Το ΜέΡΑ25 καταθέτει την τροπολογία του Δήμου Κερατσινίου-Δραπετσώνας για την απομάκρυνση της Oil One
Το διαρκές περιβαλλοντικό έγκλημα με την παρουσία της Oil One και άλλων ρυπογόνων βιομηχανιών στην περιοχή των Λιπασμάτων στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό και στο ισχύον θεσμικό καθεστώς που επιτρέπει την παραμονή τους εκεί για αρκετά χρόνια ακόμη. Αυτό οφείλεται σε μια σειρά από νομοθετικές επιλογές που προηγήθηκαν.
Το 2014 ήταν μια πρόβλεψη στο Νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας – Αττικής (Ν. 4277/2014, ΦΕΚ Α΄156/1-8-2014), που όριζε την περιοχή των Λιπασμάτων ως «Λιμενοβιομηχανική Ζώνης Δραπετσώνας Κερατσινίου», επιτρέποντας χρήσεις βιομηχανίας και βιοτεχνίας. Αυτό ήταν που επέτρεψε και την αδειοδότηση των εγκαταστάσεων της Oil One στις 31 Ιανουαρίου 2015.
Την προβληματική αυτή απόφαση διόρθωσε ο Παναγιώτης Λαφαζάνης με νομοθετική ρύθμιση που ετοίμασε, αλλά τελικά την ψήφισε η επόμενη κυβέρνηση Τσίπρα. Το άρθρο 28 του Ν. 4342/2015, (ΦΕΚ Α΄ 143, 9-11-2015), ορίζει ότι εκεί επιτρέπονται μόνο χρήσεις πολιτισμού, εκπαίδευσης, υγείας, αθλητισμού, πράσινου και αναψυχής.
Όμως, όταν αλλάζει η χρήση γης σε μια περιοχή, υπάρχει μια μεταβατική περίοδος για τις επιχειρήσεις που λειτουργούν ήδη εκεί. Η ισχύουσα τότε νομοθεσία όριζε το χρονικό αυτό πλαίσιο στα 12 χρόνια. Το 2018, πάλι επί κυβέρνησης του Αλέξη Τσίπρα, με ρύθμιση που περιλήφθηκε στο άρθρο 70 του νόμου για τα προαπαιτούμενα της «τελικής» αξιολόγησης (4549/2018) και παρά τις αντιδράσεις των εκπροσώπων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, o χρόνος παράτασης λειτουργίας επεκτάθηκε από τα 12 στα 20 χρόνια, προκαλώντας την οργή των κατοίκων.
Την ίδια ώρα το πρόβλημα με την παρουσία ρυπογόνων δραστηριοτήτων έχει οξυνθεί το τελευταίο διάστημα με τα περιστατικά δυσοσμίας (που προκάλεσαν ακόμη και λιποθυμίες σε παιδιά) και εκπομπών καρκινογόνου βενζολίου, με προέλευση, όπως έχουν δείξει οι έρευνες του Αστεροσκοπείου, του ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος και του ΑΠΘ, τις εγκαταστάσεις της Oil One στα Λιπάσματα.
Σε αυτό το πλαίσιο και για να αντιμετωπίσει το πρόβλημα με τη δυνατότητα λειτουργίας αυτών των επιχειρήσεων με «μεταβατικό» καθεστώς (το οποίο μάλιστα επιτρέπει και επέκταση της δραστηριότητάς του), ο Δήμος Κερατσινίου-Δραπετσώνας έχει πάρει μια πρωτοβουλία για να υπάρξει μια νομοθετική ρύθμιση μέσα από τρoποποίηση της παρ. 2 του άρθρου 7 του Ν.3325/2005, που να επιτρέπει την απομάκρυνση των εγκαταστάσεων από τα Λιπάσματα μέσα σε επτά χρόνια από την αλλαγή χρήσης γης και την προσωρινή διακοπή λειτουργίας τους σε περίπτωση φαινομένων δυσοσμίας.
