Η επίδραση της πανδημίας στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων είναι καθοριστική. Εμβληματικά πρότζεκτ όπως η πώληση του 30% του «Ελευθέριος Βενιζέλος» έχουν βγει εκτός τροχιάς μέχρι νεοτέρας, ενώ άλλα παραμένουν ανεπηρέαστα.
Αυτή η επίδραση αναδεικνύεται στη σημερινή Έκθεση μεταμνημονιακής εποπτείας της Κομισιόν, στην οποία σημειώνεται ότι «οι αρχές προχωρούν σε ορισμένες σημαντικές ιδιωτικοποιήσεις, αν και άλλες καθυστερούν λόγω της πανδημίας».
Δύο πρότζεκ στη γραμμή του τερματισμού
Δύο είναι τα πρότζεκτ που σύμφωνα με την έκθεση της Κομισιόν βρίσκονται κοντά στη γραμμή του τερματισμού. Το ένα είναι το Ελληνικό που βλέπει πια το τέρμα μια μακράς διαδρομής, μετά την απόφαση στου ΣτΕ που άναψε το «πράσινο φως» για την ολοκλήρωση του διαγωνισμού για το καζίνο και την ανακήρυξη του σχήματος Mohegan-ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ως προσωρινού αναδόχου.
Στα τέλη Νοεμβρίου, αναμένεται ολοκληρωθεί η σύνταξη της δεσμευτικής συμφωνίας διανομής της έκτασης και των δικαιωμάτων επιφανείας, η επίτευξη της οποίας έχει βέβαια ανακοινωθεί ήδη από τον περασμένο Φεβρουάριο. Ως το τέλος του μήνα, θα συζητηθούν και οι αιτήσεις ακυρώσεως που έχουν κατατεθεί στο ΣτΕ για τις οποίες όμως δεν έχει εκφραστεί ιδιαίτερη ανησυχία.
Μια ακόμη συναλλαγή εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί εντός του 2020 και αφορά τη μαρίνα Αλίμου για την οποία, όπως σημειώνεται, εκκρεμούν κάποια τεχνικά ζητήματα.
Πρόοδος έχει σημειωθεί σε δύο ενεργειακές αποκρατικοποιήσεις για τη ΔΕΠΑ και την υπόγεια αποθήκη φυσικού αερίου Καβάλας που έχει προσελκύσει και έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον. Την ίδια στιγμή, για τη ΔΕΠΑ Εμπορίας εκκρεμεί η τελική έκβαση της δικαστικής διαμάχης με την ELFE για ανεξόφλητες οφειλές, ύψους 120 εκατ. ευρώ. Με καλούς ρυθμούς προχωρούν οι διαγωνιστικές διαδικασίες και για τα πρώτα περιφερειακά λιμάνια (Αλεξανδρούπολης, Ηγουμενίτσας, Καβάλας).
Το κόστος της πανδημίας
Στον αντίποδα, ορισμένοι διαγωνισμοί έπρεπε να «φρενάρουν», όπως σημειώνεται, μετά από τη σημαντική μείωση στην αξία τους που προκάλεσαν οι απρόβλεπτες συνθήκες της πανδημίας. Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν δύο εμβληματικές ιδιωτικοποιήσεις, στις οποίες και γίνεται ειδική αναφορά στην έκθεση, και αφορούν αφενός την πώληση του 30% του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ), που με το «χαστούκι» που έχουν φάει οι αερομεταφορές παγκοσμίως, πάει πιθανώς για τα τέλη του 2021 κι εφόσον οι συνθήκες βελτιωθούν.
Αφετέρου, τα Ελληνικά Πετρέλαια (ΕΛΠΕ), ένα asset που έχει αντιμετωπίσει κι άλλες καθυστερήσεις ως προς την αξιοποίησή του μετά την αποτυχία του πρώτου διαγωνισμού. Ενώ το ΤΑΙΠΕΔ εξετάζει όλες τις επιλογές, ο κορωνοϊός είχε σημαντικό αντίκτυπο στις αγορές πετρελαίου και φυσικού αερίου με αποτέλεσμα να μειώσει και την κεφαλαιοποίηση της εταιρείας.
Η Εγνατία
Όσον αφορά δε το πρότζεκτ της Εγνατίας Οδού, το οποίο έχει βρεθεί στο μικροσκόπιο της Κομισιόν σε όλα τα μέχρι σήμερα reports, σημειώνεται ότι παρά τις καθυστερήσεις που έχουν διαχρονικά καταγραφεί, οι αρχές έχουν κάνει πλέον σημαντικά βήματα προς την ολοκλήρωση της εν λόγω αποκρατικοποίησης.
Η κατάθεση των δεσμευτικών προσφορών έχει ορισθεί για τις 11 Δεκεμβρίου 2020 και το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει δεσμευθεί ότι όλοι οι σταθμοί διοδίων θα έχουν τεθεί σε λειτουργία πριν την έναρξη της παραχώρησης. Πρόοδος έχει σημειωθεί τους τελευταίους μήνες και στο θέμα της πιστοποίησης των σηράγγων.