Μπορεί η εφετινή παραγωγή κρασιού να αναμένεται μειωμένη, η ποιότητά του, όμως, όπως εκτιμούν οι ειδικοί με βάση την ποιότητα των σταφυλιών που συγκομίστηκαν, θα είναι εξαιρετική, όπως ήταν και την προηγούμενη χρονιά. Ολα αυτά, εν μέσω πανδημίας και καραντίνας, η οποία δοκιμάζει (και) τον κόσμο του κρασιού.
Η πανδημία έχει οδηγήσει στο κλείσιμο της εστίασης, στη μείωση του τουρισμού και των εξαγωγών αλλά από την άλλη η καραντίνα, που μας έχει κλείσει στο σπίτι, ίσως περνά πιο ευχάριστα με ένα μπουκάλι κρασί. Αυτό αποδεικνύουν τα στοιχεία.
Η ελληνική αγορά κρασιού, όπως εξηγεί ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικού Οίνου κ. Γιώργος Σκούρας, χωρίζεται σε τρία μέρη. Το 1/3 πωλείται στην εστίαση, το 1/3 στο ράφι, δηλαδή σε κάβες, σουπερμάρκετ κ.λπ. και το τελευταίο 1/3 στον τουρισμό. Με «κουτσουρεμένη» σε δύο φάσεις τη λειτουργία της εστίασης αλλά και τον μειωμένο τουρισμό, οι συνέπειες είναι φανερές, ακόμη κι αν κατά τη διάρκεια της καραντίνας αυξάνονται οι πωλήσεις από τα ράφια. Και δεν είναι μόνο αυτό.
«Επειδή κάθε κρασί, συνεπώς και το ελληνικό κρασί, δεν είναι ίδιας ταχύτητας, δεν είναι όλα τα οινοποιεία εκτεθειμένα στα σουπερμάρκετ. Υπήρξε, λοιπόν, πρόβλημα στα κρασιά πολλών μικρών ή και κάποιων μεσαίων οινοποιείων που πωλούνται μόνο ή κυρίως στην εστίαση. Τον Ιούνιο υπολογίζαμε μείωση από 30% έως 60% στις πωλήσεις.
Μετά, όμως, το 5μηνο εργασίας βοήθησε να γυρίσουμε την κατάσταση. Το ελληνικό κρασί έγραψε συνολικά μείωση 10% στο δεκάμηνο, διόρθωσε δηλαδή την κατάσταση. Μιλώ πάντα για μέσους όρους, γιατί υπάρχουν βεβαίως και οινοποιεία που σημείωσαν μείωση στις πωλήσεις μέχρι και 30%. Στη συνέχεια, όμως, ήρθε και το νέο lockdown, που φαίνεται πολύ σοβαρό, γιατί έχει πλέον τελειώσει το “λιπος” στις επιχειρήσεις. Φοβόμαστε τη μείωση της κατανάλωσης, την κακή ψυχολογία, και έχοντας μπροστά μας τους δυο πιο σημαντικούς μήνες για την αγορά είμαστε προβληματισμένοι».
Παρόμοια είναι η κατάσταση και στον τομέα των εξαγωγών ελληνικού κρασιού. Η κακή εικόνα της πρώτης φάσης της πανδημίας «διορθώθηκε», θα μπορούσε να πει κανείς, κατά κάποιον τρόπο, στο 5μηνο που ακολούθησε (και αυτό αφορά ιδιαιτέρως τις μονάδες που εξάγουν σε σουπερμάρκετ). Ομως, ξανά, με το δεύτερο κύμα της πανδημίας, οι εξαγωγές περιορίζονται και πάλι δραματικά – μην ξεχνάμε ότι το lockdown είναι παγκόσμια κατάσταση.