Το παρών στην συνεδρίαση της ειδικής μόνιμης επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής θα δώσουν σήμερα, Τετάρτη, στις 15:00, ο υπουργός Υγείας, Βασίλης Κικίλιας, ο υφυπουργός Πολιτικής Προστασίας, Νίκος Χαρδαλιάς, ο πρόεδρος του ΕΟΔΥ, Παναγιώτης Αρκουμανέας, κι ο καθηγητής Σωτήρης Τσιόδρας.
Η ακρόαση τους, αφορά στο αίτημα του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, που υπεβλήθη την 1η Δεκεμβρίου 2020, «να εξεταστούν οι σοβαρές καταγγελίες σχετικά με την ύπαρξη ενός παράλληλου συστήματος καταγραφής των κρουσμάτων από τον κοροναϊό εκ μέρους του ΕΟΔΥ, καθώς και αν οι καταγγελίες ήταν σε γνώση των άμεσων συνεργατών του πρωθυπουργού».
Στο αίτημα τους οι βουλευτές της αξιωματικής αντιπολίτευσης που μετέχουν στην επιτροπή Θεσμών επικαλούνται τα σχετικά δημοσιεύματα για να υποστηρίξουν πως υπάρχουν «ιδιαίτερα σοβαρά ζητήματα, ιδίως σε σχέση με την επιστημονική δεοντολογία, την πολιτική αξιοπιστία και την τήρηση της νομιμότητας. Κατόπιν αυτών γεννιούνται, μάλιστα, ερωτήματα για το βαθμό που η διατήρηση ενός «παρασυστήματος» καταγραφής των κρουσμάτων σε «διπλά βιβλία» συνέβαλε στα θλιβερά αποτελέσματα των καταστροφικών κυβερνητικών επιλογών. Γεννιούνται, επίσης, ερωτήματα για το αν οι επιστήμονες που συμμετείχαν στην «επιτροπή εμπειρογνωμόνων» του Υπουργείου Υγείας αφέθηκαν μέσα σε κρίσιμες στιγμές να αποφασίζουν «στα τυφλά».
Αναφέρουν δε ότι «είναι φανερό ότι υπονοείται πως τα στοιχεία αντιμετωπίστηκαν ως παιχνίδι, αναλόγως με τις εκάστοτε πολιτικές στοχεύσεις, και ότι η διαχείρισή τους γινόταν με τρόπο που μπορούσε να παρασέρνει τους αρμόδιους επιστήμονες σε συγκεκριμένες εκτιμήσεις και γνωμοδοτήσεις».
Ολόκληρο το αίτημα
Αναλυτικά η επιστολή των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ έχει ως εξής:
«Η αξιωματική αντιπολίτευση όλο αυτό το διάστημα με υπευθυνότητα έθεσε όλα τα ζητήματα που αφορούσαν την ίδια τη διαχείριση των συνεπειών της πανδημίας, τόσο ως προς τη θωράκιση του δημόσιου συστήματος υγείας, όσο και ως προς τη διαφύλαξη της κοινωνικής συνοχής.
Στο φως της δημοσιότητας όμως έχουν έρθει πια δημοσιεύματα που θέτουν ιδιαίτερα σοβαρά ζητήματα, ιδίως σε σχέση με την επιστημονική δεοντολογία, την πολιτική αξιοπιστία και την τήρηση της νομιμότητας.
Κατόπιν αυτών γεννιούνται, μάλιστα, ερωτήματα για το βαθμό που η διατήρηση ενός «παρασυστήματος» καταγραφής των κρουσμάτων σε «διπλά βιβλία» συνέβαλε στα θλιβερά αποτελέσματα των καταστροφικών κυβερνητικών επιλογών.
Γεννιούνται, επίσης, ερωτήματα για το αν οι επιστήμονες που συμμετείχαν στην «επιτροπή εμπειρογνωμόνων» του Υπουργείου Υγείας αφέθηκαν μέσα σε κρίσιμες στιγμές να αποφασίζουν «στα τυφλά».
