Την Τετάρτη υπεγράφη το Μνημόνιο Συνεργασίας ανάμεσα στην Ελληνική Δημοκρατία και τη Volkswagen, δικτυακά, σε μια τελετή που διήρκεσε μία ώρα.

Η σημασία αυτής της νέας επένδυσης για την Ελλάδα αναδεικνύεται από το γεγονός ότι στην υπογραφή του μνημονίου συμμετείχαν ο Κυριάκος Μητσοτάκης, επτά υπουργοί, ο πρόεδρος του ΔΣ της κολοσσιαίας αυτοκινητοβιομηχανίας Χέρμπερτ Ντις και ο δήμαρχος Αστυπάλαιας Νίκος Κομηνέας.

Οι συνομιλίες της κυβέρνησης με τη Volkswagen, όμως, ξεκίνησαν πολλούς μήνες νωρίτερα, στη διάρκεια μιας προσωπικής συζήτησης του πρωθυπουργού με τον κ. Ντις για το σχέδιο της Volkswagen να κάνει το ηλεκτρικό αυτοκίνητο ελκυστικό για όλους.

Ο εμπνευστής του προγράμματος «Αστυπάλαια: Smart and Sustainable», υφυπουργός Εξωτερικών Κώστας Φραγκογιάννης, εξηγεί στο «Βήμα της Κυριακής» γιατί επελέγη η Αστυπάλαια για αυτή την πρωτοποριακή επένδυση και ποια είναι η σημασία της για την Ελλάδα.

Κύριε Φραγκογιάννη, τι πραγματικά θα προσφέρει στην Ελλάδα μια επένδυση των 20-30 εκατομμυρίων ευρώ;

«Δεν κρίνονται όλες οι επενδύσεις από το capex που απαιτείται ή τις θέσεις εργασίας που δημιουργούνται. Είναι μια πρωτοποριακή και εμβληματική επένδυση έρευνας και τεχνολογίας που αφορά τους ανθρώπους και πώς θα γίνει καλύτερη η ζωή τους. Είναι περισσότερο μια επαναστατική αλλαγή στον τρόπο ζωής παρά μια επένδυση μόχλευσης υπεραξιών. Το μείγμα του έργου Smart & Sustainable Island περιλαμβάνει ηλεκτροκίνηση, εγκατάσταση σύγχρονων υποδομών φόρτισης, συγκοινωνία a-la-carte, διαμοιραζόμενη χρήση οχημάτων, πράσινη ενέργεια, χρήση υψηλών τεχνολογιών κίνησης και ηλεκτροδότηση με υβριδικό σύστημα ΑΠΕ. Αυτό το μικρό έργο, όπως το χαρακτηρίσατε, θα γίνει – λόγω της μοναδικότητάς του και του ειδικού βάρους που συνδέεται με το brand της εταιρείας – σημαία νεωτερισμού, αξιοπιστίας της χώρας και πόλος έλξης κι άλλων επενδύσεων. Σηματοδοτεί αλλαγή πλεύσης».

Γιατί τη συγκρίνετε, όπως ακούσαμε στις δημόσιες τοποθετήσεις, με την επένδυση της Microsoft των 400 εκατ. που μπορεί να φτάσει στο 1 δισ. ευρώ;

«Δεν τα συγκρίνω γιατί είναι στη φύση τους πολύ διαφορετικά. Εχουν όμως έναν κοινό παρονομαστή: Καταδεικνύουν την αλλαγή της εικόνας της χώρας στη διεθνή επενδυτική κοινότητα και μάλιστα εταιρειών του μεγέθους και της υπόστασης των Microsoft, Volkswagen ή Pfizer. Και κάτι ακόμη: Και τα δύο έργα ανοίγουν δρόμους ενσωμάτωσης της 4ης βιομηχανικής επανάστασης στη χώρα μας. Το έργο στην Αστυπάλαια αφορά την άμεση εφαρμογή της τεχνολογίας στην καθημερινότητα των ανθρώπων, ενώ αυτό της Microsoft αφορά νέου τύπου βιομηχανική ανάπτυξη. Στην Αστυπάλαια ένα φουτουριστικό μέλλον θα γίνει πραγματικότητα σήμερα. Η επένδυση θα έχει άμεσα αποτελέσματα και η κοινωνική αφομοίωση θα αποτελέσει οδηγό για εφαρμογές σε όλο τον πλανήτη. Μια σημαία πρωτοπορίας ορατή από όλες τις χώρες του πλανήτη καρφώνεται στο κάστρο του νησιού με τη συμφωνία αυτή. Οπως ανέφερε ο Κυριάκος Μητσοτάκης, το έργο αυτό χαρακτηρίζει το Repositioning Greece στην πράξη».

