Τι είναι το “Ασφαλές Σύστημα”;
Εκτός από την ασφάλεια του αυτοκινήτου που καλύπτει την αστική ευθύνη του οδηγού σε περίπτωση ατυχήματος, χρειάζεται να ληφθεί επιτέλους υπόψη η οδική ασφάλεια εν γένει.
Για αυτό, το “Ασφαλές Σύστημα” προβλέπει θεσμικές και νομοθετικές αλλαγές στους κανόνες οδικής ασφάλειας με στόχο τη μείωση των σοβαρών τραυματισμών και των θανάτων από τροχαία ατυχήματα κατά 50% μέσα στην επόμενη δεκαετία!
Το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την Οδική Ασφάλεια εστιάζει σε 5 βασικούς άξονες.
1ος Άξονας: Ποιοτικά & Αξιόπιστα Δεδομένα
Σημασία δεν έχει μόνο το να γνωρίζουμε πού και πότε συμβαίνουν τα ατυχήματα, αλλά κυρίως πώς συμβαίνουν, τι φταίει και τι πρέπει να γίνει για να μην επαναληφθούν.
Τα διαθέσιμα στοιχεία, που φαίνεται όμως να είναι αρκετά ελλιπή, μας δίνουν τις εξής πληροφορίες για την πλειοψηφία των ατυχημάτων:
- Προκαλούνται κυρίως από άνδρες
- Η ηλικία τους είναι 25-49 ετών
- Το όχημα είναι το αυτοκίνητο
- Γίνονται κατά βάση σε αστικές οδούς
- Τα περισσότερα γίνονται μεταξύ Ιουλίου και Οκτωβρίου
- Οι περισσότερες εισαγωγές στα νοσοκομεία είναι κυρίως απογευματινές ώρες και Σαββατοκύριακα
Τι δεδομένα λείπουν;
- Ο αριθμός αλλά και ο τύπος ατυχημάτων που έγιναν το καλοκαίρι στα νησιά
- Οι χρόνοι αντίδρασης του ΕΚΑΒ ανά περιοχή
- Ένας χάρτης που να δείχνει την επανάληψη και τη συσσώρευση ατυχημάτων σε συγκεκριμένες περιοχές
- Το ποσοστό των μοτοσυκλετιστών και των οδηγών ποδηλάτου που δεν φοράνε κράνος
Για να αντιμετωπιστεί λοιπόν αυτή η έλλειψη δεδομένων, θα χρησιμοποιηθεί η τεχνολογία σαν σύμμαχος για την καταγραφή και την αξιολόγηση τους. Συγκεκριμένα, μέσα από τις νέες τεχνολογίες των αυτοκινήτων, τη διαχείριση της κυκλοφορίας, αλλά και τα κινητά τηλέφωνα των οδηγών,οι αρχές αλλά και οι οδηγοί θα λαμβάνουν χρήσιμα στοιχεία για την αποφυγή ατυχημάτων.
2ος Άξονας: Στρατηγικό Σχέδιο & Διακυβέρνηση
Το νέο σταθερό σύστημα διακυβέρνησης θα έχει τέσσερα επίπεδα:
1ο επίπεδο: Την Κυβερνητική Επιτροπή που θα συντονίζει, θα επιβλέπει, θα αξιολογεί και θα αναθεωρεί την υλοποίηση του σχεδίου.
2ο επίπεδο: Την Εκτελεστική Επιτροπή που θα εκτελεί τις αποφάσεις της κυβερνητικής επιτροπής.
3ο επίπεδο: Την Τοπική Αυτοδιοίκηση που θα υλοποιεί και θα εφαρμόζει τα επιχειρησιακά σχέδια στη γεωγραφική της περιοχή.
4ο επίπεδο: Την Κοινωνία των Πολιτών (ΜΚΟ, ερευνητικά ινστιτούτα, ΤΕΕ κτλ) που θα ενταχθεί κι αυτή στο σχέδιο μείωσης των σοβαρών τραυματισμών και των θανάτων.
