Το δεύτερο lockdown της αγοράς έχει μεγάλες ομοιότητες, αλλά και μεγάλες διαφορές σε σχέση με αυτό του περασμένου Μαρτίου. Και στις δύο φάσεις πάντως, οι πρωτόγνωρες συνθήκες της πανδημίας έφεραν τις εταιρείες ταχυμεταφορών στα όριά τους. Παρόλα αυτά, όπως επισημαίνουν στελέχη της αγοράς, οι ούτως ή άλλως υψηλές απαιτήσει αυτής της περιόδου ξεκινώντας από τη BlackFriday και φτάνοντας ως τις χριστουγεννιάτικες αγορές δημιουργούν ασφυκτικότερες πιέσεις στους ταχυμεταφορείς, όμως αυτή τη φορά οι καθυστερήσεις παραμένουν ελεγχόμενες. Σύμφωνα με κύκλους της ACS, από την τελευταία εβδομάδα του Νοεμβρίου η αύξηση του όγκου των αποστολών ανέρχεται σε 80% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο και κατά 50% σε σχέση με το προηγούμενο lockdown. Στο προηγούμενο lockdownη αύξηση του όγκου αποστολών σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο ήταν 30%.
Όπως επισημαίνουν πηγές του κλάδου, ενόψει του δεύτερου lockdown, e–shops και εταιρείες ταχυμεταφορών είχαν προετοιμαστεί για όγκους ίδιους ή και ελαφρά υψηλότερους, δηλαδή ως 15%, του πρώτου lockdown. Παρόλα αυτά, τελικά λόγω της συγκυρίας του συνδυασμού του lockdown με τα δύο peaks των λιανικών πωλήσεων, δηλαδή την Black Friday και την επερχόμενη εορταστική περίοδο, προέκυψαν πολύ μεγαλύτερες πιέσεις. Οι υψηλότεροι όγκοι αποστολών απαιτούν και διπλάσιες υποδομές, εξοπλισμό αλλά και προσωπικό σε όλα τα επίπεδα. Σύμφωνα μάλιστα με στελέχη του κλάδου, ακόμα και να είχε προβλεφθεί με ακρίβεια η μεγάλη αύξηση το πιθανότερο είναι ότι δεν ήταν εφικτό να καλυφθεί σε μόλις μερικούς μήνες, ανάμεσα στις δύο φάσεις της πανδημίας.
Και σε αυτή τη φάση λοιπόν, e–shops μεγάλων αλυσίδων λιανικής, με χαρακτηριστικά παραδείγματα τα Jumboκαι ο Μουστάκας κατέβασαν ρολά, ενώ και μεγάλες εταιρείες ταχυμεταφορών, τροποποιούν τους χρόνους παράδοσης ή τις υπηρεσίες τους για να καταφέρουν να αντεπεξέλθουν. Για παράδειγμα, η ACS ενημερώνει ότι ως αποτέλεσμα της σημαντικής αύξησης των αποστολών, ο μέσος χρόνος διακίνησης των αποστολών αναμένεται να φθάσει τις 6 εργάσιμες ημέρες, ενώ ενδέχεται κυρίως σε Αττική και Θεσσαλονίκη να ξεπεράσει τους χρόνους αυτούς.
Αντίστοιχα, η Γενική Ταχυδρομική προχώρησε σε αναστολή πρόσθετων υπηρεσιών πλην της βασικής υπηρεσίας, είτε απλής αποστολής, είτε αποστολής με αντικαταβολή. Όπως ενημέρωσε η εταιρεία τους πελάτες ης, παρά το ότι έγκαιρα δημιούργησε υποδομές για όγκους αυξημένους ως και 60% σε σχέση με την περίοδο κανονικότητας, η πίεση στην αγορά ξεπερνά αυτή τη δυνατότητα. Πρόσθετες υπηρεσίες έχουν αναστείλει και τα ΕΛΤΑ Courier, που σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο έχουν ως και 60,8% αύξηση τον όγκο αποστολών, ενώ η αύξηση συγκριτικά με την περασμένη άνοιξη είναι 22,5%. Ως αποτέλεσμα, παρατηρούνται ιδιαίτερα στην Αττική, τροποποιήσεις και αποκλίσεις στους συνήθεις χρόνους διακίνησης και παράδοσης.
