Σε τροχιά ωρίμανσης μπαίνει η πρώτη επέκταση του μετρό οκτώ χρόνια μετά την έναρξη της επέκτασης προς Πειραιά.
Όπως προανήγγειλε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, μιλώντας σε διαδικτυακή εκδήλωση του Economist, η επέκταση της Γραμμής 2, Ανθούπολη-Ίλιον, εκτιμάται ότι θα προκηρυχθεί στα τέλη του 2021 κι έχει προϋπολογισμό 350 εκατ. ευρώ.
Επέκταση προς δυτική Αττική
Στη διάρκεια της συζήτησης που αφορούσε τη χρηματοδότηση προς την Ελλάδα από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάκαμψης, ο κ. Καραμανλής αναφέρθηκε στην υλοποίηση μιας νέας γενιάς μεγάλων έργων. Ειδικά για την επέκταση προς τη Δυτική Αττική, αυτή θα περιλαμβάνει δύο νέους σταθμούς στο τμήμα Ανθούπολη – Ίλιον που θα εξυπηρετούν πάνω από 50.000 επιβάτες την ημέρα. Ως προς το στάδιο στο οποίο βρίσκεται η ωρίμανση του έργου, όπως είπε, είναι ήδη έτοιμη η προκαταρκτική χάραξη.
Στη νέα γενιά των μεγάλων έργων συγκαταλέγεται επίσης η νέα αναβαθμισμένη Περιφερειακή Θεσσαλονίκης (Flyover), ο σχεδιασμός για την υλοποίηση της οποίας προχώρησε σε χρόνο ρεκόρ μέσω ΣΔΙΤ και εχθές εκδήλωσαν αρχικό ενδιαφέρον 5 σχήματα. Ακόμη, προχωρούν παράλληλα έργα, που παρέμεναν «κολλημένα», όπως ο ΒΟΑΚ, η Γραμμή 4 του Μετρό και το βόρειο τμήμα του Ε65, για το οποίο αναμένεται άμεσα και η τελική έγκριση της Κομισιόν.
Αναφέρθηκε ακόμη στα έργα αντιπλημμυρικής θωράκισης, ύψους 1,2 δισ. ευρώ και στο νέο πρόγραμμα σιδηροδρομικών έργων, το μεγαλύτερο, όπως είπε, που έχει σχεδιαστεί στη χώρα, ύψους 3,3 δισ. ευρώ. Επίσης, το νέο Πρόγραμμα Επεμβάσεων Βελτίωσης Οδικής Ασφάλειας περιλαμβάνει σημειακές παρεμβάσεις σε 7.000 επικίνδυνα σημεία σε όλη τη χώρα.
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών σημείωσε ότι η Κυβέρνηση προχωρά και σε θεσμικές παρεμβάσεις που αλλάζουν τα δεδομένα στον τρόπο και της εκτέλεσης και της ανάθεσης των δημοσίων συμβάσεων. Αναφέρθηκε στο νέο Νόμο 4412, που ενσωματώνει προτάσεις για επιτάχυνση, ψηφιοποίηση και απλοποίηση διαδικασιών, θεσμοθετεί την ιδιωτική επίβλεψη σε έργα και μελέτες, και το κυριότερο, αντιμετωπίζει στη ρίζα του το μεγάλο πρόβλημα των έργων στην Ελλάδα: το πρόβλημα των υψηλών εκπτώσεων. Ο κ. Καραμανλής έκανε λόγο για μια εμβληματική μεταρρύθμιση, που θα επιταχύνει την αναπτυξιακή προοπτική της χώρας μετά το τέλος της υγειονομικής κρίσης. Και πρόσθεσε ότι το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών είναι έτοιμο να θεσπίσει ένα νέο εργαλείο, τις προτάσεις καινοτομίας.
Τόνισε ότι το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών δουλεύει συστηματικά ώστε στη μετά Covid-19 εποχή, να έρθει η Ελλάδα ξανά στο επίκεντρο της προόδου και της ανάπτυξης, να αξιοποιήσει τα πραγματικά της πλεονεκτήματα για να πρωταγωνιστήσει. «Στο πλαίσιο αυτό, προχωράμε ένα ολοκληρωμένο πλάνο έργων συνολικού ύψους πάνω από 13 δισ ευρώ. Κι αυτό ενώ η αλήθεια είναι ότι δεν βρήκαμε στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ωριμότητα μεγάλων έργων» πρόσθεσε.
Σημείωσε ότι η χώρα μας πρέπει να επενδύσει σε τομείς, όπως τα logistics, οι συνδυασμένες μεταφορές, με τα σιδηροδρομικά έργα και τα λιμάνια μας που μπορούν να γίνουν μεγάλα εμπορευματικά κέντρα, η νέα γενιά έργων υποδομών που θα αναζωογονήσουν την αγορά και θα αλλάξουν την εικόνα της χώρας.