Με …γαλλικό κλειδί σχεδιάζει η κυβέρνηση να «πρασινίσει» τη Χάλκη. Σύμφωνα με πληροφορίες, στις διαβουλεύσεις της ελληνικής πλευράς με τις γαλλικές εταιρείες Citroen, Vinci Energie και Akuo Energy Greece στο τραπέζι έπεσαν και άλλα ελληνικά νησιά. Μεταξύ αυτών, για γεωπολιτικούς λόγους, περιλαμβάνονταν και το Καστελόριζο, αλλά τελικά κατέληξαν στη Χάλκη. Στο νησί σχεδιάζεται να εγκατασταθεί ένα υβριδικό σύστημα παραγωγής ρεύματος – στα πρότυπα της Τήλου – αλλά και παρεμβάσεις αντίστοιχες με το πρωτοποριακό σύστημα κινητικότητας που θα εφαρμόσει η Volkswagen στην Αστυπάλαια.
Χθες ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κώστας Σκρέκας ανακοίνωσε ότι, ένα ακόμη νησί του Αιγαίου θα μπει στη λίστα με τα κλιματικά ουδέτερα νησιά, δίχως να το κατονομάσει. Σε αυτό όπως επεσήμανε σχεδιάζεται να αναπτυχθεί ένας υβριδικός σταθμός παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, ο οποίος θα «παντρεύει» τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ) με τεχνολογίες αποθήκευσης ενέργειας, με απώτερο στόχο την ενεργειακή αυτονομία του νησιού, καλύπτοντας πλήρως τις ανάγκες των κατοίκων και των επιχειρήσεων.
Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ), σε συνάντηση που έγινε την περασμένη Παρασκευή με τον πρέσβη της Γαλλίας στην Ελλάδα κ. Πατρίκ Μεσονάβ, παρουσία της Γενικής Γραμματέως Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών, κυρίας Αλεξάνδρας Σδούκου και εκπροσώπων των τριών γαλλικών εταιρειών, συζητήθηκε γενικότερα η ανάπτυξη συνεργειών σχετικά με την προώθηση καινοτόμων παρεμβάσεων για τη μετάβαση ελληνικών νησιών σε καθεστώς πλήρους ενεργειακής αυτονομίας, με ουδέτερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα και με την παράλληλη διείσδυση της ηλεκτροκίνησης στις πλωτές και χερσαίες μεταφορές.
Οι δύο πλευρές δεσμεύτηκαν να εξετάσουν την κατάρτιση σχετικού οδικού χάρτη με την υπογραφή Μνημονίου Κατανόησης (MoU) μεταξύ της Ελληνικής Κυβέρνησης και των εμπλεκόμενων εταιρειών. Μάλιστα, όπως αναφέρουν πηγές κοντά στις διαπραγματεύσεις των δύο πλευρών, σύντομα αναμένεται να γίνουν και επίσημες ανακοινώσεις. Στη Χάλκη, εκτός από το υβριδικό σύστημα ηλεκτροδότησης, μέσω του συγκεκριμένου έργου, δρομολογείται ο εξηλεκτρισμός του στόλου του νησιού με την αντικατάσταση παλαιών οχημάτων από ηλεκτρικά αυτοκίνητα, δίκυκλα και ποδήλατα και τη δημιουργία τοπικού δικτύου φόρτισης, ενώ προβλέπεται και η ενσωμάτωση «έξυπνων» συστημάτων ηλεκτροφωτισμού του νησιού. Για πρώτη φορά, μέρος του εξηλεκτρισμού των μετακινήσεων θα αποτελέσει και η θαλάσσια μεταφορά, με πλωτά μέσα μηδενικού ανθρακικού αποτυπώματος.
Από την πλευρά του, ο Γάλλος πρέσβης εξέφρασε την πλήρη στήριξή του για την επιτυχή υλοποίηση της πρωτοβουλίας, η οποία, όπως σημείωσε, εναρμονίζεται πλήρως με την Ευρωπαϊκή Πρωτοβουλία Clean Energy for EU Islands, αλλά και με την επίτευξη των στόχων της Ευρώπης για τη βιώσιμη ανάπτυξη, με την προώθηση των «πράσινων» μεταφορών και της σημαντικής μείωσης του ανθρακικού αποτυπώματος. Σε πορεία καθαρής μετάβασης, πάντως, έχουν μπει ή ενδιαφέρονται να μπουν και άλλα ελληνικά νησιά όπως η Κάσος, η Σίφνος, η Κύθνος, η Αλόννησος κλπ.