Κατάθεση ψηφίσματος στη Βουλή έκανε την Τρίτη 9 Φεβρουαρίου η Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών παρουσία του Προέδρου της Χάρη Παπαδόπουλο, μελών του Διοικητικού Συμβουλίου καθώς και μελών και συναδέλφων.
Το ψήφισμα κατατέθηκε στο Πρόεδρο της Διαρκούς Επιτροπής Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης Μάξιμο Χαρακόπουλο, ενάντια στο νομοσχέδιο του Υφυπουργού Παρά τω Πρωθυπουργό Θοδωρή Λιβάνιο. Το ψήφισμα της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών διαβάστηκε στους παρευρισκόμενους από τον Πρόεδρο της Ε.Ε.Σ. και διανεμήθηκε στους βουλευτές που συμμετείχαν στη συζήτηση.
Ακολουθεί το ψήφισμα της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών
Η Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών παρεμβαίνει στη συζήτηση του προτεινόμενου νομοσχεδίου και ιδιαίτερα στη ρύθμιση που εισάγει διάκριση υπέρ του Ε.Κ.Ο.Μ.Ε., δηλαδή να καταβάλλεται το ποσό του 1,5% σε ειδικό λογαριασμό του Εθνικού Κέντρου Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας Α.Ε. (Ε.Κ.Ο.Μ.Ε.), που συστάθηκε με τον ν. 4339/2015 (Α΄ 133).
Με αυτήν την παρέμβαση προς την ελληνική Βουλή, η Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών ξεκαθαρίζει πως εισάγεται διάκριση υπέρ του Ε.Κ.Ο.Μ.Ε. σε βάρος του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου (Ε.Κ.Κ.), το οποίο συστάθηκε με το ν.3905/2010. Ειδικότερα, στο άρθρο 10 του ν.3905/2010 ορίστηκαν οι σκοποί του Ε.Κ.Κ. ως εξής:
Σκοποί του Ε.Κ.Κ. είναι:
(α) η προστασία, ενίσχυση και ανάπτυξη της κινηματογραφικής παραγωγής στην Ελλάδα,
(β) η προβολή, διάδοση και προώθηση της ελληνικής κινηματογραφικής τέχνης στην Ελλάδα και το εξωτερικό,
(γ) η προβολή της Ελλάδας στο εξωτερικό ως τόπου κατάλληλου για την πραγματοποίηση κινηματογραφικών και οπτικοακουστικών παραγωγών και η προσέλκυση στην Ελλάδα αλλοδαπών κινηματογραφικών και οπτικοακουστικών παραγωγών εν γένει,
(δ) η έκδοση Πιστοποιητικού Ελληνικής Ιθαγένειας για τα κινηματογραφικά έργα που πληρούν τις προϋποθέσεις του άρθρου 3 του παρόντος νόμου, καθώς και η έκδοση της βεβαίωσης που προβλέπεται από τη διάταξη του άρθρου 6. ».
Σημειωτέον, επίσης, ότι στο άρθρο 8 του ν.3905/2010 προβλέφθηκε υποχρέωση της ΕΡΤ να διαθέτει κάθε χρόνο 1,5% του ετήσιου κύκλου εργασιών της καθώς και των τηλεοπτικών σταθμών να διαθέτουν κάθε χρόνο 1,5% των ετήσιων διαφημιστικών εσόδων τους για την παραγωγή κινηματογραφικών έργων που πληρούν τις προϋποθέσεις του άρθρου 3 του ιδίου νόμου (ελληνικά κινηματογραφικά έργα).
Στο δε άρθρο 11 του ν.3905/2010 (Πόροι του Ε.Κ.Κ.) προβλέφθηκαν οι πάσης φύσεως πόροι του Ε.Κ.Κ. αλλά μέσα σε αυτούς ουδέποτε συμπεριελήφθη η δυνατότητα καταβολής του ανωτέρω 1,5% υπό μορφή μετρητών σε λογαριασμό του Ε.Κ.Κ.
Συνεπώς, τώρα για πρώτη φορά δίνεται σε παρόχους η δυνατότητα να καταβάλλουν μετρητοίς το 1,5% και αντί αυτό το ποσό να κατευθυνθεί στο καθ’ ύλην αρμόδιο Ε.Κ.Κ., προτείνεται, κακώς, το ποσό αυτό να πιστώνεται σε ειδικό λογαριασμό του Ε.Κ.Ο.Μ.Ε., ενισχύοντας με τον τρόπο αυτό ένα αντιθεσμικό, δικέφαλο σύστημα δύο κρατικών φορέων που βρίσκονται να ανταγωνίζονται ο ένας τον άλλο (και μάλιστα με άνισους όρους, δοθέντος ότι παρατηρείται τους τελευταίους μήνες μια διαρκής τάση ενίσχυσης του ρόλου του Ε.Κ.Ο.Μ.Ε.).
Είναι, δε, ενισχυτικό αυτής της διαμάχης που καλλιεργείται μεταξύ των δύο κρατικών φορέων, ότι στο τελευταίο εδάφιο της παρ. 2 του άρθρου 17 του σχεδίου νόμου προβλέπεται ότι “Η αρμοδιότητα του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου για την έκδοση Πιστοποιητικού Ελληνικής Ιθαγένειας των οπτικοακουστικών έργων του άρθρου 20 του ν. 4487/2017 δεν θίγεται από την εφαρμογή της παρούσας.”, πρόβλεψη που μοιάζει σχεδόν ειρωνική για το Ε.Κ.Κ., δοθέντος ότι του αναθέτει να συνεχίσει μεν να εκδίδει το Πιστοποιητικό Ελληνικής Ιθαγένειας των οπτικοακουστικών έργων αλλά δεν του αναγνωρίζει την παραμικρή δυνατότητα είσπραξης του 1,5%, το οποίο θα αποδίδεται στο Ε.Κ.Ο.Μ.Ε. (“άλλος κάνει την εργασία και άλλος πληρώνεται”).