3ος Άξονας: Εκπαίδευση
Σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας, προβλέπεται από τον Σεπτέμβρη του 2021 να ενταχθεί στα σχολεία η υποχρεωτική διδασκαλία κυκλοφοριακής αγωγής.
Επιπλέον, οι μαθητές που έχουν συμπληρώσει τα 17 έτη θα μπορούν να δώσουν τις θεωρητικές εξετάσεις για δίπλωμα οδήγησης πριν κλείσουν τα 18, ενώ μόλις ενηλικιωθούν θα μπορούν να δώσουν και τις πρακτικές εξετάσεις.
Αλλαγές θα δούμε επίσης και στη φιλοσοφία της θεωρητικής και πρακτικής εξέτασης για την απόκτηση διπλώματος οδήγησης οι οποίες θα περιλαμβάνουν:
✔️ Νέα εγχειρίδια
✔️ Κατάργηση του συστήματος εξέτασης που βασίζεται σε προκαθορισμένες ερωτήσεις των οποίων οι απαντήσεις είναι ήδη γνωστές
✔️ Νέα τράπεζα θεμάτων
✔️ Ειδικά εγχειρίδια για άτομα που ανήκουν σε ειδικές ομάδες (πχ μαθησιακές δυσκολίες ή προβλήματα ακοής)
✔️ Επιμορφωτικά προγράμματα για τους εκπαιδευτές οδήγησης
4ος Άξονας: Αποτελεσματική επιβολή των κανόνων
Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προχωράει στην αναθεώρηση του Κ.Ο.Κ. η οποία θα περιλαμβάνει:
- Την κατηγοριοποίηση των παραβάσεων του Κ.Ο.Κ. με βάση το βαθμό επικινδυνότητας και συχνότητας
- Τον διαχωρισμό των κυρώσεων με βασικό κριτήριο διαφοροποίησης την οδηγική συμπεριφορά ή την κατάσταση του οχήματος
- Τη μείωση της μέσης ταχύτητας κίνησης στις αστικές περιοχές
- Τη διασφάλιση της επιβολής και είσπραξης του προστίμου
- Την καθιέρωση ηλεκτρονικής διαδικασίας για την παρακολούθηση των παραβάσεων του Κ.Ο.Κ. (Point System). Τα ανασφάλιστα οχήματα δυστυχώς παραμένουν ένα μεγάλο πρόβλημα για την κοινωνία μας.
5ος Άξονας: Ασφαλές Οδικό Δίκτυο
Έμφαση θα δοθεί στο να γίνουν οι δρόμοι πιο ασφαλείς μέσω ενός προγράμματος επεμβάσεων που θα γίνουν σε 7.000 επικίνδυνες θέσεις που προέκυψαν μέσα από μελέτες που έγιναν στις Περιφέρειες και στα οδικά τμήματα της χώρας. Αρωγός σε αυτό το πρόγραμμα θα είναι η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
Επιπλέον θα τεθεί ως στόχος η ολοκλήρωση του οδικού δικτύου της Ελλάδας με νέους, σύγχρονους και ασφαλείς αυτοκινητόδρομους.
Με τα ανασφάλιστα οχήματα να παραμένουν ένα μεγάλο πρόβλημα για την κοινωνία μας είναι πολύ σημαντικό να θυμόμαστε ότι όσο καλύτεροι κι αν γίνουν οι δρόμοι στη χώρα μας, τα “ανθρώπινα λάθη” πίσω από το τιμόνι δεν μπορούν να εξαλειφθούν και η ασφάλεια αυτοκινήτου είναι αναντικατάστατη στην περίπτωση ατυχήματος με σωματικές βλάβες.
Στο insurancemarket.gr, τη μεγαλύτερη πλατφόρμα σύγκρισης και αγοράς ασφαλειών στην Ελλάδα, βλέπεις τιμές ασφάλισης από 25 ασφαλιστικές εταιρείες πάντα με εγγύηση χαμηλότερης τιμής και 24ωρη κορυφαία εξυπηρέτηση.