Μερικές από τις πλέον διάσημες παραλίες του Μπαλί έχουν θαφτεί από πλαστικά απορρίμματα, με τους ειδικούς να προειδοποιούν ότι το φαινόμενο εμφανίζεται πλέον σε ετήσια βάση εξαιτίας της περιόδου των μουσώνων, της κακής διαχείρισης των απορριμμάτων αλλά και της παγκόσμια κρίσης μόλυνσης των θαλασσών.
Οι αρχές δυσκολεύονται να ανταποκριθούν στα σκουπίδια που φτάνουν (κυριολεκτικά) σε κύματα στις ακτές Κούτα, Λέτζιαν και Σέμινγιακ, από όπου συλλέχθηκαν 90 τόνοι πλαστικού μόνο κατά τη διάρκεια της Παρασκευής και του Σαββάτου.
Ο Γουάινα Πούτζα, της υπηρεσίας περιβάλλοντος και υγιεινής της περιοχής Μπαντούνγκ, δήλωσε στον Guardian: «Εργαζόμαστε πολύ σκληρά για να καθαρίσουμε τις παραλίες, όμως νέα σκουπίδια ξεβράζονται διαρκώς. καθημερινά απασχολούμαι προσωπικό και οχήματα για αυτό το σκοπό».
Όπως εξηγεί, περισσότεροι από 30 τόνοι πλαστικού απομακρύνθηκαν την Παρασκευή από παραλίες της Κούτα, του Λετζιάν και του Σεμινγιάκ, ενώ το Σάββατο η ποσότητα διπλασιάστηκε αγγίζοντας τους 60 τόνους.
Η κυβέρνηση της Ινδονησίας παρουσίασε τον Απρίλιο του 2020 την εθνική στρατηγική της για την αντιμετώπιση της «υποβόσκουσας κρίσης» της πλαστικής ρύπανσης που επηρεάζει το θαλάσσιο περιβάλλον, αλλά και την οικονομία της χώρας.
Η Δρ. Ντενίς Χαρντέστι, κύρια ερευνήτρια στην επιστημονική υπηρεσία CSIRO της Αυστραλίας και ειδικός στην παγκόσμια πλαστική ρύπανση υποστηρίζει ότι υπάρχουν «τρομακτικές ποσότητες» πλαστικού που συλλέγονται αυτή τη στιγμή από τις παραλίες, και οι οποίες κάθε χρόνο αυξάνονται όλο και περισσότερο.
«Δεν είναι νέο και δεν είναι αναπάντεχο και συμβαίνει κάθε χρόνο και επιδεινώνεται την τελευταία δεκαετία», τονίζει μιλώντας στον Guardian η Χάρντεστι.
Η επιστήμονας έχει συνεργαστεί με ερευνητές της θαλάσσιας ρύπανσης στην Ινδονησία και έχει συμβάλει στην εκπόνηση του σχεδίου δράσης της ινδονησιακής κυβέρνησης.
Τα απορρίμματα κατά πάσα πιθανότητα δεν ταξίδεψαν πολύ, όπως λέει, ενώ πιστεύει ότι και πολλές άλλες παραλίες του ινδονησιακού αρχιπελάγους ενδέχεται να βρίσκονται σε αντίστοιχη κατάσταση.
Οι παραλίες του νοτιοδυτικού Μπαλί είχαν την τάση να συγκεντρώνουν απορρίμματα στη διάρκεια των μουσώνων και των ανέμων που πνέουν κάθε χρόνο από τα δυτικά προς τα ανατολικά.
Όμως η Χάρντεστι επισημαίνει ότι η αύξηση της ποσότητας του πλαστικού που ξεβράζεται συμβαδίζει με την αύξηση της παγκόσμιας παραγωγής πλαστικού.
Οι παραλίες σε όλο τον κόσμο έχουν βιώσει ανάλογη αύξηση «όμως οι χώρες που βιώνουν μουσώνες βιώνουν πολύ εντονότερες επιπτώσεις σε συγκεκριμένες εποχές του έτους».
Η Χάρντεστι συνεχίζει λέγοντας ότι κοινότητες και άτομα έχουν γίνει πιο ενεργή στην προσπάθεια μείωσης της χρήσης πλαστικού και ότι υπάρχει μια σειρά από προσεγγίσεις που θα μπορούσαν να λύσουν το πρόβλημα.
Το CSIRO ελπίζει να δοκιμάσει στην Ινδονησία μια νέα μέθοδο που αξιοποιεί απομακρυσμένες κάμερες και τεχνητή νοημοσύνη για να παρακολουθήσει τα απορρίμματα και να εντοπίσει προβληματικές περιοχές.
Ο Δρ. Τζέντε Χεντραγουάν, επικεφαλής του κέντρου απομακρυσμένου εντοπισμού και ωκεανικών επιστημών στο Πανεπιστήμιο Udayana στο Μπαλί, τονίζει στον Guardian ότι ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα είναι η αναποτελεσματική διαχείριση των απορριμμάτων στην Ινδονησία.
Ο κυβερνήτης του Μπαλί, Γουάιαν Κόστερ, παρότρυνε σε άμεση δράση για το καθάρισμα των ακτών, οι οποίες προσελκύουν κάθε χρόνο αμέτρητους τουρίστες.
Περισσότεροι από 1 εκατ. Αυστραλοί επισκέπτονται το Μπαλί κάθε χρόνο, ενώ το νησί είναι ιδιαίτερα δημοφιλές και για τους Κινέζους επισκέπτες.
«Η κυβέρνηση του Μπαντούγκ θα έπρεπε να έχει ένα σύστημα διαχείρισης των απορριμμάτων της Παραλίας Κούτα που να είναι πλήρες, να έχει κατάλληλο εξοπλισμό και ανθρώπινους πόρους, ώστε να εργάζεται γρήγορα για την απομάκρυνση των σκουπιδιών που ξεβράζονται στην παραλία», επισήμανε ο κυβερνήτης.
«Επιπλέον, στην περίοδο των βροχών, που συμπίπτει με την επίσκεψη τουριστών, τα συστήματα διαχείρισης απορριμμάτων θα πρέπει να εργάζονται 24 ώρες την ημέρα. Μην περιμένετε μέχρι αύριο».
Υπό φυσιολογικές συνθήκες, χιλιάδες επισκέπτες θα πλημμύριζαν αυτή την εποχή του έτους το Μπαλί, όμως οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί της πανδημίας τους έχουν μειώσει στο ελάχιστο.
Η Ινδονησία έχει κλείσει τα σύνορά της προς όλες τις διεθνείς αφίξεις από την 1η Ιανουαρίου και για δύο εβδομάδες, για να αποτρέψει την εξάπλωση των νέων στελεχών κοροναϊού.
Η οικονομία του Μπαλί έχει δεχθεί ισχυρότατο πλήγμα από την πανδημία, αφού στηριζόταν σε πολύ μεγάλο βαθμό στον διεθνή τουρισμό.