Η πρόταση τροπολογίας του Δήμου Κερατσινίου-Δραπετσώνας:
Η νομοθετική πρωτοβουλία του Δήμου Κερατσινίου-Δραπετσώνας αποφασίστηκε σε συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου στις 24/06/2020 και έχει ως εξής:
«Στην παρ. 2 του αρ. 7 του ν. 3325/2005 (Α’ 68) προστίθεται στο τέλος αυτής νέο εδάφιο ως εξής: “Κατ’ εξαίρεση των οριζόμενων στην παρούσα παράγραφο, για τις χρήσεις γης του αρ. 28 του ν. 4342/2015 (Α’ 143), η προθεσμία συνέχισης λειτουργίας δραστηριοτήτων, ορίζεται σε επτά (7) έτη από την ημερομηνία καθορισμού της χρήσης γης και επιτρέπεται επέκταση των δραστηριοτήτων σύμφωνα με τα οριζόμενα στο προηγούμενο εδάφιο, μέχρι τη συμπλήρωση του πέμπτου (5ου) έτους, από τον καθορισμό της χρήσης γης. Στο διάστημα λειτουργίας των εγκαταστάσεων όταν παρατηρούνται φαινόμενα δυσοσμίας, το αρμόδιο Υπουργείο καλείται να επιβάλλει προσωρινή διακοπή λειτουργίας των βιομηχανικών δραστηριοτήτων στην περιοχή.”
Η παρ. 2 του αρ. 7 διαμορφώνεται ως εξής: 2. Οι δραστηριότητες που ιδρύθηκαν νόμιμα και λειτουργούν σε περιοχές χωρίς καθορισμένες χρήσεις γης μπορούν να συνεχίσουν τη λειτουργία τους για χρονικό διάστημα είκοσι (20) ετών από την ημερομηνία καθορισμού της χρήσης γης, με τον οποίο οι δραστηριότητες αυτές καθίστανται μη συμβατές. Η επέκταση των δραστηριοτήτων αυτών είναι δυνατή εντός του χώρου ή του γηπέδου όπου λειτουργούσαν πριν τον καθορισμό της χρήσης γης και μέσα στα όρια του βαθμού όχλησης, όπως αυτά προσδιορίζονται βάσει της τελευταίας ισχύουσας έγκρισης ή γνωστοποίησης λειτουργίας και με την προϋπόθεση ότι η επέκταση θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί μέχρι τη συμπλήρωση του δωδέκατου έτους από τον καθορισμό της χρήσης γης. Κατ’ εξαίρεση των οριζόμενων στην παρούσα παράγραφο, για τις χρήσεις γης του αρ. 28 του ν. 4342/2015 (Α’ 143), η προθεσμία συνέχισης λειτουργίας δραστηριοτήτων, ορίζεται σε επτά (7) έτη από την ημερομηνία καθορισμού της χρήσης γης και επιτρέπεται επέκταση των δραστηριοτήτων σύμφωνα με τα οριζόμενα στο προηγούμενο εδάφιο, μέχρι τη συμπλήρωση του πέμπτου (5ου) έτους, από τον καθορισμό της χρήσης γης. Στο διάστημα λειτουργίας των εγκαταστάσεων όταν παρατηρούνται φαινόμενα δυσοσμίας, το αρμόδιο Υπουργείο καλείται να επιβάλλει προσωρινή διακοπή λειτουργίας των βιομηχανικών δραστηριοτήτων στην περιοχή.»
Την πρόταση αυτή στήριξε και το Περιφερειακό Συμβούλιο Αττικής με σχετική του απόφαση στη συνεδρίαση στις 09/09/2020.
