Αν η τεχνολογία με τις εθιστικές εφαρμογές και τα γκατζετάκια της απομονώνει και αποξενώνει τον κόσμο, εύλογα αντιλαμβάνεται κανείς ότι μια συγκυρία «κοινωνικής αποστασιοποίησης», σαν κι αυτή που επέβαλε παγκοσμίως η πανδημία, την ευνοεί στο έπακρο. Διόλου δεν πρέπει να εκπλήσσουν, λοιπόν, οι μετεωρικές οικονομικές επιδόσεις τριμήνου που ανακοίνωσαν οι τεχνολογικοί κολοσσοί, η «Big Tech» που είναι γνωστή και με το ακρωνύμιο GAFA (Google, Apple, Facebook, Amazon).
Την Πέμπτη σύσσωμη η GAFA ανακοίνωσε οικονομικά αποτελέσματα για το τρίμηνο Ιουλίου-Σεπτεμβρίου 2020.
Ξεκινώντας από το τελευταίο «Α», την Amazon, το τρίμηνο Ιουλίου-Σεπτεμβρίου επιβεβαίωσε ότι η εταιρεία του πλουσιότερου ανθρώπου στον κόσμο, του Τζεφ Μπέζος, συγκαταλέγεται μεταξύ των πλέον ευνοημένων από την πανδημία. Διότι οι καραντίνες, όπως εξάλλου και ο φόβος της επιμόλυνσης και του θανάτου από τον κορωνοϊό, ωθούν τους καταναλωτές να προτιμούν να παραγγέλνουν στο σπίτι τα αγαθά που επιθυμούν, παρά να συνωστίζονται στα καταστήματα.
Καλπάζει η Amazon
Ουδεμία έκπληξις, λοιπόν, για το άλμα 37% που έκαναν οι πωλήσεις της Amazon το τρίτο τρίμηνο του έτους συγκριτικά με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα πέρυσι, φθάνοντας στα 96,1 δισ. δολάρια. Όσο για τα κέρδη της Amazon, ήταν σχεδόν… τριπλάσια από εκείνα του τριμήνου Ιουλίου-Σεπτεμβρίου 2019, εκτινασσόμενα στο επίπεδο-ρεκόρ των 6,3 δισ. δολαρίων.
Η ίδια η εταιρεία απέδωσε τις εντυπωσιακές επιδόσεις της πρωτίστως στην εκτίναξη του ηλεκτρονικού εμπορίου στη Βόρεια Αμερική και δευτερευόντως στην αύξηση των διαφημιστικών εσόδων και στην ανάπτυξη του κλάδου υπολογιστικού νέφους (cloud computing).
Η Amazon σημείωσε, πάντως, ότι η πανδημία αύξησε και τις δαπάνες της κατά 2,5 δισ. δολάρια. Και επίσης παραδέχθηκε ότι η υπόληψη της εταιρείας υπέστη πλήγμα από τις διαδηλώσεις που διοργανώθηκαν και τις διαμαρτυρίες σε πολλές περιοχές του πλανήτη για τις συνθήκες εργασίας στις περίφημες αποθήκες της και για άλλες επιχειρηματικές πρακτικές της.
Λαχανιάζει το Facebook
Το Facebook και οι δημοφιλείς θυγατρικές του Instagram και WhatsApp ανακοίνωσαν μια ημερήσια αύξηση των καθημερινών χρηστών τους κατά 2,5 εκατομμύρια το Σεπτέμβριο στις πλατφόρμες τους. Πρόκειται για αύξηση των τακτικών χρηστών κατά 15% συγκριτικά με το Σεπτέμβριο του 2019 αλλά μόνο κατά 3% συγκριτικά με τους χρήστες του Ιουνίου 2020, όταν πάμπολλοι έγκλειστοι στα σπίτια τους Αμερικανοί και Καναδοί παρέμεναν κολλημένοι με τις ώρες στις οθόνες τους.
Η εταιρεία του Μαρκ Ζάκερμπεργκ διαπίστωσε ότι ο αριθμός των χρηστών στις ΗΠΑ και στον Καναδά μειώνεται και πληροφόρησε τους επενδυτές ότι αυτή η τάση αναμένεται να συνεχιστεί – σημειωτέον ότι πρόκειται για τις δύο πλέον επικερδείς αγορές για το Facebook και τις θυγατρικές του.
Ανάλογες παρατηρήσεις έκανε και το επίσης δημοφιλές στους νέους (αλλά και στον πλανητάρχη) Twitter, ανακοινώνοντας 187 εκατ. καθημερινούς χρήστες το τρίμηνο Ιουλίου-Σεπτεμβρίου, μόλις 1 εκατ. περισσότερους συγκριτικά με τους χρήστες της αντίστοιχης περιόδου του 2019.
