Η συνεχιζόμενη υγειονομική κρίση και τα απανωτά lockdowns λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού έχουν αλλάξει άρδην την καθημερινότητά μας αναγκάζοντας πολλές παγκόσμιες βιομηχανίες να προσαρμοστούν στην πρωτόγνωρη συνθήκη και να επινοήσουν νέους τρόπους λειτουργίας. Ενα τέτοιο industry είναι και αυτό της μόδας. Τώρα που όλοι περνάμε περισσότερο χρόνο στο σπίτι οι ενδυματολογικές μας ανάγκες έχουν μετασχηματιστεί. Τι φοράς όταν δεν έχεις λόγο να βγεις το βράδυ ή όταν δουλεύεις από τον καναπέ του σπιτιού σου; Η απάντηση δεν είναι δύσκολο να δοθεί.
Στις ΗΠΑ οι πωλήσεις ενδυμάτων είδαν την περασμένη άνοιξη μια τεράστια μείωση της τάξεως του 79%. Ωστόσο, όσον αφορά τη ζήτηση για αθλητικές φόρμες και ζεστές κάλτσες, εκεί σημειώθηκε μία αύξηση που ξεπέρασε το 80%. Την ίδια ανοδική τάση παρουσίασαν και οι πωλήσεις ορισμένων αξεσουάρ όπως τα statement earrings ή ό,τι άλλο μπορεί να αναβαθμίζει την εμφάνιση από τον λαιμό και πάνω όταν χρειάζεται να δηλώσεις το «παρών» σε κάποιο ψηφιακό meeting room της πλατφόρμας zoom.
Οι κατακλυσμιαίες αυτές εξελίξεις οδήγησαν πολλούς σε αυτοκριτική και βαθιά ενδοσκόπηση. Ο γνωστός σχεδιαστής Μαρκ Τζέικομπς δήλωσε πρόσφατα πως χάρη στον αναγκαστικό εγκλεισμό συνειδητοποίησε ότι ο φαύλος κύκλος των απανωτών επιδείξεων και της αέναης δημιουργίας καινούργιων τάσεων έπρεπε κάποια στιγμή να τελειώσει: «Είμαστε όλοι εξουθενωμένοι. Τα κάναμε όλα με τόση υπερβολή που στο τέλος δεν υπήρχαν αρκετοί καταναλωτές να ανταποκριθούν στην παραγωγή μας». Ετσι ξεκίνησε μια συζήτηση για το μέλλον της μόδας.
Οι μεγάλοι οίκοι είδαν πιο σοβαρά το ζήτημα της βιωσιμότητας και της μείωσης του περιβαλλοντικού αποτυπώματός τους. Η πλατφόρμα Fashinnovation μπήκε δυναμικά στο παιχνίδι προσπαθώντας να διαμορφώσει τους τρόπους με τους οποίους η τεχνολογία και η καινοτομία θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν ώστε να οδηγήσουν τους σχεδιαστές και τα brands σε μια πιο ηθική και με σεβασμό στη φύση προσέγγιση της δραστηριότητάς τους. Οι ιδέες της ανακύκλωσης των ρούχων και του upcycling έχουν καταστεί ξανά εξαιρετικά δημοφιλείς.
Η επιβεβλημένη κοινωνική απoστασιοποίηση συνέβαλε στο να βρεθούν ευρηματικές λύσεις προκειμένου να πραγματοποιηθούν επιδείξεις μόδας. Πέραν των πολλών fashion films που δημιουργήθηκαν ή των live-streaming και των virtual shows, κάποιοι άδραξαν την ευκαιρία και άφησαν τη φαντασία τους να καλπάσει, όπως ο Τζέρεμι Σκοτ του οίκου Moschino που παρουσίασε κατά την πρόσφατη Εβδομάδα Μόδας του Μιλάνου ένα υπέροχο, εξωπραγματικό θέαμα, στο οποίο τα μοντέλα και οι θεατές ήταν μαριονέτες. Ο ντιζάινερ Κρίστιαν Γκουερνέλι επέδειξε ακόμη πιο φουτουριστικά αντανακλαστικά παρουσιάζοντας τις δημιουργίες του φορεμένες σε τρία 3D μοντέλα που έφτιαξε ο ίδιος εξ ολοκλήρου στον υπολογιστή. Η έφηβη Μία, η εξωτική Τζέιντα και η Μπέλα είναι πραγματικά καθηλωτικές. Στροφή προς το Internet κάνει και η Athens Xclusive Designers Week, η μακροβιότερη ελληνική διοργάνωση μόδας. Μέσα από την custom page της AXDW στο LiFO.gr, θα προβληθούν επτά ξεχωριστά shows καθημερινά, με εμπνευσμένα fashion films, επιδείξεις μόδας, αλλά και backstage προετοιμασίες ή συνεντεύξεις. Μεταξύ των σχεδιαστών που θα συμμετάσχουν είναι (αλφαβητικά) οι Deux Hommes, Celia Kritharioti, Kathy Heyndels, Lakis Gavalas, Orsalia Parthenis, Tassos Ntove, Valtadoros, Vassilis Zoulias. Ολα αυτά εντός του Νοεμβρίου, παρότι δεν έχουν ανακοινωθεί ακόμη συγκεκριμένες ημερομηνίες.
Οι δύο «μικρές Ολλανδέζες» και η αποθέωση του diversity
Αυτό βεβαίως δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχουν σουπερμόντελ που έχουν αναδειχθεί τα τελευταία χρόνια και θα κυριαρχήσουν στις πασαρέλες (έστω και φορώντας μάσκα) και στις καμπάνιες των μεγάλων οίκων. Χαρακτηριστική τέτοια περίπτωση είναι η Ριάν Βαν Ρομπάι, την οποία ανακάλυψε ο Νικολά Γκεσκιέρ, creative director του οίκου Louis Vuitton.
