Τις αντιρρήσεις της σχετικά με την τροπολογία για το cash rebate στον κινηματογράφο από το Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής (νόμος Ν.4704/2020) εξέφρασε σε ανακοίνωσή της την Τετάρτη 2 Δεκεμβρίου, η Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών.
«Η τροποποίηση του νόμου ενισχύει και δεν επιλύει ήδη προβληματικά σημεία, καθώς μετακινεί πολύ μεγάλο μέρος του επενδυτικού cash rebate σε αμοιβές εξωτερικού» αναφέρεται στην ανακοίνωση της ΕΕΣ που διαμαρτύρεται και για το ότι δεν προηγήθηκε «ο αναγκαίος παραγωγικός διάλογος με τους φορείς του Οπτικοακουστικού χώρου.»
Σύμφωνα με την ΕΕΣ, καλλιτεχνικοί και τεχνικοί συντελεστές των ελληνικών οπτικοακουστικών παραγωγών αλλά και εργαζόμενοι στις ξένες συμπαραγωγές, «κινδυνεύουν με παρατεταμένη ανεργία όχι μόνο λόγω πανδημίας αλλά και λόγω έλλειψης κεφαλαίων, εάν τα χρήματα των επενδυτικών κινήτρων δοθούν γενναιόδωρα σε δαπάνες στην αλλοδαπή αφήνοντας, έτσι. κενά ταμεία στην ημεδαπή.»
Και η ΕΕΣ συνεχίζει: «Ως καταξιωμένοι δημιουργοί, δεν είμαστε φοβικοί, αλλά η εξωστρέφεια που συνδυάζεται με εκροή ποσών για ξένους συντελεστές πρέπει να ακολουθήσει το πνεύμα των ανάλογων προβλέψεων σε άλλα ευρωπαϊκά κράτη».
Τι σημαίνει αυτό στην πράξη; Σύμφωνα με την ΕΕΣ «να προβλέπεται μεν ένα τέτοιο rebate, αν είναι αναγκαίο, υπό τον όρο όμως ότι αυτό θα περιορίζεται σε 10% με 15% του συνολικού cash rebate κάθε ξένης παραγωγής και με την επιπλέον πρόβλεψη ότι κάθε τέτοιο ποσό θα φορολογείται απαραίτητα εντός Ελλάδας.»
Η ΕΕΣ εκφράζει και την αρνητική της θέση στην κατάτμηση των αρμοδιοτήτων στα θέματα του Οπτικοακουστικού μεταξύ του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης και του ΥΠ.ΠΟ.Α., γεγονός που ενισχύθηκε με την πρωτοβουλία της προηγούμενης κυβέρνησης να υπαχθεί το ΕΚΟΜΕ σε άλλο Υπουργείο πλην ΥΠ.ΠΟ.Α.
«Τέτοιες συναρμοδιότητες οδηγούν σε σύγχυση και κυρίως καθιστούν τους ανθρώπους της καλλιτεχνικής δημιουργίας κυνηγούς αρμοδίων και ερευνητές αρμοδιοτήτων, με κίνδυνο συχνά αυτοί να μαθαίνουν από τα Μ.Μ.Ε. τις νομοθετικές εξελίξεις που τους αφορούν» αναφέρεται στην ανακοίνωση.