Αρκάς: Την Παρασκευή με το «Βήμα της Κυριακής» ένα μοναδικό ημερολόγιο με τον «Θαναθάκη»

Η ταυτότητα του διάσημου σκιτσογράφου κρατιέται εδώ και χρόνια επτασφράγιστο μυστικό - Κανείς δεν γνωρίζει το όνομά του ή το πρόσωπό του.

Είναι ο διασημότερος σκιτσογράφος της εποχής μας, με δεκάδες βιβλία και καθημερινή παρουσία. Εχει σατιρίσει όλες τις κυβερνήσεις κι όχι μόνο. Τα κακώς κείμενα της ελληνικής κοινωνίας, τις νεοελληνικές συνήθειες, την καθημερινότητα σε όλες τις εκφάνσεις της.

Εχει συνεργαστεί με τους σημαντικότερους εκδοτικούς οίκους, εφημερίδες και περιοδικά. Κι όμως, ο διάσημος Αρκάς είναι… άγνωστος. Η ταυτότητά του εδώ και χρόνια κρατιέται  επτασφράγιστο μυστικό και κανείς δεν γνωρίζει το όνομά του ή το πρόσωπό του.

Ισως πάλι αυτή η μυστικοπάθεια γύρω από την ταυτότητά του να είναι και μέρος της επιτυχίας του.

Σε κάθε περίπτωση, ο Αρκάς είναι το απόλυτο viral κάθε φορά που βγάζει νέο σκίτσο ή δημοσιεύει νέα βιβλία.

Αν θα ήθελε κάποιος να ανατρέξει την πορεία του στην ελληνική σκιτσογραφία θα έπρεπε να φτάσει στις αρχές της δεκαετίας του 1980, πράγμα που σημαίνει ότι ο Αρκάς (που προφανώς ονομάστηκε έτσι λόγω της αρκαδικής του καταγωγής) είναι σχετικά μεγάλης ηλικίας.

Οι πρώτες ιστορίες του διάσημου πλέον Κόκορα δημοσιεύτηκαν στο περιοδικό «Βαβέλ». Εκείνη την εποχή πολλοί αναγνώστες του περιοδικού ζήτησαν να μάθουν ποιος είναι αυτός ο έξυπνος και με πολύ χιούμορ σκιτσογράφος. Τότε, λοιπόν, δημοσιεύτηκε ένα σκίτσο με έναν άνδρα που έχει μούσια να κρατά έναν κόκορα στον ώμο του.

Το σκίτσο με τον γενειοφόρο άγνωστο άνδρα. Να είναι ο Αρκάς;

Ο αστικός μύθος λέει ότι ο Αρκάς για πρώτη και τελευταία φορά μετέφερε σε σκίτσο το πρόσωπό του, αλλά ακόμη κι αυτό αμφισβητείται.

Είχε γραφτεί τότε:

«Πολλοί αναγνώστες μας ζήτησαν επίμονα μια παρουσίαση του Αρκά, πιστεύοντας πως μετά από ένα χρόνο και ένα μήνα ζωής στις σελίδες της βαβέλ είναι καιρός να γίνουν οι συστάσεις. Εμείς πιστεύουμε πως το αίτημα είναι λογικό και δίκαιο. Όμως ο Αρκάς είναι τύπος εξαιρετικά συνεσταλμένος για να δεχτεί οποιαδήποτε προβολή του. Χρειάστηκε ιδιαίτερη επιμονή για να υπερνικήσουμε αυτή την έμφυτη σεμνότητά του και ιδού το αποτέλεσμα».

—————————————————————————————————————————————————–

Εκτάκτως την Παρασκευή με «ΤΟ ΒΗΜΑ», Αρκάς: Ημερολόγιο Τοίχου 2021, GEO & BHMAGAZINO

Εκτάκτως την Παρασκευή με ΤΟ ΒΗΜΑ ο Αρκάς σας εύχεται Ευτυχιθμένο το 2021!

Eνα συλλεκτικό ημερολόγιο τοίχου με τις περιπέτειες του απολαυστικού Θανασάκη!

Οι σπαρταριστοί διάλογοι με τη μαμά του και τη Ρόζα, η αγάπη του για τις τηγανητές πατάτες, αλλά και ο μεγάλος του έρωτας για τη Σίσσυ!

Αφεθείτε στην παιδική αθωότητα και το αυθόρμητο χιούμορ, που τόσο έχουμε ανάγκη!