Η Alphabet των διαφημίσεων
Μια κεφαλαιώδης παρατήρηση που αφορά τον τεχνολογικό κλάδο αφορά στην ικανότητά του να προσελκύει διαφημίσεις. Σε μια χρονική συγκυρία κατά την οποία πολλές επιχειρήσεις ανά την υφήλιο περιόρισαν σημαντικά τις διαφημιστικές τους δαπάνες, GAFA κατέγραψε απώλειες μικρότερες των αναμενομένων το τρίμηνο που πέρασε συγκριτικά με το αμέσως προηγούμενο.
Η Alphabet (είναι η μητρική της Google και του YouTube) ανακοίνωσε την πρώτη μείωση των διαφημιστικών εσόδων της σε τριμηνιαία βάση από το 2004 που μπήκε στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης. Τα διαφημιστικά έσοδα της Google το τρίμηνο Ιουλίου-Σεπτεμβρίου ήταν χαμηλότερα του τριμήνου Απριλίου-Ιουνίου. Αλλά σε ετήσια βάση (σε σύγκριση με το τρίτο τρίμηνο του 2019 δηλαδή) αυξήθηκαν κατά 14%, πολύ περισσότερο από τις προβλέψεις των αναλυτών.
Η ετήσια αύξηση των διαφημιστικών εσόδων έφερε την εκτίναξη των κερδών της Google κατά 59% υψηλότερα συγκριτικά με τα κέρδη του τρίτου τριμήνου του 2019 (ξεπέρασαν τα 11 δισ. δολάρια). Κάτι που είχε ως αποτέλεσμα να εκτιναχθεί η τιμή της Alphabet κατά 6% υψηλότερα το βράδυ, στις μετασυνεδριακές συναλλαγές της Wall Street.
Αύξηση των διαφημιστικών της εσόδων κατά 14% σε ετήσια βάση ανακοίνωσε το Twitter, ενώ τα διαφημιστικά έσοδα του Facebook αυξήθηκαν κατά 22%.
To iPhone και η Κίνα
Οι πωλήσεις της Apple έφθασαν στα 64,7 δισ. δολάρια το τρίμηνο που πέρασε, εμφανίζοντας μικρή άνοδο συγκριτικά με την αντίστοιχη χρονική περίοδο πέρυσι. Αν και ξεπέρασε τις προσδοκίες των αναλυτών της αγοράς χάρη στις πολύ καλές πωλήσεις των laptop και των iPad, η μετοχή της εταιρείας δέχθηκε ισχυρές πιέσεις στις μετασυνεδριακές συναλλαγές καθώς οι επενδυτές απογοητεύτηκαν από την πτώση 20% που κατέγραψαν τα έσοδα από τις πωλήσεις iPhone.
Ιδιαίτερα στην «ευρύτερη περιοχή της Κίνας» οι πωλήσεις του iPhone, που αποτελεί ως γνωστόν το πετράδι του στέμματος της εταιρείας του Τιμ Κουκ, οι πωλήσεις μειώθηκαν κατά περίπου 30% το τρίμηνο που πέρασε σε ετήσια βάση. Πρόκειται βέβαια για κάτι αναμενόμενο αν αναλογιστεί κανείς το σινο-αμερικανικό εμπορικό πόλεμο που μαίνεται.
Η ίδια η Apple, πάντως, υποστήριξε ότι οι καταναλωτές επιδεικνύουν αυτοσυγκράτηση εν αναμονή του νέου μοντέλου iPhone, που εφέτος θα βγει στην αγορά λίγο αργότερα συγκριτικά με τις προηγούμενες χρονιές και θα είναι συμβατό με την τεχνολογία 5G.
Ρυθμίσεις στον ορίζοντα
Εν κατακλείδι θα έλεγε κανείς ότι η υψηλή τεχνολογία – και δη οι κορυφαίες αμερικανικές εταιρείες του κλάδου – επιδεικνύει μεγάλη ανθεκτικότητα στις οικονομικές κρίσεις, ενώ οι εγκλεισμοί της πανδημίας σίγουρα αναγκάζει τους καταναλωτές να καταφεύγουν στις πρακτικές και υγειονομικώς ασφαλείς λύσεις που προσφέρει.
Το μέλλον, ωστόσο, διαγράφεται περισσότερο αβέβαιο για τον κλάδο. Κι αυτό επειδή όσο γιγαντώνονται οι κορυφαίες εταιρείες του κλάδου τόσο πιο… προκλητικά ορατοί στόχοι καθίστανται.
«Η κυριαρχία της τεχνολογίας θα συνεχίσει να προκαλεί όλο και πιο έντονες ανησυχίες στις αρχές που είναι επιφορτισμένες με τη διασφάλιση δίκαιων συνθηκών λειτουργίας της αγοράς. Αυτό σημαίνει ότι θα υπάρξουν περισσότερες φωνές από τους ανταγωνιστές και μεγαλύτερη πίεση για ρύθμιση των τεχνολογικών εταιρειών», δήλωσε στο BBC ο Πάολο Πεσκατόρε, αναλυτής της PP Foresight. Και «πίεση για ρύθμιση» σημαίνει, βέβαια, πίεση για «σπάσιμο» των κολοσσών της GAFA σε μικρότερες εταιρείες.