Την προσέλκυση ακόμα μεγαλύτερων παραγωγών από το εξωτερικό επιδιώκει η ρύθμιση που έφερε το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, με το άρθρο 69 που περιλαμβάνεται στο πολυνομοσχέδιο του Υπουργείου Πολιτισμού, με τα ξένα τιμολόγια να αφορούν μία συγκεκριμένη τυπολογία παραγωγών, σύμφωνα με τον Κυριάκο Πιερρακάκη.
Βάση του άρθρου 69 οι ξένες εταιρείες παραγωγής θα μπορούν να χρηματοδοτούνται από το ΕΚΟΜΕ, στο πλαίσιο του cash rebate, και με ξένα τιμολόγια σε ποσοστό μέχρι και 50% των επιλέξιμων δαπανών της παραγωγής. Η ρύθμιση αυτή προκάλεσε την αντίδραση των φορέων του κλάδου των οπτικοακουστικών παραγωγών, οι οποίοι την περασμένη εβδομάδα εξέδωσαν αιχμηρές ανακοινώσεις για το περιεχόμενο της τροπολογίας.
Σύμφωνα με όσα ανέφερε από το βήμα της Επιτροπής ο αρμόδιος Υπουργός κ. Κυριάκος Πιερρακάκης η ρύθμιση αυτή «επιδιώκει να προσελκύσει ακόμη μεγαλύτερες παραγωγές από το εξωτερικό, γιατί εάν δει κανείς τα νούμερα μέχρι σήμερα έχουν έρθει σημαντικές παραγωγές και έχουν αναδειχθεί και σημαντικές ελληνικές παραγωγές, αλλά δεν έχουμε καταφέρει να προσελκύσουμε κάποιες πάρα πολύ μεγάλες που θα θέλαμε και που προσελκύουν άλλες χώρες».
Τα δύο μεγαλύτερα έργα ξένων παραγωγών που έχουν γίνει στην Ελλάδα «ήταν της τάξεως το ένα στα 3.300.000 ευρώ επιλέξιμες δαπάνες και το άλλο στα 3.280.000 ευρώ. Επιλέξιμες δαπάνες, όχι rebate, δηλαδή το σύνολο των δαπανών πάνω στο οποίο υπολογίζεται το rebate. Είναι σημαντικές παραγωγές. Η μεγαλύτερη ελληνική εδώ να αναφέρω μέχρι σήμερα είναι στο ύψος 4.800.000, και πρόκειται για τις Άγριες Μέλισσες» συμπλήρωσε ο Υπουργός.
Όπως ανέφερε ο κ. Πιερρακάκης «τα ξένα τιμολόγια, αφορούν μία συγκεκριμένη τυπολογία παραγωγών. Αυτές οι οποίες έχουν επιλέξιμες δαπάνες στη χώρα μας -αυτό εισάγει η νομοτεχνική- 8 εκατ. ευρώ και πάνω. Αυτό το συναρτώ με αυτό που αναφέρθηκε πριν ότι η μεγαλύτερη που έχει γίνει μέχρι σήμερα στην Ελλάδα είναι περίπου στα 3.300.000 ευρώ. Άρα, ερχόμαστε να βάλουμε την ευεργετική διάταξη του ξένου τιμολογίου μόνο σε μία ειδική κατηγορία παραγωγών, σε εκείνες που είναι μη ανταγωνιστικές με τις υφιστάμενες. Αυτή είναι η πρώτη βελτίωση που θα δείτε στη νομοθετική. Η δεύτερη είναι ότι βάζουμε «ταβάνι» στα 12 εκατ., «ταβάνι» στο rebate. Η μεγαλύτερη παραγωγή που είμαστε διατεθειμένοι να στηρίξουμε είναι σε αυτό το επίπεδο».
