Μετρό : Ράλι 15 ημερών για να «κλειδώσει» η Γραμμή 4

Το «χρυσό» συμβόλαιο – Ο χάρτης του μεγαλύτερου έργου υποδομής στην Ευρώπη – Ο σκόπελος του καρτέλ

Ένα κρίσιμο δεκαπενθήμερο ακολουθεί τη χθεσινή μεγάλη ημέρα για το έργο της Γραμμής 4 του μετρό της Αθήνας, που έκλεισε με το σχήμα ΑΒΑΞ-Ghella–AlstomTransportνα κόβει πρώτο το νήμα στον τερματισμό. Προσφέροντας κατ’ αποκοπή τίμημα 1.158.600.000 ευρώ και έκπτωση που φτάνει στο 12,19%, η κοινοπραξία αγκάλιασε το μεγαλύτερο έργο υποδομής στην Ελλάδα, αλλά και την Ευρωπαϊκή Ένωση, προϋπολογισμού 1,8 δισ. ευρώ. Με προσφορά ύψους 1.180.000.000 ευρώ και έκπτωση 10,57%, το σχήμα ΑΚΤΩΡ–Ansaldo–Hitachi Rail Italy έμεινε στη δεύτερη θέση.

Ο μεγάλος αντίκτυπος που θα έχει το έργο καθρεφτίστηκε, όπως αναμενόταν, και στην πρώτη αντίδραση των μετοχών των δύο ελληνικών ομίλων. Από τη μία πλευρά, η ΑΒΑΞ έκλεισε με άνοδο 7,69%, ενώ η ΕΛΛΑΚΤΩΡ σημείωσε πτώση 3,67%. Η εικόνα θα ξεκαθαρίσει τις επόμενες ημέρες.

Πάντως το τελευταίο διάστημα, με τις συζητήσεις γύρω από την τύχη του διαγωνισμού να φουντώνουν και τις διεργασίες στον χώρο των κατασκευών να εντείνονται για την επόμενη ημέρα, οι δύο πλευρές προετοιμάζονταν για το ενδεχόμενο της ήττας. Με δεδομένη την τακτική που έχουν ξεδιπλώσει οι δύο Όμιλοι στους διαγωνισμούς όπου έχουν δώσει το «παρών», η αγορά είχε προβλέψει το αποτέλεσμα.

Το κρίσιμο δεκαπενθήμερο

Πάντως οι χρόνοι με τους οποίους θα τρέξουν οι εξελίξεις εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τις επόμενες 15 ημέρες, προκειμένου το «χρυσό» συμβόλαιο να βρεθεί στα χέρια της μειοδότριας κοινοπραξίας, η οποία υπενθυμίζεται είχε επιτύχει καλύτερη βαθμολόγηση και στο στάδιο της τεχνικής αξιολόγησης.

Αρχικά, το πρακτικό της Επιτροπής Διαγωνισμού, που εχθές αποσφράγισε τις οικονομικές προσφορές, θα πρέπει να περάσει από το Διοικητικό Συμβούλιο της Αττικό Μετρό. Από την έγκρισή του, μετρούν οι 10 ημέρες που έχει στη διάθεσή του ο δεύτερος μνηστήρας προκειμένου να καταθέσει ένσταση στην Αρχή Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών (ΑΕΠΠ). Εάν η προθεσμία περάσει…αναίμακτα, τότε το έργο βάζει άμεση πλώρη για συμβασιοποίηση.

Στην αντίθετη περίπτωση, η πιθανότητα να βρεθεί και πάλι στην πόρτα του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) είναι ορατή. Με προθεσμία 30 ημερών από την απόφαση της ΑΕΠΠ, ο δεύτερος συμμετέχων θα έχει δυνατότητα να καταθέσει αίτηση αναστολής εκτέλεσης στο ΣτΕ, η οποία και θα πρέπει να συζητηθεί εντός ενός μήνα.

Ανάδοχος στο πρώτο εξάμηνο του 2021

Από παράγοντες με γνώση των διαδικασιών, εκτιμάται ότι ακόμα κι αν η κόντρα, που στην πρώτη φάση των τεχνικών προσφορών έφτασε στα άκρα, ξαναφουντώσει, τότε θα μπορούμε να έχουμε ανάδοχο μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2021.

Μετά την παρέλευση του δεκαημέρου κι εφόσον δεν κατατεθούν ενστάσεις, θα έχουμε την ανακήρυξη του προσωρινού αναδόχου του έργου, που θα πρέπει να προσκομίσει και μια σειρά δικαιολογητικών, μεταξύ των οποίων και η εγγυητική επιστολή καλής συμμετοχής. Η σύμβαση θα σταλεί στο Ελεγκτικό Συνέδριο και κατόπιν προς κύρωση στη Βουλή.