«Ενήμεροι για τους κινδύνους»
Ειδικότερα, δημοσιογραφικές έρευνες από την 29/11/2020, τόσο στην Εφημερίδα «Το ΒΗΜΑ», σε δημοσίευμα της κ. Δήμητρας Κρουστάλλη, όσο και στην Εφημερίδα «Δημοκρατία», καθώς και στην Εφημερίδα «Τα ΝΕΑ», σε δημοσίευμα του κ. Βασίλη Κανέλλη, αναδεικνύουν τις εξής πολύ σοβαρές καταγγελίες:
α) την ύπαρξη ενός παράλληλου συστήματος καταγραφής των κρουσμάτων από τον κορονοϊό εκ μέρους του ΕΟΔΥ. Ενώ ήδη από τον Απρίλιο υπεύθυνη για την τήρηση του Μητρώου Ασθενών Covid-19 είχε οριστεί η ΗΔΙΚΑ (βλ. σχετ. Κοινή Υπουργική Απόφαση Υπουργών Υγείας και Επικρατείας υπ’ αρ. 2650/10-04-2020, Β΄ 1298), ο ΕΟΔΥ μετά από αρκετό διάστημα, δηλαδή από τον Αύγουστο και μετά, λίγο πριν εισέλθουμε σταδιακά στη φάση του β΄ κύματος της πανδημίας, επέλεξε, για λόγους που πρέπει να διερευνηθούν, να αλλάξει τη στάση του και τον τρόπο συνεργασίας του με την αρμόδια «επιτροπή εμπειρογνωμόνων».
Συγκεκριμένα στα δημοσιεύματα διατυπώνεται ότι: «Ο ΕΟΔΥ ήθελε να ξεκινήσει το δικό του ιδιόκτητο αρχείο τον Αύγουστο, με ανάθεση σε άλλον ανάδοχο, δηλαδή αρκετούς μήνες αφότου ξεκίνησε η διαδικασία συλλογής στοιχείων, και το προχώρησε με όλο και πιο φανερές τις συνέπειες.».
β) ότι το στοιχείο αυτό ήταν εμφανές και ότι ήταν σε γνώση ακόμη και άμεσων συνεργατών του Πρωθυπουργού, που είχαν γίνει οι ίδιοι μάρτυρες των συνεπειών τήρησης διαφορετικών τρόπων καταγραφής των κρουσμάτων.
Συγκεκριμένα διατυπώνεται ότι: «Στενοί συνεργάτες του Κυριάκου Μητσοτάκη είναι ενήμεροι για το πώς έχει εξελιχθεί η κατάσταση και τον κίνδυνο που περικλείει. Ορισμένοι μάλιστα έχουν γίνει μάρτυρες σε τραγελαφικές καταστάσεις κατά το ημίωρο πριν από την ανακοίνωση του ημερήσιου δελτίου κρουσμάτων, που γίνεται η τελική συνεννόηση.»
«Καταστροφικές συνέπειες και ευθύνες»
Έπειτα, στα ίδια δημοσιεύματα αναδεικνύεται και η διάσταση των καταστροφικών συνεπειών τέτοιων ενεργειών, καθώς και οι ευθύνες για αυτές, με διατυπώσεις, όπως:
ι) «η «τρύπα» είναι αρκετά μεγαλύτερη από την ερασιτεχνική σύνταξη του ημερήσιου δελτίου κρουσμάτων. Η μεγάλη ανησυχία είναι ότι αν συνεχιστεί αυτή η κατάσταση, δεν θα γίνει έγκαιρη πρόβλεψη για ορισμένες περιοχές – Θεσσαλονίκη, Σέρρες, Ιωάννινα κ.ο.κ. – ώστε να ληφθούν εγκαίρως τα απαραίτητα μέτρα που πραγματικά θα σώσουν ζωές, δεδομένης της κατάστασης και των ελλείψεων πολλών επαρχιακών νοσοκομείων.».