————————————————————————————————————————————

Ονόματα και ψευδώνυμα

Επίσης, κάποιοι διαδίδουν τη φήμη ότι το όνομα του Αρκά είναι το «Αντώνης Ευδαίμων». Ή μήπως είναι κι αυτό ψευδώνυμο με το οποίος υπέγραψε δουλειές του εκεί γύρω στο 1984.

Ένα όνομα που ακούστηκε είναι το «Γεράσιμος Σπανοδημήτρης ενώ υπάρχει και μια άλλη θεωρία. Ότι το Αρκάς, δεν δείχνει την αρκαδική καταγωγή του, αλλά ότι Είναι Αρ-Κας και πιθανότατα σημαίνει Αρης Καστρινός.

Με το ψευδώνυμο Ευδαίμων υπογράφεται κείμενό που αποδόθηκε σε αυτόν εν έτει 1984, στη «Βαβέλ», κάτι που επιβεβαιώθηκε ένα χρόνο αργότερα, καθώς το χρησιμοποιεί στην εικονογράφηση του διηγήματος «Ένα παιδί και ο σκύλος του». Το εν λόγω κείμενο ήταν μια απάντηση στο σπουδαίο ζωγράφο Γιάννη Τσαρούχη και στην επιστολή που είχε αυτός δημοσιεύσει στη «Βαβέλ», με αφορμή την πρώτη απόπειρα του (μετέπειτα διάσημου σκηνοθέτη και δημιουργού της τελετής έναρξης των Ολυμπιακών αγώνων της Αθήνας) Δημήτρη Παπαϊωάννου στον κόσμο των κόμικ.

Ο «Αντώνης Ευδαίμων» είχε διαφωνήσει με κάποιες από τις απόψεις του μεγάλου εικαστικού περί κόμικ, χαρακτηρίζοντας τα «μια καινούργια, εντελώς αυτόνομη τέχνη». Σα να είχε ψυχανεμιστεί την επανάσταση που οι δικοί του «ήρωες» θα ενσάρκωναν στην ελληνική σκιτσογραφία, ανέφερε τότε στον επίλογο τα εξής: «Τα κόμικ έχουν προ πολλού αποδείξει ότι δεν είναι ο φτωχός συγγενής των άλλων τεχνών. Είναι μια ρωμαλέα αυτοδύναμη τέχνη με τεράστιες εκφραστικές ικανότητες…»

Εχουν περάσει 40 χρόνια και ο Αρκάς παραμένει άγνωστος. Ισως ελάχιστοι να γνωρίζουν την πραγματική ταυτότητα ενός ανθρώπου που έχει κάνει πολύ κόσμο να γελάσει, να κλάψει ή ακόμη και να εξοργιστεί γιατί διαφωνεί μαζί του.

Ενας σκιτσογράφος που έχει μεταφραστεί σε 9 γλώσσες, που έχει γίνει σλόγκαν στα στόματα όλων και φιγούρες του έχουν αποτυπωθεί σε μπλουζάκια, γυαλιά, τσάντες και ό,τι μπορεί να φανταστεί κανείς, αν μη τι άλλο θεωρείται επιτυχημένος.

Κάποιοι απ’ αυτούς που μπορούν να καυχηθούν ότι τον γνωρίζουν προσωπικά είναι ο συγγραφέας Πέτρος Χατζόπουλος (κατά κόσμον Αύγουστος Κορτώ), ο πρώην εκδότης της «Βαβέλ» και ιδιοκτήτης του εκδοτικού οίκου «Παρά Πέντε» Γιώργος Μπαζίνας και η εκδότρια Άννα Πατάκη. Στενοί φίλοι του είναι ο συγγραφέας και φίλος του Πέτρος Μαρτινίδης (ο οποίος έχει γράψει μάλιστα δύο βιβλία για το έργο του) και ο Βαγγέλης Τρικεριώτης, εκδότης και ιδιοκτήτης του βιβλιοπωλείου «Πρωτοπορία».

Ένας από τους φίλους του Αρκά ήταν και ο Σάκης Μπουλάς ο οποίος «έφυγε νωρίς». Ο ίδιος αποκάλυψε τη σχέση του σε τηλεοπτική συνέντευξη του στα τέλη της δεκαετίας του ’90. Ερωτηθείς τότε για ποια πράγματα είναι περήφανος, υπέδειξε μεταξύ άλλων: «Ένα απ’ αυτά είναι και το ότι γνωρίζω τον Αρκά. Και μάλιστα ο Αντώνης είχε κάνει και ένα σκίτσο προσωπικά για μένα, πάνω σε χαρτοπετσέτα, στην ταβέρνα που ήμασταν».

