Αλμα στην ψηφιακή εποχή με τη χρήση ειδικών εφαρμογών – applications μέσω κινητών τηλεφώνων ετοιμάζεται να κάνει και η Εφορία, όπου μέχρι πριν μερικά χρόνια οι στοίβες με φακέλους φορολογικών δηλώσεων και υποθέσεων και οι ατελείωτες ουρές πολιτών ήταν καθημερινό και σύνηθες φαινόμενο.
Ακολουθώντας τα βήματα των τραπεζών, που έχουν περάσει από το στάδιο του e-banking στην εποχή της εξυπηρέτησης των συναλλαγών από το κινητό τηλέφωνο, η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων πατάει «γκάζι» προκειμένου οι Εφορίες να περάσουν μια και καλή στην ψηφιακή εποχή.
Βασικός σκοπός του φιλόδοξου σχεδίου του υπουργού Οικονομικών Χρήστου Σταϊκούρα και του επικεφαλής της ΑΑΔΕ Γιώργου Πιτσιλή είναι:
- Πρώτον, να συνδεθούν εντός του έτους τα POS όλης της αγοράς με την ΑΑΔΕ για να περιοριστεί η απώλεια ΦΠΑ.
- Δεύτερον, επιχειρήσεις, λογιστές, φοροτεχνικοί και φορολογούμενοι να μη χρειάζεται να επισκέπτονται την Εφορία για τις συναλλαγές τους και όλα να γίνονται μέσα από τυποποιημένες πλατφόρμες όπως είναι το σύστημα my-data για τα λογιστικά βιβλία, και τυποποιημένα «προϊόντα» όπως είναι το «mycar» για την ακινησία οχημάτων ή το «mythermansi» για το επίδομα θέρμανσης.
Το κέρδος από την εφαρμογή «mycar»
Το πιο σημαντικό όμως βήμα έγινε με την εφαρμογή «myBusinessSupport» μέσω της οποίας υλοποιήθηκαν όλες οι δράσεις για την καταβολή των επιδομάτων και της επιστρεπτέας προκαταβολής σε ελεύθερους επαγγελματίες και μικρομεσαίες αλλά και μεγάλες επιχειρήσεις στη διάρκεια της πανδημίας.
Χαρακτηριστικό του πόσο σημαντικό είναι η μετάβαση των Εφοριών και των συναλλαγών στην ψηφιακή εποχή είναι το γεγονός ότι μόνο από την εφαρμογή «mycar», που μπορεί κάποιος να προχωρήσει σε ακινησία ή σε άρση αυτής του οχήματός του, οι Εφορίες γλίτωσαν πάνω από 630.000 επισκέψεις. Οι πολίτες κερδίζουν χρόνο και λιγότερη ταλαιπωρία και οι εφοριακοί μπορούν να στρέψουν το παραγωγικό έργο τους στην πραγματοποίηση ελέγχων και διασταυρώσεων και όχι σε γραφειοκρατικές διαδικασίες που μόνο πρόσθετο κόστος για το κράτος είχαν.
Διαβίβαση παραστατικών
Από την 1η Απριλίου 2021 θα ξεκινήσει για όλες τις επιχειρήσεις και για παραστατικά που εκδίδουν από αυτή την ημερομηνία και έπειτα η υποχρεωτική διαβίβαση παραστατικών στην ηλεκτρονική πλατφόρμα myDATA. Μαζί όμως με τη μείωση του διοικητικού κόστους των επιχειρήσεων, τα ηλεκτρονικά βιβλία ΑΑΔΕ αναμένεται να ενισχύσουν τη διαφάνεια των συναλλαγών, προσφέροντας ένα ψηφιακό περιβάλλον συνεργασίας των επιχειρήσεων για την τιμολόγηση των αγαθών και των υπηρεσιών.
Ουσιαστικά την ώρα που θα πραγματοποιείται μία συναλλαγή θα ενημερώνεται αυτόματα η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων και θα μπορεί στη συνέχεια να παρακολουθεί όλη τη διαδικασία και τα στοιχεία θα διασταυρώνονται αυτόματα μεταξύ επαγγελματιών και επιχειρήσεων ώστε να εξαλειφθούν περιπτώσεις πλαστών και εικονικών τιμολογίων, φουσκωμένων δαπανών και μειωμένων εσόδων. Θα υπάρχουν κριτήρια ελέγχου και όταν θα υπάρχουν σημάδια φοροδιαφυγής θα πραγματοποιείται ενδελεχής έλεγχος.
Ψηφιακός αριθμός πρωτοκόλλου
Η ΑΑΔΕ αναζητεί λύση στο πρόβλημα που έχει προκύψει όπου πολίτες και νομικά πρόσωπα στέλνουν email στις Εφορίες και δεν λαμβάνουν απάντηση. Σύμφωνα με πληροφορίες, ετοιμάζεται, μία αυτοματοποιημένη διαδικασία όπου θα μπαίνει ο φορολογούμενος σε μία ειδική εφαρμογή και επιλέγοντας από μία σειρά εργασιών θα υποβάλλει το αίτημά του λαμβάνοντας άμεσα αριθμό πρωτοκόλλου, τη στιγμή που λόγω της πανδημίας είναι δύσκολη η επίσκεψή του στην Εφορία.