Η ανακοίνωση του ΜέΡΑ25 για την κατάθεση της σχετικής τροπολογίας
Με ανακοίνωσή του το ΜέΡΑ25 δήλωσε ότι στις 3 Δεκεμβρίου πρόκειται να καταθέσει τη σχετική τροπολογία της Δημοτικής Αρχής Κερατσινίου-Δραπετσώνας στη Βουλή στο πλαίσιο της συζήτησης νομοσχεδίου του υπουργείου Περιβάλλοντος. Αναλυτικά η ανακοίνωση έχει ως εξής:
«Το ΜέΡΑ25 και η βουλευτής Β Πειραιά και Γραμματέας της ΚΟ κα Φωτεινή Μπακαδήμα καταθέτουν, την Πέμπτη 3 Δεκεμβρίου 2020, την τροπολογία της δημοτικής αρχής Κερατσινίου- Δραπετσώνας για τη μετεγκατάσταση των ρυπογόνων βιομηχανιών από τον οικιστικό ιστό της πόλης, αποδεικνύοντας έμπρακτα την εξαρχής στήριξή τους στο δίκαιο αγώνα των κατοίκων για την προστασία της υγείας τους και της ποιότητας ζωής τους.
Στο πλαίσιο της συζήτησης του σχεδίου νόμου που φέρνει το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας για τον εκσυγχρονισμό της πολεοδομικής νομοθεσίας, το ΜέΡΑ25 καταθέτει τροπολογία για άμεση ανάκληση της άδειας λειτουργίας της Oil One και όλων των βιομηχανιών που ρυπαίνουν την περιοχή, όπως αποδείχθηκε από τις μελέτες του Δημόκριτου, του Αστεροσκοπείου Αθηνών και του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.
“Σε μια ιστορική συγκυρία όπου η προάσπιση της δημόσιας υγείας συνιστά, κατά δημόσια ομολογία, το γνώμονα των κυβερνητικών αποφάσεων, η Κυβέρνηση δεν μπορεί παρά να κάνει δεκτή την τροπολογία που καταθέτουμε και, παράλληλα, καλώ και τα υπόλοιπα κόμματα να την συνυπογράψουν. Η υγεία των κατοίκων Κερατσινίου-Δραπετσώνας δεν μπορεί να συνιστά πεδίο μικροπολιτικής και αντιπαραθέσεων. Τα πορίσματα των μελετών του Δημοκρίτου, του Αστεροσκοπείου Αθηνών και του ΑΠΘ αναφορικά με τις ρυπογόνες ουσίες, όπως το καρκινογόνο βενζόλιο, είναι αδιαμφισβήτητα και αποδεικνύουν το έγκλημα που συντελείται τόσο καιρό σε βάρος της υγείας των κατοίκων της περιοχής. Πρόκειται για την ύστατη ώρα ευθύνης και ο ΣΥΡΙΖΑ μπορεί, συνυπογράφοντας, να επανορθώσει που συνέβαλε, με φωτογραφικό νόμο, να πραγματοποιηθεί το έγκλημα αυτό. Η απόρριψη από το Πολυμελές Πρωτοδικείο Πειραιά της εκφοβιστικής αγωγής της Oil One κατά του Δημάρχου Κερατσινίου-Δραπετσώνας κ Χρήστου Βρεττάκου, που συνιστούσε ξεκάθαρη απόπειρα ποινικοποίησης του αγώνα των κατοίκων, ελπίζω να αφυπνίσει την Κυβερνώσα παράταξη, που έχει καταστήσει ρητή την πρόσδεσή της στα ολιγαρχικά συμφέροντα, και να πράξει το αυτονόητα δίκαιο,” δηλώνει η βουλευτής.»
Τι θα κάνει ο αρμόδιος υπουργός;
Η τροπολογία της δημοτικής αρχής του Κερατσινίου-Δραπετσώνας προσφέρει μια θεσμική διέξοδο για την απομάκρυνση των ρυπογόνων δραστηριοτήτων και την επιτάχυνση της διαδικασίας ανάπλασης της περιοχής, όπως είναι και η κυβερνητική δέσμευση. Και αυτό γιατί αντιμετωπίζει το πρόβλημα με τη δυνατότητα παραμονής αυτών των εγκαταστάσεων για αρκετά χρόνια που ισχύει αυτή τη στιγμή, ενώ παράλληλα δίνει μια λύση και για τα περιστατικά δυσοσμίας. Μένει να δούμε ποια θα είναι η στάση του αρμόδιου υπουργού Κωστή Χατζηδάκη.