Ο… «Αντώνης» είχε βάλει φωτιά τότε, καθώς όλοι μίλησαν και πάλι για τον «Αντώνη Ευδαίμων».

Οι απαντήσεις για το… προφίλ του Αρκά

Πριν από δύο χρόνια, θέλοντας οι διαχειριστές της ιστοσελίδας του να δώσουν κάποιες απαντήσεις στις κριτικές που δεχόταν ο Αρκάς για σκίτσα που χτυπούσαν την κυβέρνηση, ανέβασαν ένα κείμενο.

Το οποίο περισσότερο θόλωσε τα νερά σχετικά με το ποιος είναι, ποια η ιδεολογία του και τι αντιπροσωπεύει, παρά μας έκανε περισσότερο κοινωνούς της ταυτότητάς του.

Είχε γραφτεί τότε:

«Επειδή λαβαίνουμε πολλά μηνύματα στο inbox, που ρωτούν ποιος είναι ο Αρκάς, έχουμε να πούμε τα εξής:

Όταν ο Αρκάς έβγαλε τον ΚΟΚΚΟΡΑ, πολλοί πίστεψαν ότι είναι ένας άνθρωπος με σοβαρά σεξουαλικά προβλήματα. Μετά, με τον ΙΣΟΒΙΤΗ, κάποιοι ήταν σίγουροι ότι ο Αρκάς είναι στην φυλακή ή ότι έχει εκτίσει κάποια ποινή, μάλλον στην δικτατορία για πολιτικούς λόγους, αφού διέκριναν ένα σαφώς αριστερό προφίλ. Με τις ΧΑΜΗΛΕΣ ΠΤΗΣΕΙΣ κυκλοφόρησε η φήμη ότι είναι ψυχίατρος και με το Η ΖΩΗ ΜΕΤΑ ότι είναι άθεος, αριστερός ψυχίατρος. Όταν έφτιαξε τους ΣΥΝΟΜΗΛΙΚΟΥΣ πίστεψαν ότι είναι κοντά στον θάνατο από βαθειά γηρατειά -κάποιοι μάλιστα έγραψαν ότι έχει ήδη πεθάνει. Με τα ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΑ ΝΕΡΑ εδραιώθηκε η άποψη ότι είναι αριστερός. Δεν ξέρουμε αν με το ΜΑΛΛΙ ΜΕ ΜΑΛΛΙ πίστεψαν ότι είναι κομμώτρια, αλλά με ΤΑ ΜΑΥΡΑ ήταν σίγουροι ότι βρίσκεται στα τελευταία στάδια κάποιας ανίατης αρρώστιας- αρκετοί, μάλιστα, μας έστειλαν μηνύματα ανησυχίας στο Inbox. Με τα ΘΗΡΙΑ ΕΝΗΜΕΡΑ, τα ΖΩΑ ΠΟΛΙΤΙΚΑ και τα πρόσφατα πολιτικά του σκίτσα πολλοί θεώρησαν ότι είναι ακραιφνής δεξιός και κάποιοι του επιτέθηκαν γιατί τους ξεγέλασε και τόσον καιρό τον είχαν για αριστερό. Συνεπώς ο Αρκάς είναι ένας υπέργηρος, άθεος ψυχίατρος που υποφέρει από καταληκτική νόσο, και ψηφίζει Νέα Δημοκρατία –κάτι που το έκρυβε επιμελώς για δεκαετίες, ρίχνοντας στάχτη στα μάτια των αριστερών.

Βέβαια είναι δικαίωμα του καθενός να προβάλλει στα καλλιτεχνικά έργα προσωπικές του απόψεις , συναισθήματα και εικόνες, όπως μπορεί κάποιος να βλέπει στα σύννεφα άλογα που τρέχουν ή το πρόσωπο της αγαπημένης του. Όμως ο Αρκάς, εδώ και τριανταπέντε χρόνια κάνει ένα και μόνον πράγμα: χιούμορ. Παίζει με τις λέξεις, με τα στερεότυπα και τις κοινωνικές συμβάσεις για να παράγει αυτό το συγκεκριμένο προϊόν. Δεν κάνει ούτε σάτιρα, ούτε κοινωνική παρέμβαση, ούτε κατάθεση γνώμης. Κάνει απλώς χιούμορ. Το αν το κάνει καλά ή όχι ας το κρίνουν οι χιλιάδες αναγνώστες των δεκάδων βιβλίων του».

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.