Χωρίς ακόμη να έχουν συνέλθει από την απώλεια των 2/3 της επιβατικής τους κίνησης το 2020, λόγω της πανδημίας της Covid-19, οι αεροπορικές εταιρείες αντικρίζουν το 2021 με ανησυχία, με τις νέες παραλλαγές του ιού να οδηγούν σε κλείσιμο των συνόρων, μειώνοντας ενδεχομένως τις ελπίδες για ταχεία ανάκαμψη του κλάδου.
Την ίδια στιγμή, η πανδημία έχει επιβαρύνει τις αεροπορικές εταιρείες με μια ακόμη υποχρέωση, να ελέγχουν τα τεστ κορωνοϊού των επιβατών, χωρίς τα οποία δεν τους επιτρέπεται να ταξιδεύουν σε μεγάλο αριθμό χωρών.
Πρόκειται για μια εξαιρετικά πολύπλοκη διαδικασία, με τη Europol να προειδοποιεί αυτή την εβδομάδα ότι εγκληματικές συμμορίες έχουν εμπλακεί -με το αζημίωτο φυσικά- σε παραποίηση διαγνωστικών τεστ Covid-19 σε ταξιδιώτες που ήθελαν να μετακινηθούν γρήγορα στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια.
Ο υπουργός Ευρωπαϊκών Υποθέσεων της Γαλλίας, Clément Beaune, δήλωσε ότι ορισμένες αεροπορικές εταιρείες δέχονται «πλαστά» τεστ PCR ή δεν ελέγχουν τα ελέγχουν καθόλου προτού επιτρέψουν στον κόσμο να επιβιβαστεί.
Εξοντωτικές ποινές
Η Γερμανία μάλιστα, σύμφωνα με το Politico, προειδοποιεί τις εταιρείες με την επιβολή ποινής 25.000 ευρώ για κάθε παράβαση.
«Μόνο τις τελευταίες έξι ημέρες, η ομοσπονδιακή αστυνομία έχει εντοπίσει περίπου 600 παραβάσεις αερομεταφορέων» δήλωσε ο επικεφαλής της ομοσπονδιακής αστυνομίας της Γερμανίας στην εφημερίδα Bild am Sonntag. Είπε ότι οι επιβάτες δεν ήταν σε θέση να παρουσιάσουν αρνητικό τεστ κορωνοϊού, παρόλο που αυτό είναι απαραίτητο πριν από την αναχώρηση.
Η Europol υπογράμμισε τη δυσκολία σύλληψης επιβατών που προσπαθούν να παρακάμψουν τους κανόνες. «Δεδομένων των διαθέσιμων τεχνολογικών μέσων, με τη μορφή εκτυπωτών υψηλής ποιότητας, οι απατεώνες είναι σε θέση να παράγουν πλαστά έγγραφα υψηλής ποιότητας» δήλωσε η υπηρεσία επιβολής του νόμου της ΕΕ.
Αυτό ωθεί τον κλάδο των αερομεταφορών να απαιτήσει μια κοινή προσέγγιση απέναντι στο ζήτημα.
Η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών προκρίνει «διαβατήριο» εμβολιασμού και «ψηφιακό πάσο υγείας» για επανεκκίνηση των ταξιδιών. Πρόκειται ουσιαστικά για ένα έγγραφο που αποδεικνύει ότι ο ταξιδιώτης είναι εμβολιασμένος για τον κορωνοϊό ή έχει υποβληθεί σε τεστ που είναι αρνητικό, καθώς και κάποιες άλλες ταξιδιωτικές πληροφορίες. Ωστόσο, δεν αναμένεται να εφαρμοστεί μέχρι τον Μάρτιο.
Μέχρι τότε, δηλαδή, εναπόκειται στις αεροπορικές εταιρείες να διασφαλίσουν ότι οι επιβάτες συμπεριφέρονται τηρώντας το νόμο.