Οι ευρωπαίοι εκδότες εξέφρασαν σήμερα τη «σοβαρή ανησυχία» τους για το νέο σύστημα διαφημιστικής στόχευσης που σχεδιάζει να εφαρμόσει η Google όταν εγκαταλείψει τα λεγόμενα «cookies τρίτων», τα οποία επιτρέπουν την παρακολούθηση των χρηστών για την προβολή στοχευμένων διαφημίσεων.

Το νέο μοντέλο που προωθεί η γιγάντια αμερικανική εταιρεία «θα επηρεάσει τη διαφημιστική αγορά και θα αναστατώσει το εμπορικό μοντέλο του ψηφιακού Τύπου» καταγγέλλουν σε κοινή ανακοίνωσή τους οι ενώσεις EMMA (European Media Magazine Association, αντιπροσωπεύει περισσότερους από 15.000 εκδοτικούς οίκους στην Ευρώπη που εκδίδουν πάνω από 50.000 περιοδικά) και ENPA (European Newspaper Publishers’ Association, αντιπροσωπεύει πάνω από 5.200 ευρωπαϊκές εθνικές, περιφερειακές και τοπικές εφημερίδες).

Η Google είχε νωρίτερα ανακοινώσει ότι μέχρι τα τέλη του 2022 θα αλλάξει τις ρυθμίσεις στον Google Chrome ώστε να αποκλείονται αυτόματα τα cookies τρίτων, όπως συμβαίνει ήδη με τον Firefox και το Safari. Η εταιρεία, η οποία δέχεται αυξανόμενες πιέσεις από τις ρυθμιστικές αρχές σε ΕΕ και ΗΠΑ, δεσμεύτηκε έτσι να μπλοκάρει την παρακολούθηση των χρηστών από δικτυακό τόπο σε δικτυακό τόπο.

Στη θέση των cookies τρίτων, είπε η εταιρεία, θα εφαρμοστεί ένα σύστημα που ομαδοποιεί τους χρήστες σε ανωνυμοποιημένες κατηγορίες για την προβολή στοχευμένων διαφημίσεων.

«Σε τελική ανάλυση», λένε οι εκδότες, το νέο σύστημα θα επιτρέψει στην Google «να επεκτείνει περαιτέρω το μονοπώλιό της στα δεδομένα», αφού δεν θα είναι «πλέον δυνατό σε τρίτους να κατανοήσουν και να χειριστούν αποτελεσματικά τις καταγραφές δεδομένων».

Οι εκδότες εκτιμούν πως «μια τόσο σημαντική αλλαγή στη λειτουργία της ψηφιακής οικονομίας δεν πρέπει να αποφασίζεται από έναν τεχνολογικό γίγαντα του ιδιωτικού τομέα».

Ζητούν από τους ευρωπαίους νομοθέτες να χρησιμοποιήσουν τα νέα σχέδιά τους για την κανονιστική ρύθμιση του ψηφιακού τομέα για να «περιορίσουν τη διακριτική ευχέρεια των πλατφορμών, να διαφυλάξουν το θεμιτό ανταγωνισμό και τη βιωσιμότητα του Τύπου στην Ευρώπη».

Για τις EMMA και EMPA, η κατάργηση των cookies τρίτων «θα επηρεάσει δυσανάλογα τους μικρούς παίκτες», οι οποίοι δεν θα μπορέσουν «να προσαρμόσουν το εμπορικό μοντέλο τους».

«Όλα τα μακροπρόθεσμα εμπορικά μοντέλα, που είναι βασισμένα στα δεδομένα, θα εξαρτώνται πλήρως και απολύτως από την Google, η οποία μπορεί μονομερώς και χωρίς συνέπειες να αποφασίζει και να τροποποιεί κάθε κανόνα», υποστηρίζουν.

Η Google αναμένεται να κερδίσει 116,7 δισ. δολάρια σε καθαρά διαφημιστικά έσοδα το 2021 (+18,4% σε έναν χρόνο), δηλαδή σχεδόν το 30% της αγοράς online διαφημίσεων, σύμφωνα με το γραφείο eMarketer.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ / AFP