Ποια είναι τα οικονομικά οφέλη για τους κατοίκους της Αστυπάλαιας;

«Τεράστια σε πολλούς κλάδους. Στη φήμη του νησιού και τον τουρισμό, τις συγκοινωνίες, το κόστος λειτουργίας και συντήρησης των οχημάτων, ακόμη και τις επαγγελματικές προοπτικές που ανοίγονται στο εγγύς μέλλον. Σε πιο πρακτικό επίπεδο, το πρόγραμμα προβλέπει διπλάσια σχεδόν κίνητρα σε σχέση με το γνωστό ήδη «Κινούμαι Ηλεκτρικά» για την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων ή άλλων οχημάτων από τους κατοίκους του νησιού. Και φυσικά κίνητρα απόσυρσης, αγοράς φορτιστών, φορολογικά κίνητρα για τους επαγγελματίες κ.λπ. Επιπρόσθετα, τόσο η Volkswagen όσο και ο αντιπρόσωπός της στην Ελλάδα, θα πουλάει τα αυτοκίνητά της (για το νησί μόνον) χωρίς κέρδος. Αυτό δεν αποκλείει την αγορά οποιασδήποτε άλλης μάρκας ηλεκτρικού αυτοκινήτου καθώς δεν δώσαμε κανενός είδους αποκλειστικότητα. Ετσι, η τιμή πώλησης θα είναι πιο μικρή, τα κίνητρα διπλάσια, και τέλος οι τράπεζες – ειδικά για την Αστυπάλαια – προθυμοποιήθηκαν να εξετάσουν τη δυνατότητα παροχής δανείων για την αποπληρωμή του εναπομείναντος ποσού με ευνοϊκούς όρους. Τα οικονομικά κίνητρα λοιπόν για τους κατοίκους θα είναι πραγματικά εντυπωσιακά».

Υπάρχουν αντιδράσεις από τους κατοίκους;

«Υπάρχει έλλειψη πληροφόρησης, και αυτό είναι φυσικό μια που το πρόγραμμα ανακοινώθηκε πριν από δύο μόνο μέρες. Υπάρχει μια δικαιολογημένη ανησυχία και αγωνία για το άγνωστο. Ασφαλώς, φροντίσαμε να ενημερώσουμε δήμαρχο και δημοτικό συμβούλιο με αναλυτική παρουσίαση του προγράμματος εβδομάδες πριν, και υπάρχει ομόφωνη απόφαση αποδοχής της επένδυσης. Διαφορετικές απόψεις πάντα υπάρχουν στη δημοκρατία. Ρόλος δικός μας είναι το προσεχές διάστημα να ενημερώσουμε τους πολίτες και να εξηγήσουμε πώς το πρόγραμμα θα ωφελήσει το νησί συνολικά και τους ίδιους προσωπικά. Στην Αστυπάλαια θα εγκατασταθούν υψηλές τεχνολογίες μετακίνησης και παραγωγής ενέργειας. Θα αντικατασταθούν οι σημερινές δημόσιες συγκοινωνίες με ηλεκτροκινούμενα οχήματα που θα λειτουργούν κατόπιν κλήσης των κατοίκων για όπου επιθυμούν να πάνε. Θα δοθούν γενναία κίνητρα, πέραν αυτών που έχει θεσμοθετήσει ήδη η ελληνική κυβέρνηση, για την αντικατάσταση των οχημάτων των κατοίκων με ηλεκτρικά, και τέλος θα αναπτυχθεί υβριδικό συστήματος παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, με μηδενικό αποτύπωμα άνθρακα, το οποίο θα μπορεί να καλύπτει το σύνολο των αναγκών του νησιού σε ηλεκτρισμό».

