Πρόγευση του τι μπορεί να συμβεί στις αρχές του 2021, μετά την καταληκτική ημερομηνία για το Brexit, είναι οι εικόνες των τελευταίων ημερών με τις τεράστιες ουρές φορτηγών που προσπαθούν να προσεγγίσουν τα βρετανικά λιμάνια.
Όπως μεταδίδουν ξένα ειδησεογραφικά πρακτορεία, έως και 7.000 φορτηγά μπορεί να καθυστερούν να προσεγγίσουν Ντόβερ, από τις αρχές του έτους εξαιτίας των νέων τελωνειακών διαδικασιών που θα επιβληθούν στην συντομότερη και πιο δημοφιλή εμπορική διαδρομή προς την ηπειρωτική Ευρώπη.
Η συμφόρηση και οι καθυστερήσεις στα λιμάνια του Ηνωμένου Βασιλείου έχουν ήδη προκαλέσει ανησυχία ότι θα μπορούσε να υπάρξει σοβαρό πρόβλημα όταν η εμπορική σχέση της Βρετανίας με την ΕΕ αλλάξει στα τέλη του τρέχοντος έτους με επιπλέον γραφειοκρατία καθώς μετά την 1η Ιανουαρίου, οποιοσδήποτε ταξιδεύει από το Ηνωμένο Βασίλειο στη Γαλλία θα αντιμετωπίσει αυστηρότερους ελέγχους και σφραγίδες στα διαβατήριά του.
Τεράστιες ουρές από φορτηγά
Τεράστιες ουρές χιλιομέτρων σχηματίστηκαν από εμπορικά φορτηγά που παρέμειναν ακινητοποιημένα επι ώρες στο Ντόβερ ενώ σημειώθηκαν καθυστερήσεις τουλάχιστον έως και δυόμισι ωρών στα πλοία μεταξύ Ντόβερ και Καλαί λόγω της συγκεκριμένης συμφόρησης.
Το μεγαλύτερο λιμάνι εμπορευματοκιβωτίων του Ηνωμένου Βασιλείου είναι σε συνθήκες συμφόρησης από τον Νοέμβριο, αναγκάζοντας τους εισαγωγείς να εκτρέψουν αποστολές σε εναλλακτικές αποβάθρες και να αυξήσουν το κόστος.
Ο αριθμός των 7.000 φορτηγών αφορά το χειρότερο δυνατό σενάριο αλλά οι εικόνες των φορτηγών που συσσωρεύονται ήδη αυτές τις μέρες στους αυτοκινητόδρομους καθώς προσπαθούν να προσεγγίσουν το Ντόβερ δεν προκαλούν και μεγάλη αισιοδοξία.
Ειδικοί σε θέματα logistics και φορείς των εμπορικών λιμανιών εκτιμούν πως ότι τρεις παράγοντες- η πανδημία COVID-19, η χριστουγεννιάτικη ζήτηση και το Brexit- έχουν συμβάλλει στην δημιουργία μιας κατάστασης απίστευτης συμφόρησης σε ορισμένα σύνορα του Ηνωμένου Βασιλείου.
Τα βρετανικά μέσα ενημέρωσης σχολιάζουν ότι οι λάτρεις των gadget μπορεί να περιμένουν να πάρουν τα χριστουγεννιάτικα δώρα τους μέχρι το Πάσχα, καθώς στο Ντόβερ είναι 2.000 περισσότερα φορτηγά από τον συνηθισμένο αριθμό των 9.000 φορτηγών που περνάει μεταξύ Βρετανίας και Ευρώπης καθημερινά, μεταφέροντας σχεδόν το 20% όλων των αγαθών που πωλούνται στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Αναμενόμενη η κυκλοφοριακή συμφόρηση
Σύμφωνα με την DW, ο CEO του λιμανιού του Ντόβερ, Doug Bannister, αναφέρει χαρακτηριστικά στο πρακτορείο «Reuters» ότι το λιμάνι έχει εκπονήσει σχέδιο που προβλέπει την άμεσα διαχείριση της κατάστασης, καθώς ήταν αναμενόμενη η κυκλοφοριακή συμφόρηση προς τα τέλη του έτους.
Παρόμοια αισιοδοξία εκφράζει από την άλλη πλευρά του καναλιού, στο Calais της Γαλλίας, ο επικεφαλής του λιμένα Jean-Marc Puissesseau : «Το Brexit δεν είναι συνώνυμο με το χάος. Εάν οι τελωνειακές διαδικασίες γίνονται όπως πρέπει, δεν βλέπω πρόβλημα» είπε.