Η πρόκληση των χώρων αποθήκευσης
Αν και προφανώς ο καταναλωτής ενδιαφέρεται να έχει άμεση εξυπηρέτηση στις ηλεκτρονικές του αγορές, στελέχη του κλάδου επισημαίνουν ότι η εύρυθμη παράδοση των αποστολών, δεν εξαρτάται μόνο από τον όγκο των αποστολών που μπορεί να διανεμηθεί ημερησίως. Εξαρτάται και από τη δυνατότητα αποθήκευσης και διαχείρισης των αποστολών πριν τη διανομή τους. Λένε μάλιστα χαρακτηριστικά με μια δόση υπερβολής ότι ακόμα και αν μπορούσαν να πραγματοποιηθούν ημερησίως διανομές από 1.000.000 courierσε όλη την επικράτεια, αν για την αποθήκευση του συνολικού ημερήσιου όγκου των αποστολών ήταν απαραίτητοι αποθηκευτικοί χώροι 10.000.000 τ.μ. και αυτοί δεν ήταν διαθέσιμοι, πάλι θα υπήρχε πρόβλημα στην ομαλή λειτουργία των εταιρειών.
Δεδομένων λοιπόν των συνθηκών, η σταδιακή αποκατάσταση της κανονικότητας προβλέπεται να γίνει μετά το τέλος της εορταστικής περιόδου. Αυτό βεβαίως εξαρτάται και από το εάν και για πόσο θα ανοίξουν τα φυσικά καταστήματα εντός Δεκεμβρίου.
Τι άλλαξε στο δεύτερο lockdown;
Αν και στο πρώτο lockdown, όπως και συμβαίνει και τώρα, η πλειοψηφία των καταστημάτων λιανικής παρέμειναν κλειστά, είναι πολύ περισσότερα εκείνα που μεταξύ των δύο περιόδων έκαναν μετάβαση στον ψηφιακό κόσμο. Έτσι, αυξήθηκαν τα καταστήματα τα e–shops, αλλά και η εξυπηρέτηση μέσω τηλεφώνου με παράδοση κατ’ οίκον. Όλα τα παραπάνω καταστήματα είναι εν δυνάμει πελάτες των εταιρειών ταχυμεταφορών μέσω των e–shopτους.
Την ίδια στιγμή, στη δεύτερη φάση της πανδημίας, αρκετά προϊόντα «αποσύρθηκαν» από τα ράφια των σουπερμάρκετ με αποτέλεσμα να είναι διαθέσιμα μόνο ηλεκτρονικά. Τέτοια προϊόντα είναι τα εξής: παιχνίδια, βιβλία, ρούχα, υποδήματα, ηλεκτρικές και οικιακές συσκευές, είδη για την κουζίνα (π.χ. κατσαρόλες, πιάτα, ποτήρια κλπ) και είδη κηπουρικής. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα μέρος του συγκεκριμένου τζίρου των supermarketνα καταλήγει πάλι στα e–shopτων καταστημάτων, γεγονός που σημαίνει περισσότερες αποστολές για τις εταιρείες ταχυμεταφορών.
Άλλη μια διαφορά, σε σχέση με το lockdown του Μαρτίου, είναι ότι πλέον παραμένουν σε λειτουργία οι εταιρείες, η βιομηχανία και χονδρεμπόριο και επιτρέπονται όλες οι δραστηριότητες του πρωτογενούς τομέα και του δευτερογενούς τομέα. Όλοι εν δυνάμει πελάτες των εταιρειών ταχυμεταφορών.Τη φετινή χρονιά όμως, λόγω του lockdown, πρέπει να υπολογιστεί και η αύξηση των αποστολών με εταιρείες ταχυμεταφορών από ιδιώτη σε ιδιώτη (π.χ. αποστολή δώρων νονού σε βαφτιστήρι, γονιών σε παιδί που ζει σε άλλο σπίτι κ.λ.π.), καθώς μεγάλος αριθμός συμπολιτών μας πειθαρχεί πλήρως στις οδηγίες των αρχών για την αποφυγή συναναστροφών και μετακινήσεων σε άλλα σπίτια.