ιι) «Και δεν είναι τυχαίο ότι ο ίδιος ο καθηγητής Τσιόδρας έλεγε ότι η Θεσσαλονίκη νίκησε τον κοροναϊό και είναι πρότυπο, αλλά δύο εβδομάδες αργότερα η συμπρωτεύουσα έγινε η «μαύρη τρύπα» της πανδημίας.»
Είναι φανερό ότι υπονοείται πως τα στοιχεία αντιμετωπίστηκαν ως παιχνίδι, αναλόγως με τις εκάστοτε πολιτικές στοχεύσεις, και ότι η διαχείρισή τους γινόταν με τρόπο που μπορούσε να παρασέρνει τους αρμόδιους επιστήμονες σε συγκεκριμένες εκτιμήσεις και γνωμοδοτήσεις.
«Ορατή δυσαρμονία και διαφοροποίηση»
Η δυσαρμονία και η διαφοροποίηση μεταξύ των προσώπων που ανέλαβαν να διαχειριστούν την πανδημία έγινε, άλλωστε, από καιρό ορατή.
Εμείς ζητήσαμε έγκαιρα με τροπολογία την πλήρη δημοσιοποίηση των γνωμοδοτήσεων της «επιτροπής εμπειρογνωμόνων» προς το Υπουργείο Υγείας, θεωρώντας τη διαφάνεια υποστύλωμα και δύναμη της επιστήμης και της πολιτικής. Η κυβέρνηση και ο ίδιος ο πρωθυπουργός τα αρνήθηκε μετ’ επιτάσεως. Δεν απορούμε, όμως, πια για το λόγο που έγινε αυτό. Οι δημοσιογραφικές αποκαλύψεις είναι αμείλικτες.
Φαίνεται ότι κρίσιμες υπηρεσίες του κράτους που διοικούνται από πρόσωπα που βρίσκονται δίπλα στην κυβέρνηση, όπως ο ΕΟΔΥ, δρούσαν με τρόπο που υπονόμευε την αξιοπιστία των στοιχείων που χρησίμευαν ως βάση για τις αποφάσεις των αρμόδιων επιστημόνων. Άλλωστε, ο νυν Υπουργός Υγείας δεν μπορεί παρά να ήξερε τι συνέβαινε σε σχέση με έναν άμεσα εποπτευόμενο από τον ίδιο φορέα.
κ. Πρόεδρε, σύμφωνα με το άρθρο 43Α του Κανονισμού της Βουλής, «η επιτροπή μπορεί να καλεί σε ακρόαση λειτουργούς του κράτους, καθώς και οποιοδήποτε δημόσιο πρόσωπο για θέματα που αφορούν στη λειτουργία των θεσμών και της διαφάνειας, η προσέλευση των οποίων είναι υποχρεωτική».
«Διαφάνεια και λειτουργία θεσμών»
Είναι ευνόητο ότι η παροχή αξιόπιστων στοιχείων από τον έναν οργανισμό σε έναν άλλον άπτεται ευθέως ζητημάτων διαφάνειας. Η άσκηση των πολιτικών, ιδίως σε ό,τι αφορά μια κατάσταση όπως αυτή της πανδημίας, πάνω σε έγκυρα στοιχεία, είναι συστατικό της ορθής λειτουργίας των θεσμών, τόσο της διοίκησης, όσο και του πολιτικού συστήματος.
Ενόψει των παραπάνω, ζητάμε να συγκληθεί άμεσα η Επιτροπή και να κληθούν σε ακρόαση και να εξεταστούν από αυτήν οι κ.κ. Κικίλιας Βασίλειος, Υπουργός Υγείας, Χαρδαλιάς Νικόλαος, Υφυπουργός Πολιτικής Προστασίας και Διαχείρισης Κρίσεων Αρκουμανέας Παναγιώτης, Πρόεδρος του ΕΟΔΥ, Τσιόδρας Σωτήριος, Καθηγητής ιατρικής, ως εκπρόσωπος της «Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων».