Σχέδιο σωτηρίας με… ένεση 280 εκατ. ευρώ βάζει μπρος η κυβέρνηση για τα ΕΛΤΑ. Η αύξηση μετοχικού κεφαλαίου, ύψους 100εκατ. ευρώ, θα γίνει, σύμφωνα με πληροφορίες, με τη συμμετοχή και της Eurobankπου κατέχει το 10% της εταιρείας, πέραν του Υπερταμείου που ελέγχει το υπόλοιπο ποσοστό. Σε αυτά θα προστεθεί και η απόδοση στα Ελληνικά Ταχυδρομεία του ανταλλάγματος για την παροχή Καθολικής Υπηρεσίας από το 2013-2020, ύψους περίπου 180 εκατ. ευρώ, που αποτελούσε τα προηγούμενα χρόνια βασική διεκδίκηση εταιρείας και εργαζομένων.
Οι παραπάνω άξονες θα τονώσουν μεν το ταμείο που τα τελευταία χρόνια είναι μονίμως «μείον», όμως το σχέδιο εξυγίανσης που παρουσιάστηκε εχθές στον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη κατά το υπουργικό συμβούλιο, περιλαμβάνει ακόμα ένα φιλόδοξο πρόγραμμα εθελούσιας εξόδου. Ποσό που θα υπερβεί τα ¾ του ποσού που θα καταβληθεί για την καθολική υπηρεσία (περίπου 140 εκατ. ευρώ) θα κατευθυνθεί στρατηγικά στο πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου που προορίζεται για 2.000 εκ των 5.600 που απασχολούν σήμερα. Επίσης, προβλέπονται και μειώσεις, που δεν θα ξεπεράσουν το 8%, στους μισθούς των υπαλλήλων που θα παραμείνουν.
Μια ακόμη πτυχή είναι η αναδιάρθρωση του δικτύου καταστημάτων, που ουσιαστικά αποτελούν και το μεγαλύτερο asset της εταιρείας. Τα ΕΛΤΑ καλύπτουν κάθε γωνιά της Ελλάδας με 1.300 καταστήματα. Από την πλευρά των εργαζομένων, που φαίνεται πως βλέπουν θετικά αρχικά το πρόγραμμα εθελουσίας, η ανησυχία στρέφεται γύρω από το μέλλον του δικτύου. Αφορά δε το μεταβατικό διάστημα ως το 2025, οπότε και τίθεται το ορόσημο για την είσοδο στην εταιρεία στρατηγικού επενδυτή.
Στο χείλος του γκρεμού
Η αξία των ΕΛΤΑ τα τελευταία 6 χρόνια συρρικνώνεται διαρκώς. Για το 2019, οι συσσωρευμένες ζημιές για τα ΕΛΤΑ ανήλθαν σε 182 εκατ. ευρώ, ενώ τα ίδια κεφάλαια ήταν αρνητικά -68,5 εκατ. ευρώ έναντι -87,4 εκατ. ευρώ το 2018. Αυτά ήταν χαμηλότερα του ½ του καταβλημένου μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας κι όπως σημειώνεται στις οικονομικές καταστάσεις, συντρέχουν οι προϋποθέσεις εφαρμογής του άρθρου 119 παρ. 4 του ν. 4548/2018.
Ήδη από το 2017, η συρρίκνωση στα ίδια κεφάλαια της εταιρείας ήταν τέτοια που αυτή φλέρταρε με το ενδεχόμενο να πέσουν κάτω του 10%, με εξαιρετικά δυσμενείς συνέπειες για το μέλλον της εταιρείας και των εργαζομένων.
Η διελκυστίνδα μεταξύ εταιρείας, ΕΕΤΤ, Ελληνικού Δημοσίου για το ύψος της αποζημίωσης της Καθολικής Υπηρεσίας διόγκωσε το πρόβλημα, που έτσι κι αλλιώς είχε δημιουργήσει η κρίση μειώνοντας τον τζίρο κατά 50%. Ενώ οι απαιτήσεις που ενέγραφε η εταιρεία για την Καθολική Υπηρεσία ανέρχονταν κατά μέσο όρο σε 45 εκατ. ετησίως, τα ποσά που με καθυστέρηση ετών εγκρίθηκαν απέχουν.
Τα ποσά αποζημίωσης που επαληθεύτηκαν από την ΕΕΤΤ ανήλθαν σε 129,9 εκατ. ευρώ για τα έτη 2013–2015, ακολούθως για το 2016 έφτασαν τα 39,55 εκατ. ευρώ και για το 2017 τα 37,43 εκατ. ευρώ. Το ποσό στο οποίο οι απαιτήσεις δεν «συμφωνούν» απομείωσε τα ίδια κεφάλαια της εταιρείας. Βεβαίως, η μεγαλύτερη «τρύπα» στα ίδια κεφάλαια των ΕΛΤΑ σημειώθηκε κυρίως από́ την αναγνώριση της απομείωσης ποσού́ 211,7 εκατ. ευρώ της συμμετοχής της εταιρείας στο Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο Α.Τ.Ε.
Το κόστος της πανδημίας
Ο Όμιλος ΕΛΤΑ μπήκε στο 2020 με μηνιαίο έλλειμμα λίγο κάτω από τα 6 εκατ. ευρώ. Οι εγγενείς δυσκολίες της εταιρείας που βρίσκεται συνεχώς μπροστά στην απειλή της έλλειψης ρευστού, σε αναμονή του πλάνου εξυγίανσης που καθυστέρησε λόγω της πανδημίας, αλλά και η ελλείψεις στην ψηφιοποίηση δεν επέτρεψαν στα ΕΛΤΑ να εκμεταλλευτούν την εκτόξευση του e-commerce. Αν και ο τζίρος αυξήθηκε, η εταιρεία συνεχίζει να χάνει. Εκτιμάται ότι το κόστος της πανδημίας για τα ΕΛΤΑ θα ανέλθει στα 70-80 εκατ. ευρώ.