Η διαδικασία αυτή βάζει στο pipelineτης Αττικό Μετρό και την υπογραφή με την ΕΡΕΤΒΟ της σύμβασης για τις πρόδρομες εργασίες, ύψους 48,36 εκατ. ευρώ, που είχε μείνει στον πάγο όσο ο διαγωνισμός για το κύριο έργο πελαγοδρομούσε. Οι πρόδρομες εργασίες, που περιλαμβάνουν αρχαιολογικές εργασίες και μετακινήσεις δικτύων κοινής ωφέλειας, κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, είναι απολύτως απαραίτητες για την έναρξη του κυρίως έργου. Η διάρκεια της σύμβασης είναι 30 μήνες.

Οι τρικλοποδιές του καρτέλ

Το μεγάλο αγκάθι πάντως στον διαγωνισμό για τη Γραμμή 4, δεν ήταν οι συνήθεις παθογένειες των διαγωνιστικών διαδικασιών, αλλά το κατασκευαστικό καρτέλ που απείλησε αρκετές φορές να τορπιλίσει τις εξελίξεις.

Και σε αυτή τη φάση λοιπόν, το έργο θα περάσει από το μικροσκόπιο της τριμελούς επιτροπής που έχει συσταθεί από τον Μάιο του 2018 για το καρτέλ. Η εν λόγω επιτροπή θα γνωμοδοτήσει εντός 30 ημερών σχετικά με την επάρκεια ή μη των επανορθωτικών μέτρων που έχουν λάβει οι εταιρείες σε συνέχεια της διευθέτησης του ζητήματος με την Επιτροπή Ανταγωνισμού.

Η «ακτινογραφία» του έργου

Η πρώτη φάση της Γραμμής 4, τμήμα «Άλσος Βεΐκου – Γουδή» έχει σχεδιαστεί με σκοπό την εξυπηρέτηση πολλών πυκνοκατοικημένων περιοχών του Λεκανοπεδίου και του κέντρου της Αθήνας με την κατασκευή 4 νέων σταθμών (Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός). Ταυτόχρονα, θα συμβάλει στην αποσυμφόρηση υφιστάμενων κεντρικών σταθμών μετρό από την συνεχώς αυξανόμενη ζήτηση του επιβατικού κοινού, στην εξυπηρέτηση πολλών σημαντικών κτηρίων και εγκαταστάσεων, όπως νοσοκομεία, εκπαιδευτικά ιδρύματα, καθώς και στην αύξηση της δικτύωσης των υφιστάμενων γραμμών με δύο σταθμούς ανταπόκρισης (Πανεπιστήμιο/Ακαδημία, Ευαγγελισμός).

Η χάραξη εκτείνεται από την περιοχή του Άλσους Βεΐκου στο Γαλάτσι μέχρι το Γουδή και το Φρέαρ TBM Κατεχάκη και υπάγεται στα διοικητικά όρια των Δήμων Αθήνας, Γαλατσίου, Καισαριανής και Ζωγράφου.

Έχει μήκος περίπου 12,8 χλμ. και περιλαμβάνει:

– 15 νέους υπόγειους σταθμούς: Άλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Πανεπιστημιούπολη, Ιλίσια, Ζωγράφου, Γουδή
– 9 ενδιάμεσα ή/και τερματικά φρέατα.
– Σήραγγα υπόγειας διάνοιξης διατομής διπλής τροχιάς που θα διανοιχτεί με τουλάχιστον δύο μηχανήματα διάνοιξης σηράγγων ολομέτωπης κοπής (ΤΒΜ) μήκους περί τα 13 χλμ.
– Σήραγγες υπόγειας διάνοιξης με συμβατικά μηχανικά μέσα διπλής τροχιάς, τριπλής τροχιάς και διακλαδώσεων.
– Σήραγγες μονής τροχιάς (STT) υπόγειας διάνοιξης με συμβατικά μηχανικά μέσα μήκους 860 μ. περίπου.
– Δύο επίσταθμους της γραμμής, πριν το Άλσος Βεΐκου (κάτω από την Λεωφ. Βεΐκου) και μετά το Γουδή (κάτω από τη Λεωφ. Κατεχάκη).
– Ένα νέο Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας (ΚΕΛ) για την Γραμμή 4, με προοπτική ενσωμάτωσης και του ελέγχου λειτουργίας των γραμμών 1, 2, 3, αλλά και μελλοντικών αυτόματων νέων γραμμών, καθώς και του Τραμ. – – Το νέο (ΚΕΛ) θα χωροθετηθεί εντός των ορίων του Αμαξοστασίου Σεπολίων.
– Ένα νέο κτίριο συντήρησης και επισκευών των νέων συρμών σε διαθέσιμο χώρο εντός των ορίων του Αμαξοστασίου Σεπολίων.

Το Έργο επίσης περιλαμβάνει το απαιτούμενο τροχαίο υλικό, 20 αυτόματα τρένα χωρίς οδηγό, καθώς και όλα τα απαιτούμενα Ηλεκτρομηχανολογικά και Σιδηροδρομικά Συστήματα για τη λειτουργία της γραμμής.

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.