Με τη χώρα να διανύει τη 19η ημέρα του καθολικού lockdown και τις γιορτές να πλησιάζουν, πολίτες και επαγγελματίες όλων των κλάδων, μετρούν αντίστροφα, προσδοκώντας στο άνοιγμα της αγοράς, το οποίο ωστόσο, σίγουρα δεν θα γίνει την 1η Δεκεμβρίου.
Η παράταση του lockdown ήδη έχει κλειδώσει και η κυβέρνηση βρίσκεται σε φάση αξιολόγησης των επιδημιολογικών δεδομένων, προκειμένου ο πρωθυπουργός, πιθανότατα με νέο διάγγελμα, να ανακοινώσει – την επόμενη εβδομάδα, πότε και πώς θα αρθούν τα περιοριστικά μέτρα.
Όταν η σταδιακή άρση του lockdown, γίνει πράξη, τότε θα ανοίξουν κλιμακωτά και τα καταστήματα, από το μικρότερο στο μεγαλύτερο.
Το σχέδιο για το άνοιγμα της αγοράς
Αυτό τόνισε ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης, υπογραμμίζοντας πως θα υπάρχουν αυστηροί κανόνες, όπως η χρήση μάσκας παντού.
Μιλώντας στον Ant1 εξήγησε πως την προηγούμενη φορά, χαλαρώσαμε γρήγορα γιατί υπήρχε η αίσθηση ότι με τις υψηλές θερμοκρασίες ο ιός θα εξασθενούσε.
Αντίθετα, τώρα, ο ιός είναι πολύ πιο ισχυρός. «Για οποιονδήποτε λόγο βγαίνουμε έξω, θα φοράμε τη μάσκα και θα έχουμε το αντισηπτικό στην τσέπη», συμπλήρωσε, ενώ επανέλαβε πως οδικός χάρτης θα είναι οι συστάσεις των λοιμωξιολόγων.
Βάσει σεναρίων, και εφόσον τα επιδημιολογικά δεδομένα το επιτρέψουν, τα εποχικά καταστήματα (παιχνιδιών και χριστουγεννιάτικων ειδών) θα ανοίξουν στις 7 Δεκεμβρίου.
Μία εβδομάδα αργότερα, στις 14 Δεκεμβρίου, αναμένεται να ανοίξουν εμπορικά καταστήματα και λιανεμπόριο με αυστηρούς κανόνες και ειδικό σχέδιο για τα πολυκαταστήματα.
Για την εστίαση θα έχουμε άνοιγμα, με πιθανή ημερομηνία την 21η Δεκεμβρίου, με πολύ αυστηρά μέτρα, με λειτουργία καταστημάτων μόνο με καθήμενους και μάλλον με τέσσερα άτομα ανά τραπέζι, ενώ όπως έχει ξεκαθαρίσει η κυβέρνηση, δεν πρόκειται να ανοίξουν μπαρ κλαμπ και κέντρα διασκέδασης.
Σύμφωνα με τον κ. Γεωργιάδη «η επιτροπή των λοιμωξιολόγων θα μας πει πότε θα ανοίξει η εστίαση», επισημαίνοντας πως οι γιατροί ισχυρίζονται ότι στην ιχνηλάτηση που έχουν κάνει, διαπίστωσαν ότι έπαιξε κομβικό ρόλο στην διάδοση του κοροναϊού.
Πώς θα ψωνίζουμε με click away
Από την πλευρά του ο γενικός γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, Παναγιώτης Σταμπουλίδης, μιλώντας στο MEGA αναφέρθηκε στο click away, το οποίο είναι μια διεθνής πρακτική που εφαρμόζεται σε πολλές χώρες προκειμένου να αντιμετωπιστεί το θέμα της εξυπηρέτησης των καταναλωτών.
Γίνεται με ηλεκτρονική παραγγελία, η οποία παραλαμβάνεται σε έναν ειδικά διαμορφωμένο χώρο του καταστήματος.
Το «click away» προβλέπει τα εξής:
– Γίνεται ηλεκτρονική παραγγελία του προϊόντος
– Ο καταναλωτής προπληρώνει το προϊόν
– Με το αποδεικτικό παραγγελίας-πληρωμής παραλαμβάνει το προϊόν από ειδικά διαμορφωμένο, εξωτερικό χώρο του καταστήματος
Ο γενικός γραμματέας Εμπορίου επισήμανε ότι με τον τρόπο αυτό αποφορτίζονται οι μεταφορές, ενώ αποφεύγεται ο συνωστισμός, καθώς «δεν θα γίνεται έρευνα αγοράς εντός του καταστήματος, αλλά από το ηλεκτρονικό κατάστημα».
Σύμφωνα με τον κ. Σταμπουλίδη, το click away ετέθη στο τραπέζι σαν εναλλακτική όταν τα εμπορικά καταστήματα ανοίξουν.
«Θέλουμε να υπάρξει μετάβαση σε μια ομαλότητα με ίσους όρους για όλη την αγορά» είπε χαρακτηριστικά, ενώ πρόσθεσε πως για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις δεν αναπτύχθηκαν αντίστοιχα εργαλεία ηλεκτρονικού εμπορίου.
Μίλησε επίσης για την Black Friday, για την οποία είπε πως υπάρχει μια κινητικότητα τις τελευταίες μέρες και συνέστησε στους καταναλωτές να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί με τους προμηθευτές.
Τέλος, είπε πως ετοιμάζεται ένα barcode διαφάνειας για τις ηλεκτρονικές συναλλαγές, που όσοι προμηθευτές το έχουν αποκτούν πιστοποίηση υγειούς επιχείρησης.