Στη Γαλλία εννέα στις 10 επιχειρήσεις απασχολούν λιγότερους από 20 εργαζομένους. Οι ίδιες αναλογίες ισχύουν και για την Ελλάδα, με τη σημαντική όμως διαφορά ότι οι επιχειρήσεις απασχολούν λιγότερους από 10 εργαζομένους.
Τίθεται έτσι το περίπλοκο θέμα του πολύ μικρού μεγέθους και του μεγάλου αριθμού των 800.000 οικογενειακών επιχειρήσεων και μικρών μαγαζιών του καθαρά επιχειρηματικού τομέα στην περιφέρεια κυρίως της χώρας μας. Επικεντρώνοντας στην ανάγκη της ενίσχυσης, της βελτίωσης ή και της επιβίωσής τους, ως προϋπόθεση για την ομαλή λειτουργία του συνόλου της εθνικής οικονομίας και βέβαια των υπολοίπων 19.000 μικρών επιχειρήσεων (που απασχολούν από 10 έως 50 εργαζομένους) και των 2.500 μεσαίων και μεγάλων ελληνικών επιχειρήσεων (που απασχολούν περισσότερους από 50 εργαζομένους).
Ο λόγος για τον οποίο γίνεται αναφορά στη Γαλλία είναι το γεγονός ότι για τη λειτουργία και την προστασία του τεράστιου αριθμού των 3 εκατομμυρίων μικρών γαλλικών επιχειρήσεων, ο πρόεδρος Μακρόν έχει συστήσει υπουργείο Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων, και μάλιστα με υπουργό βγαλμένο από τα σπλάχνα τους (τον Αλέν Γκριζέ). Εναν επιχειρηματία, δημιουργό εκ του μηδενός εταιρείας ταξί, ο οποίος δουλεύει 18 ώρες το 24ωρο, συναντά δεκάδες ανθρώπους καθημερινά, μένει σε διαμέρισμα μέσα στο υπουργείο και πέραν των άλλων σχεδιάζει να δώσει εξετάσεις για να λάβει το απολυτήριο του λυκείου! Γνωρίζει άριστα και εκ των έσω τα τεράστια προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι μεσαίες και μικρές επιχειρήσεις κυρίως λόγω της πανδημίας και προτείνει τρόπους και πρακτικές για τη βελτίωση της λειτουργίας τους ή ακόμα και για την επιβίωσή τους.
Εστιάζοντας το ενδιαφέρον στα καθ’ ημάς, οι 800.000 πολύ μικρές επιχειρήσεις με προσωπικό έως 10 εργαζομένους, οι οποίες απασχολούν περί τα 2/3 του συνόλου των εργαζομένων – σε ένα σύνολο 822.000 επιχειρήσεων του επιχειρηματικού τομέα σε όλη τη χώρα -, είναι φυσικό να αποτελούν το κέντρο ενδιαφέροντος σε όλους τους οικονομικούς σχεδιασμούς και προβληματισμούς, λαμβανομένων υπ’ όψιν των σημερινών κοινωνικοοικονομικών συνθηκών, όπως έχουν διαμορφωθεί λόγω της πανδημίας.
Οι διαστάσεις του προβλήματος είναι πολλές και δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι περιλαμβάνεται στα ουσιώδη θέματα στην έκθεση της ομάδας Πισσαρίδη για τη διάθεση των κονδυλίων του Ταμείου Ανάκαμψης.
Αποτελεί άμεση και επιτακτική ανάγκη η επικέντρωση στη θεσμοθέτηση κινήτρων τα οποία θα συμβάλουν στη βελτίωση ή και στην επιβίωση του τεράστιου αριθμού των μικρών αυτών επιχειρήσεων. Κίνητρα τα οποία θα διευκολύνουν και θα προωθούν τη δημιουργία μεγαλύτερων εταιρικών σχηματισμών με τη μορφή συγχωνεύσεων και θα συνίστανται σε φορολογικές, εργασιακές, ασφαλιστικές, χρηματοδοτικές, φοροελεγκτικές και λοιπές διευκολύνσεις, το συνολικό δημοσιονομικό κόστος των οποίων θα επιδιωχθεί να καλυφθεί εν όλω ή εν μέρει από το Ταμείο Ανάκαμψης. Η θεσμοθέτηση των προτεινόμενων κινήτρων θα έχει ως αποτέλεσμα την καλύτερη πρόσβαση σε χρηματοδότηση, νέες ευκαιρίες για εξαγωγές, νέες δουλειές, καλύτερους μισθούς και αναβαθμισμένες υπηρεσίες και προϊόντα.
Ο κ. Κώστας Σφακάκης είναι σύμβουλος Διοίκησης ΣΕΒ για τη φορολογική πολιτική