Τον Φεβρουάριο πήγατε στη Θάσο με τους εκπροσώπους της Volkswagen. Πώς κατέληξε η επένδυση στην Αστυπάλαια;

«Το είπα ξεκάθαρα από τότε. Στη Θάσο πήγαμε για να δουν οι γερμανοί συνομιλητές μας ένα χαρακτηριστικό γεωγραφικό ανάγλυφο των νησιών μας στη φάση που μόλις είχε ξεκινήσει η μελέτη σκοπιμότητας για την επένδυση. Διαλέξαμε την περιοχή αυτή γιατί τον Φεβρουάριο όλα τα νησιά που ήταν κοντά στις προδιαγραφές της Volkswagen ήταν δυσπρόσιτα. Δεδομένου ότι κατάγομαι από τη γειτονική Καβάλα, τήρησα μια έντιμη στάση ενημερώνοντας από την πρώτη στιγμή ότι δεν ήταν η Θάσος το νησί της επένδυσης. Οπως ανέφερε ο δρ Ντις, η Αστυπάλαια έχει το σωστό μέγεθος, είναι μια κλειστή κοινότητα ανθρώπων, μη διασυνδεδεμένη ηλεκτρικά με την ηπειρωτική Ελλάδα, με εποχιακή τουριστική κορύφωση και λόγω γεωγραφίας έχει μεγάλη ανάγκη ενός έξυπνου συστήματος μεταφορών. Η επιλογή έγινε στη βάση των στοιχείων της μελέτης σκοπιμότητας και με γνώμονα τις υποδομές που υπάρχουν».

 

Η Volkswagen θα φέρει και άλλες γερμανικές εταιρείες στην Αστυπάλαια;

«Ναι, θα φέρει δύο θυγατρικές της εταιρείες που θα αναλάβουν τη μεταφορά τεχνογνωσίας και οι οποίες θα συνεταιριστούν με τις τοπικές επιχειρήσεις για να τις βοηθήσουν στη βιωσιμότητα του προγράμματος. Η Volkswagen, όπως ανέφερε και ο ΔΣ του Group, θέλει να εξερευνήσει μια ολιστική και έξυπνη ιδέα συγκοινωνίας με καθαρά ηλεκτρικά οχήματα, χωρίς εκπομπές αερίων που επιβαρύνουν το περιβάλλον».

Τα οφέλη για την υπόλοιπη Ελλάδα ποια είναι;

«Η Ελλάδα μέσα από τέτοιες επενδύσεις επανατοποθετείται στον παγκόσμιο επενδυτικό χάρτη στην πράξη, με έργα που σε αυτή την ιδιαίτερη περίοδο φανερώνουν ότι η χώρα μας είναι παρούσα στα επενδυτικά πλάνα των μεγάλων επιχειρήσεων του πλανήτη. Εργα που την επόμενη ημέρα της τεράστιας αυτής υγειονομικής κρίσης θα δώσουν στη χώρα έναυσμα εξόδου από το οικονομικό φρένο που θα έχει υποστεί λόγω της πανδημίας».

Τι γίνεται με το εργοστάσιο της Volkswagen που διεκδικούμε και εμείς και η Τουρκία;

«Αυτό αφορά τα σχέδια της Volkswagen, και θα πω μόνο ότι εμείς έχουμε δηλώσει τις προθέσεις μας. Σε συνέχεια όμως των επιπτώσεων της πανδημίας, και εν μέσω βέβαια αναμενόμενου επανασχεδιασμού των πλάνων του, ο γερμανικός κολοσσός βλέπει το μέλλον μέσα από τα αποτελέσματα του προγράμματος και της συμφωνίας με την ελληνική κυβέρνηση. Για αυτόν ακριβώς τον λόγο και η επένδυση στην Αστυπάλαια είναι σημαντική».