Μπορεί η κυβέρνηση, κατόπιν εισήγησης της Επιτροπής των λοιμωξιολόγων να προχωρά την ερχόμενη Δευτέρα στο άνοιγμα δημοτικών και νηπιαγωγείων, ωστόσο οι ειδικοί εμφανίζονται ιδιαιτέρως επιφυλακτικοί σχετικά με την επιστροφή στα θρανία για τους μαθητές γυμνασίων και λυκείων.
Οι επιστήμονες προχωρούν στις εισηγήσεις τους προς την κυβέρνηση με αργά βήματα για την επιστροφή στην κανονικότητα και στο πλαίσιο αυτό θα επανεξετάσουν τις επόμενες ημέρες την επανεκκίνηση της δια ζώσης διδασκαλίας στα σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Η καθηγήτρια Παιδιατρικής-Λοιμωξιολογίας του ΕΚΠΑ και μέλος της επιτροπής του υπουργείου Υγείας, Βάνα Παπαευαγγέλου, σημείωσε πως «η εκπαίδευση αποτελεί απόλυτη προτεραιότητα μας».
Στόχος των ειδικών – όπως είπε – είναι να ανοίξουν και οι υπόλοιπες βαθμίδες εκπαίδευσης εφόσον το επιτρέψουν τα επιδημιολογικά δεδομένα το επόμενο χρονικό διάστημα. Η καθηγήτρια τόνισε πως το πράσινο φως δεν δόθηκε για Γυμνάσια και Λύκεια καθώς «οι ειδικοί φοβούνται και περιμένουν το αποτύπωμα που θα αφήσουν οι γιορτές στην πανδημία».
Στο ίδιο μήκος κύματος κινούνται οι περισσότεροι επιστήμονες – μέλη της Επιτροπής του υπουργείου Υγείας για την πανδημία σημειώνοντας ότι πρέπει να καθυστερήσει ακόμη η επιστροφή των μαθητών σε γυμνάσια και λύκεια.
Προτεραιότητα στη Γ΄ λυκείου
Ωστόσο, όλοι συμφωνούν πως θα πρέπει να δοθεί προτεραιότητα στους μαθητές της Γ΄ λυκείου οι οποίοι προετοιμάζονται για τις πανελλαδικές εξετάσεις κάτω από κακές παιδαγωγικές συνθήκες, μακριά από τους καθηγητές τους, «καρφωμένοι» μπροστά σε έναν υπολογιστή για να παρακολουθήσουν τις παραδόσεις μέσω τηλεκπαίδευσης.
Και η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας παραδέχεται ότι μετά το άνοιγμα δημοτικών και νηπιαγωγείων, οι επόμενοι μαθητές που θα πρέπει να ακολουθήσουν είναι αυτοί της Γ΄ λυκείου.
Η Επιτροπή των ειδικών τις επόμενες ημέρες θα επανεξετάσει το θέμα των σχολείων της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ενώ ενδεχομένως να υπάρξει ξεχωριστή απόφαση για πιο άμεση επιστροφή των μαθητών που προετοιμάζονται για τις πανελλαδικές.
Με βάση τα σενάρια που υπάρχουν φαίνεται πως η Επιτροπή θα επανεξετάσει το θέμα για την επιστροφή των μαθητών της Γ΄ τάξης – εάν δεν υπάρχει επιβάρυνση των επιδημιολογικών δεδομένων – με χρονικό ορίζοντα την 18η Ιανουαρίου χωρίς ωστόσο τίποτα να θεωρείται βέβαιο. Δεν είναι τυχαίο ότι ουδείς από την Επιτροπή έχει δώσει μία πιθανή ημερομηνία επανεκκίνησης της δια ζώσης διδασκαλίας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, καθώς ο φόβος μίας αύξησης κρουσμάτων τις επόμενες ημέρες λόγω της εορταστικής περιόδου που προηγήθηκε είναι υπαρκτός.
Αγνωστο παραμένει εάν θα προκριθεί η επιστροφή όλων των μαθητών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ή αν θα δοθεί προτεραιότητα μόνο για τους υποψηφίους των πανελλαδικών.
Σε κάθε περίπτωση, οι ειδικοί που παρουσιάζονται ιδιαιτέρως επιφυλακτικοί θα σταθμίσουν όλα τα επιδημιολογικά δεδομένα, καθώς και την κατάσταση που θα υπάρχει σε νοσοκομεία και ΜΕΘ.
Η γνώμη των ειδικών
Ο καθηγητής Παθολογίας Χαράλαμπος Γώγος (ΣΚΑΪ) ανέφερε ότι ακόμη δεν έχει αποφασιστεί τίποτα για τη μεθεπόμενη εβδομάδα.
Τόνισε πως αλλάζει εύκολα η επιδημιολογική εικόνα και υποστήριξε ότι το επόμενο θέμα είναι να επανεξεταστεί το άνοιγμα της Γ’ Λυκείου την άλλη βδομάδα.