Η 24χρονη Ολλανδή με την προ-ραφαηλιτική ομορφιά είναι η αγαπημένη μεγάλων οίκων (Chloé, Louis Vuitton, Valentino) και έχει εμφανιστεί 6 φορές στο εξώφυλλο της γαλλικής «Vogue». Σε πρόσφατη συνέντευξή της έχει πει πως αυτό το επάγγελμα επιτάχυνε την είσοδό της στην ενήλικη ζωή: «Πρόκειται για μια βιομηχανία που σε αναγκάζει να διαχειρίζεσαι συνεχώς ανθρώπους και καταστάσεις και να προσαρμόζεσαι αναλόγως. Σου μαθαίνει πολλά για τις ανθρώπινες σχέσεις αλλά και για τον εαυτό σου. Σήμερα, αισθάνομαι πλέον αρκετά δυνατή ώστε να διαμορφώσω την καριέρα μου όπως θέλω». Με βάση της το Αμστερνταμ, ονειρεύεται – όταν τελειώσουν οι ημέρες του μόντελινγκ – να χτίσει μια καριέρα στο σινεμά, γι’ αυτό και κάνει ήδη μαθήματα υποκριτικής. Ο αγαπημένος της σκηνοθέτης είναι ο Μίκαελ Χάνεκε επειδή της αρέσει η ψυχολογική ένταση και το μαύρο χιούμορ.
Οι επαΐοντες του χώρου της μόδας θεωρούν ότι θα έχει μακρά και αποδοτική πορεία, κυρίως χάρη στην ευφυΐα και στην έντονη προσωπικότητά της. Οταν πάντως τη ρώτησαν ποιες γυναίκες θα επέλεγε για να φτιάξει μια dream team, εκείνη επέλεξε την Γκλόρια Στάινεμ, τη Σιμόν ντε Μποβουάρ, τη Ρουθ Μπέιντερ Γκίνσμπεργκ, τη Μαντόνα και τη Μισέλ Ομπάμα. Με τέτοια πρότυπα το μέλλον της προβλέπεται (ακόμη πιο) λαμπρό.
Μια άλλη συμπατριώτισσά της που εξελίσσεται σε τοπ μόντελ είναι και η 19χρονη Φελίς Νόβα Νούρντχοφ από το Μπέργκεν του ολλανδικού Βορρά. Αθλητική και δυναμική, η νεαρή καλλονή αποτελεί μία από τις νεοφερμένες βασίλισσες της πασαρέλας και περνάει καλά και στα παρασκήνια των επιδείξεων μόδας με τις κολλητές φίλες της Κάια Γκέρμπερ και Ζιζέλ Φοξ. Αλλη μία Ολλανδή που οι μετοχές της στον χώρο του παγκόσμιου fashion industry ανεβαίνουν διαρκώς και θα ήταν παράλειψη να μην την αναφέρουμε είναι και η 25χρονη Μπίργκιτ Κος.
Φυσικά, ο κόσμος της μόδας έχει επενδύσει στο diversity αναδεικνύοντας και άλλα πανέμορφα κορίτσια, με λιγότερο αλαβάστρινη επιδερμίδα και μάτια που δεν είναι γαλάζια. Η Μαλίκα ελ Μασλούι, για παράδειγμα, γεννήθηκε στο Μιλάνο από μητέρα Ιταλίδα και μαροκινό πατέρα. Στα 19 της θεωρείται ήδη διάδοχος της εντυπωσιακής Ιμάν Χαμάμ. Στις αρχές του 2020 συμμετείχε σε σόου σημαντικών οίκων: Chanel, Christian Dior, Ralph Lauren. Αντίστοιχα, ανοδική θα μπορούσε να χαρακτηριστεί και η πορεία της επίσης 19χρονης Λονδρέζας Σάσα Κουένμπι.
Τα υπέροχα χαρακτηριστικά της και η δυνατότητά της να μεταμορφώνεται θα τη βοηθήσουν σίγουρα να υπογράψει πολλά χρυσά συμβόλαια με εταιρείες καλλυντικών και να συνεχίσει να διαπρέπει στα ντεφιλέ του Alexander McQueen ή του Givenchy.
Πρόσφατα εμφανίστηκε στην εβδομάδα μόδας του Παρισιού παρέα με τις ραγδαία ανερχόμενες φίλες της Ματίλντε Χένινγκ και Βάλερι Σέρτζινγκερ, ενώ έχει επιλεγεί από τη Zara για την εφετινή της καμπάνια με φωτογράφο τον Στίβελ Μάιζελ και με «συμπρωταγωνίστριες» τη Βαν Ρομπάι, τη Μίκα Σνάιντερ αλλά και ένα ακόμη μοντέλο από το οποίο πολλοί αναμένουν να κάνει σπουδαία καριέρα: τη Μόνα Τούγκααρντ.
Η 18χρονη από τη Δανία έχει καταγωγή από τη Σκανδιναβία, τη Σομαλία, την Αιθιοπία και την Τουρκία και έχει γοητεύσει όλον τον πλανήτη με το εξωτικό πρόσωπο και το αντισυμβατικό στυλ της. Ρίχνοντας μια ματιά στον λογαριασμό της στο Instagram (@mona_tougaard) καταλαβαίνει εύκολα κανείς το μυστικό της επιτυχίας της. Οι πιο προσεκτικοί θα παρατηρήσουν επίσης ότι έκανε πριν από λίγους μήνες διακοπές στην Ελλάδα.