Επιπλέον, σε αντίθεση με το προηγούμενο lockdown, τα φορτηγά των ταχυμεταφορών δεν κινούνται σε μία έρημη πόλη, καθώς ειδικά το τελευταίο διάστημα παρατηρείται κίνηση στους δρόμους, ελαφρά έως μεσαία μειωμένη σε σχέση με την προ lockdown κατάσταση. Ο όγκος όμως των αντικειμένων που αποστέλλονται δεν ενδείκνυται σε μεγάλο βαθμό για διανομή με τα μηχανάκια των courier.
Τι απαντούν κύκλοι της ACS για τις καθυστερήσεις
Όπως επισημαίνουν, κύκλοι της ACS, η αβεβαιότητα και σε αυτή την περίοδο με την άρση του lockdown να έχει ήδη μετατεθεί τρεις φορές, «δεν επιτρέπει ακριβή επιχειρησιακό προγραμματισμό για οποιαδήποτε επιχείρηση, πόσο μάλλον για τις εταιρείες ταχυμεταφορών που το αντικείμενό τους επηρεάζεται άμεσα από το lockdown». Στο πλαίσιο της προετοιμασίας, η ACS από την έναρξη του πρώτου lockdown ως και σήμερα, δεν προχώρησε σε αύξηση των τιμών των υπηρεσιών της, ωστόσο προχώρησε σε επενδύσεις για να υποστηρίξει την εύρυθμη λειτουργία της και να ανταποκριθεί στην αυξανόμενη ζήτηση των υπηρεσιών της. Ειδικότερα, αύξησε τους αποθηκευτικούς της χώρους, με μίσθωση 4 σημείων, 3 στην Αττική και 1 στη Θεσσαλονίκη, συνολικής έκτασης 12.000 τ.μ. Πλέον διαθέτει αποθηκευτικούς χώρους σε Αττική και Θεσσαλονίκη συνολικής έκτασης 18.000 τ.μ.
Προχώρησε επίσης, σε αύξηση των χώρων διακίνησης μεγαλύτερη των 2.500 τ.μ. σε περισσότερα από 5 καταστήματά της με σημαντικά αυξημένη κίνηση. Πλέον, οι χώροι διακίνησης των καταστημάτων της εταιρείας έχουν συνολική έκταση άνω των 33.000 τ.μ. Αγόρασε ακόμα 800 καρότσια αποθήκευσης, συν τα 600 που είχαν αγοραστεί στο πρώτο lockdown, και δύο συστήματα διαλογής σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη που αυξάνουν την ικανότητα διαλογής κατά περισσότερα από 8.000 πακέτα την ώρα. Το συνολικό κόστος των παραπάνω επενδύσεων ξεπέρασε το 1,5 εκατ. ευρώ σε διάρκεια μερικών μηνών.
Επιπλέον, από την αρχή της πανδημίας αγοράστηκαν ή μισθώθηκαν πάνω από 150 vansκαι μισθώθηκαν 20 φορτηγά και νταλίκες ΔΧ. Παράλληλα, η εταιρεία προχώρησε και στην πρόσληψη προσωπικού και στις δύο φάσεις, που αθροιστικά εκτιμάται ότι ξεπερνά τους 500 εργαζόμενους. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, η εταιρεία θα χρειαζόταν να προσλάβει 1.500 εργαζόμενους προκειμένου να εξυπηρετήσει ομαλά την κατακόρυφη αύξηση και να τους εκπαιδεύσει μέσα σε μια εβδομάδα, ενώ ο απαραίτητος χρόνος εκπαίδευσης μπορεί να φτάνει και τον ένα μήνα.
Την ίδια στιγμή, όπως επισημαίνεται, στα αποτελέσματα εξαμήνου αν και ο τζίρος αυξήθηκε κατά 11%, η προ φόρων κερδοφορία μειώθηκε κατά 6%. Μείωση που οφείλεται σε έκτακτες δαπάνες άνω του 1 εκατ. ευρώ για την αντιμετώπιση των έκτακτων συνθηκών που προέκυψαν από την πανδημία Covid-19.
Όπως σχολιάζουν πηγές της εταιρείας, ακόμα και σήμερα με πολύ υψηλότερους όγκους και χειρότερες συνθήκες από το πρώτο lockdown η εξυπηρέτηση της λειτουργίας της διανομής των αποστολών ταχυμεταφορών γίνεται με καλύτερη οργάνωση και προγραμματισμό.