Η επιλογή να δίνει το πρόγραμμα επιλεξιμότητα σε δαπάνες αλλοδαπών εργαζομένων (“below the line” crew) με συγκεκριμένες προϋποθέσεις, αποτελεί βασική παράμετρο για να κάνει το κίνητρο ακόμα πιο ελκυστικό για τους ξένους παραγωγούς. Οι υπηρεσίες υποχρεωτικά θα παρέχονται στην Ελλάδα και οι δαπάνες αυτές ως αξία δεν θα μπορούν να υπερβαίνουν ένα τμήμα του συνόλου των επιλέξιμων δαπανών. Ολες οι επιλέξιμες δαπάνες, για να τύχουν ενίσχυσης, αφορούν στο μέρος της παραγωγής που συνδέεται με την Ελλάδα και ένα μικρότερο μέρος αυτών αφορά στις αμοιβές των αλλοδαπών εργαζομένων, όπου και πάλι οι τελευταίοι θα πρέπει να έρθουν και να προσφέρουν τις σχετικές υπηρεσίες τους στην Ελλάδα.
«Θα ήθελα να αναφέρω, σε συνάρτηση με τα ξένα τιμολόγια, επειδή έχουν συζητηθεί πολλά, ότι πολλές χώρες δέχονται ξένα τιμολόγια που είναι εξόχως ανταγωνιστικές. Ενδεικτικά αναφέρω: Ηνωμένο Βασίλειο, Γερμανία, Ισπανία, Πορτογαλία, Ιρλανδία, Τσεχία, Ισλανδία. Δεν ανακαλύπτουμε τον τροχό, είναι κάτι που το κάνουμε για να γίνουμε ακόμη πιο ανταγωνιστικοί, για να γίνουμε ακόμα καλύτεροι σε μία πράγματι καλή ιδέα την οποία διαρκώς όλοι μαζί πρέπει να τη βελτιώνουμε για να μπορέσει πραγματικά για να πετύχει τον σκοπό της σύλληψής της» ανέφερε στο τέλος της ομιλίας του ο υπουργός, διαβεβαιώνοντας ότι θα υπάρχουν πάντα οι διαθέσιμοι πόροι για να στηριχθεί από το cash rebate η εγχώρια οπτικοακουστική παραγωγή.
Υπενθυμίζεται ότι στα 2,5 χρόνια λειτουργίας του προγράμματος του Cash Rebate 99 έργα βρίσκονται στις προβλέψεις του νόμου εκ των οποίων τα 54 είναι εγχώριες και τα 45 διεθνείς παραγωγές σε ταινίες, τηλεοπτικές σειρές, ντοκιμαντέρ, animation, ψηφιακά παιχνίδια. Η συνολική επένδυση αγγίζει τα 99 εκ. ευρώ με δημιουργία περίπου 23.200 θέσεων απασχόλησης, η επιστροφή δαπάνης μέσα από το χρηματοδοτικό πρόγραμμα θα αγγίξει τα 32εκ. ευρώ, εφόσον ολοκληρωθεί η διαδικασία αιτήματος καταβολής ενίσχυσης από τους δικαιούχους και των 99 έργων.
Στο πλαίσιο της περαιτέρω ενίσχυσης για την παραγωγή οπτικοακουστικών έργων στη χώρα μας ξεκίνησε πριν λίγες ημέρες και η εφαρμογή του κίνητρου φορολογικής ελάφρυνσης (tax relief) ύψους 30%. Το ποσοστό αυτό υπολογίζεται επί των συνολικών ετήσιων επιλέξιμων δαπανών του επενδυτικού σχεδίου και όχι επί του 30% του ποσού που καταβάλει ο χρηματοδότης για το οπτικοακουστικό έργο. Σε περίπτωση όμως που το ποσό της χρηματοδότησης είναι μικρότερο από το 30% της συνολικής ετήσιας επιλέξιμης δαπάνης του επενδυτικού σχεδίου, η έκπτωση περιορίζεται στο ποσό της χρηματοδότησης.