Η Τουρκία προχώρησε το Σάββατο σε άλλη μία κίνηση με σκοπό τη μονομερή επέκταση αυτών που η ίδια θεωρεί ως δικαιώματά της στην Ανατολική Μεσόγειο και στο Αιγαίο και έχει αποτυπώσει στο δόγμα της «Γαλάζιας Πατρίδας». Ανακοίνωσε τη διεύρυνση της περιοχής ευθύνης έρευνας και διάσωσης (Search and Rescue – SAR) που θεωρεί ως δική της, ώστε να καλύπτει και εκείνο το γεωγραφικό κομμάτι το οποίο η Άγκυρα θεωρεί ως δική της υφαλοκρηπίδα και Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη (ΑΟΖ) την Ανατολική Μεσόγειο και για το οποίο έχει καταθέσει συντεταγμένες στα Ηνωμένα Έθνη.
Η ανακοίνωση έγινε από τον υπουργό Μεταφορών και Υποδομών Αντίλ Καραϊσμάλογλου μέσα από τον λογαριασμό του στο Twitter. Στο σχετικό τιτίβισμα, ο κ. Καραϊσμάλογλου παρέθεσε και τον σχετικό χάρτη, όπου με μωβ χρώμα είναι ευκρινής η διευρυμένη περιοχή SAR που μονομερώς διεκδικεί η Τουρκία. Είναι ξεκάθαρο ότι η νέα περιοχή βρίσκεται ολόκληρη εντός του FIR Αθηνών, με ό,τι αυτό μπορεί να συνεπάγεται τόσο για τη νομιμότητά της όσο και για την ασφάλεια των πτήσεων. Στο «τιτίβισμά» του μάλιστα, ο τούρκος υπουργός αναφέρει: «Χαιρετισμούς στο Φατίχ, στο Γιαβούζ και στο Κανουνί: Διευρύναμε την περιοχή έρευνας και διάσωσης στη Γαλάζια Πατρίδα για να περιλαμβάνει και τις περιοχής ερευνών των εθνικών μας πλοίων που επιχειρούν στην Ανατολική Μεσόγειο. Συγχαρητήρια για το νέο Εθνικό Σχέδιο Έρευνας και Διάσωσης της χώρας μας».
Οι τουρκικές ενέργειες θα προσκρούσουν και πάλι στη διεθνή νομιμότητα, απαντά το ελληνικό υπουργείο Εξωτερικών
Αυτός ήταν και ο λόγος που νωρίς το πρωίτης Κυριακής, το ελληνικό υπουργείο Εξωτερικών εξέδωσε μακροσκελή ανακοίνωση με την οποία απαντά στην κίνηση της Άγκυρας. «H τουρκική περιοχή ευθύνης έρευνας και διάσωσης που ορίστηκε αυθαίρετα με τον νέο τουρκικό νόμο, όπως άλλωστε και αυτή που είχε ορισθεί με τον τουρκικό νόμο του 1988, είναι παράνομη στο μέτρο που επικαλύπτει περιοχές ελληνικής κυριαρχίας και δικαιοδοσίας, συνεπώς δεν παράγει έννομα αποτελέσματα. Πέραν όμως αυτού, δεν στηρίζεται σε επιχειρησιακά κριτήρια και δεν εξυπηρετεί τους σκοπούς ασφάλειας της ανθρώπινης ζωής» σημειώνει το ελληνικό υπουργείο Εξωτερικών.
Στη συνέχεια, εξηγείται πως ακριβώς έχει η κατάσταση από νομικής πλευράς: «Η ελληνική περιοχή ευθύνης, η οποία έχει καθορισθεί την δεκαετία του ’50 με Περιοχικές Συμφωνίες Αεροναυτιλίας του ICAO και δηλωθεί από το 1975 στον αρμόδιο Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ), συμπίπτει με το FIR Αθηνών και είναι σύμφωνη με τις συστάσεις του ΙΜΟ και ΙCAO, όπως περιλαμβάνονται στο Διεθνές Εγχειρίδιο Αεροναυτικής και Ναυτικής Έρευνας και Διάσωσης (IAMSAR Manual). Υπογραμμίζεται ότι και στην πράξη η Ελλάδα, μέσω του αρμόδιου ελληνικού Ενιαίου Κέντρου Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης (Joint Rescue Coordination Center – JRCC) στον Πειραιά, συντονίζει αποτελεσματικά όλες τις επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης στην περιοχή ευθύνης της, παρέχοντας εν προκειμένω υπηρεσίες σε όλα τα κινδυνεύοντα πλοία και αεροπλάνα».
Η ελληνική πλευρά καταλήγει ότι «είναι σαφές ότι η Τουρκία, με την τελευταία αυτή κίνηση που έχει αμιγώς πολιτικά κίνητρα, δεν διστάζει να προκαλέσει σύγχυση, θέτοντας σε κίνδυνο ανθρώπινες ζωές. Η κίνηση αυτή», προσθέτει, «έρχεται να προστεθεί στον μακρύ κατάλογο τουρκικών αυθαιρεσιών και παρανόμων διεκδικήσεων στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο, οι οποίες άλλωστε ευθύνονται για την άνευ προηγουμένου κλιμάκωση της τελευταίας περιόδου. Οι τουρκικές ενέργειες θα προσκρούσουν και πάλι στην διεθνή νομιμότητα με την οποία η Τουρκία θα πρέπει επιτέλους κάποτε να συμφιλιωθεί.