Από την πλευρά του, ο ομότιμος καθηγητής εσωτερικής παθολογίας και μολυσματικών ασθενειών της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Κρήτης και μέλος της ειδικής επιτροπής εμπειρογνωμόνων του υπουργείου Υγείας, Αχιλλέας Γκίκας (Θέμα Fm) μιλώντας για τα σχολεία και για το άνοιγμα των Γυμνασίων και των Λυκείων, τόνισε ότι «τα Γυμνάσια επειδή φέρουν μεγάλο επιδημιολογικό φορτίο και μεταδοτικότητα, σύμφωνα με αυτά που βλέπουμε, θα χρειαστεί και αυτήν την εβδομάδα και ίσως και την επόμενη να μένουν κλειστά».
Ο Δημοσθένης Σαρηγιάννης, καθηγητής Περιβαλλοντικής και Υγειονομικής Μηχανικής, εξήγησε ότι αν ανοίξουν το λιανικό εμπόριο και τα γυμνάσια ταυτόχρονα θα έχουμε μεγαλύτερα διασπορά και μπορεί να φτάσουμε τα 2000 κρούσματα τη μέρα. Αυτό, όπως τόνισε, δεν θα το αντέξει το σύστημα υγείας.
«Αυτό θα είναι η αρχή του τρίτου κύματος, το οποίο αν το αφήναμε να εξελιχθεί, τέλος Μαρτίου θα βλέπαμε την κορύφωση.»
Παράλληλα, αν μείνουν ανοιχτά μόνο τα δημοτικά θα πάμε καλά, είπε.
Ο κ. Σαρηγιάννης προτείνει να ανοίξει το λιανεμπόριο στις 18 Ιανουαρίου με τη μέθοδο click away και με επιδοτήσεις για την απολύμανση του αέρα των εσωτερικών χώρων. Να μην ανοίξει η δευτεροβάθμια εκπαίδευση, εκτός ίσως από την Γ’ Λυκείου.
Τι είπε ο νέος υφυπουργός Παιδείας για γυμνάσια – λύκεια
Για το άνοιγμα των σχολικών μονάδων μίλησε μεταξύ άλλων το πρωί στο MEGA ο νέος υφυπουργός Παιδείας Άγγελος Συρίγος.
«Ότι βασικό βήμα για την επιστροφή σε μια κανονικότητα είναι το άνοιγμα των σχολείων, είναι κάτι αυτονόητο. Η Σουηδία ακολούθησε ένα περίεργο μοντέλο και ουδέποτε έκλεισε τα σχολεία της. Έγινε μελέτη πόσα παιδιά νόσησαν και νοσηλεύτηκαν σε ΜΕΘ και διαπιστώθηκε ότι το ποσοστό ήταν λιγότερο από ένα παιδί ανά 100.000 παιδιά.
Το παράδειγμα της Σουηδίας αποδεικνύει ότι είναι ασφαλές το άνοιγμα των σχολείων για τα παιδιά. Οι δάσκαλοι από την ίδια έρευνα διαπιστώθηκε ότι διατρέχουν πολύ μικρότερο κίνδυνο από τους άλλους επαγγελματίες», ανέφερε ο κ. Συρίγος.
Αναφορικά με τα τεστ που ζητούν παιδιά και δάσκαλοι πριν ξεκινήσουν τα μαθήματα, ο κ. Συρίγος σημείωσε ότι «υπάρχει ένα ολόκληρο πρόγραμμα που καλό είναι να προχωρήσουμε και να αγκαλιάσουμε όσο πιο γρήγορα, που προβλέπει δωρεάν τεστ για όλους όσους προσέρχονται. Θέλουμε να υπάρχει πολύς κόσμος που θα το παρακολουθεί. Λειτουργεί ήδη το πρόγραμμα».
«Τα σχολεία έκλεισαν λόγω του συνωστισμού που παρατηρήθηκε με τους γονείς. Για αυτό τώρα θα λειτουργήσουν με ωράριο που θα επιτρέπει οι μαθητές να βγαίνουν κατά ομάδες, ώστε να μην παρατηρείται αυτό το φαινόμενο», εξήγησε ο ίδιος.
Σχετικά με το πότε θα γίνει το άνοιγμα Γυμνασίων και Λυκείων, ο υφυπουργός Παιδείας ξεκαθάρισε ότι «Όλα θα εξαρτηθούν από την εισήγηση των λοιμωξιολόγων. Δεν είναι σωστό εμείς να προτρέξουμε. Υπάρχει αντικειμενικό πρόβλημα ιδίως με τα παιδιά της Γ’ Λυκείου, αλλά περιμένουμε να δούμε τι θα γίνει. Αντιλαμβάνομαι ότι προτεραιότητα της επιτροπής είναι να δει πότε θα ανοίξουν τα σχολεία και εξετάζει συνεχώς τα επιδημιολογικά δεδομένα. Είναι μια διαρκής διαδικασία».
«Έχουμε ένα φυσικό φαινόμενο που διαρκώς εξελίσσεται και πρέπει να προσαρμόζεις την άμυνά σου ανάλογα με αυτό που βλέπεις», τόνισε κλείνοντας ο κ. Συρίγος.