα, όχι μόνο για το παρελθόν, αλλά και για το μέλλον», είπε χαρακτηριστικά. Όσον αφορά την επίδραση της πανδημίας στα αποτελέσματα της εταιρείας, οι ζημίες προ φορών για το 2020 θα διαμορφωθούν περίπου στα 300 εκατ. ευρώ (περί τα 230 εκατ. μετά από φόρους), ενώ η απώλεια κύκλου εργασιών για το έτος προσεγγίζει τα 900 εκατ. ευρώ.
Η γενική συνέλευση άναψε, με τις αποφάσεις της, το πράσινο φως για την αύξηση μετοχικού κεφαλαίου, ύψους 60 εκατ. ευρώ, που αποτελεί προϋπόθεση για το πακέτο κρατικής στήριξης των 120 εκατ. ευρώ. Ο χρόνος και οι όροι της ΑΜΚ θα ξεκαθαρίσουν, όπως αναφέρθηκε, μέσα στις επόμενες 30-60 ημέρες, κατά τις οποίες θα προχωρήσουν απαραίτητες διαδικασίες. Τα warrants που θα δοθούν στο ελληνικό Δημόσιο θα αντιστοιχούν, μετά την ΑΜΚ, στο 11,5% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας.
Από τον 7ετή κύκλο ανάπτυξης στην κρατική στήριξη
Ως τη σοβαρότερη κρίση στον αεροπορικό κλάδο, χαρακτήρισε την πανδημία ο διευθύνων σύμβουλος της Aegean, κ. Δημήτρης Γερογιάννης, η οποία και βρήκε την εταιρεία σε μια φάση συνεχούς, κερδοφόρας ανάπτυξης που διέγραψε έναν κύκλο 7 ετών. Τα μεγέθη ήταν κατά 70% αυξημένα σε σχέση με την ημερομηνία εξαγοράς της Olympic Air το 2013. Μάλιστα οι δυο πρώτοι μήνες του 2020 κατέγραψαν αύξηση 10% στην επιβατική κίνηση και 15% στα έσοδα συγκριτικά με το 2019.
Επίσης, διέθετε ταμειακά διαθέσιμα στο 40% του ετήσιου κύκλου εργασιών, αλλά και σχεδόν μηδενικό καθαρό δανεισμό (ακόμη και με τον υπολογισμό των υποχρεώσεων σε μισθώσεις που επιβάλλει από το 2019 το IFRS16). Η επένδυση στα 46 νέα αεροσκάφη Airbus A320/321 neoβρισκόταν ήδη σε εξέλιξη.
Όμως, η κατακόρυφη μείωση της επιβατικής κίνηση στα ελληνικά αεροδρόμια, όπως και στην υπόλοιπη Ευρώπη, περισσότερο από 80% από τον Απρίλιο ως το τέλος του 2020, είχε δραματικά αποτελέσματα. Οι προσπάθειες προσαρμογής σε όλα τα επίπεδα της δραστηριότητας και μείωσης του λειτουργικού κόστους, η αναδιαπραγμάτευση με τους προμηθευτές, η αξιοποίηση των οριζόντιων μέτρων στήριξης και η εμπιστοσύνη του τραπεζικού συστήματος, λειτούργησαν ως θωράκιση για την εταιρεία.
Υπό το βάρος όμως της πρωτοφανούς κρίσης, η οποία έχει και συνέχεια, αλλά και με το δεδομένο της στήριξης των αερομεταφορέων σε όλη την Ευρώπη, όπως επισήμανε ο κ. Γερογιάννης, η διαμόρφωση ειδικού πλαισίου στήριξης και για την Aegean από την Πολιτεία ήταν πρακτικά απαραίτητη. Μετά από διαπραγματεύσεις με τα Υπουργεία Οικονομικών και Υποδομών και Μεταφορών, η πρόταση ενίσχυσης ύψους 120 εκατ. ευρώ κατατέθηκε στις Βρυξέλλες τον Νοέμβριο και εγκρίθηκε τον Δεκέμβριο.
«Οι ενέργειες αντιμετώπισης της πανδημίας ήταν άμεσες και εξακολουθούμε και δουλεύουμε με ίδιους εντατικούς ρυθμούς για να διασφαλίσουμε την προοπτική επανόδου σε μια υγιή πορεία ανάπτυξης όταν οι συνθήκες το επιτρέψουν. Αναζητούμε και ενεργοποιούμε τη συνεισφορά όλων των stakeholders σε αυτήν την ειδική πρωτόγνωρη συγκυρία» είπε χαρακτηριστικά.
Αυτή η πορεία εξαρτάται από την πρόοδο των εμβολιασμών στην Ευρώπη και την Ελλάδα, την ανάκαμψη της ζήτησης για αεροπορικό ταξίδι, καθώς και από τα πρωτόκολλα που θα επικρατήσουν για το ταξίδι.
Θεωρούμε όμως ότι και στην συγκυρία αυτή, οι πρόνοιες και το σύνολο των ενεργειών που έχουμε λάβει είναι ικανές να δώσουν στην εταιρεία και πάλι ισχυρή ανταγωνιστικότητα και την ευκαιρία για ανάκαμψη όταν το επιτρέπουν οι συνθήκες. Οι επόμενοι μήνες είναι βέβαιο ότι θα είναι ακόμη δύσκολοι, όμως θεωρούμε ότι θα δούμε την αρχή της ανάκαμψης μέσα στο 2021 και την ομαλοποίηση στο 2022.