Κανόνες κυκλοφορίας για ηλεκτρικά πατίνια, rollers, skateboards, καθιερώνει το σχέδιο νόμου για τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) που παρουσιάστηκε σήμερα στο Υπουργικό Συμβούλιο. Με το νομοσχέδιο που παρουσίασαν ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστας Καραμανλήςκαι ο υφυπουργός κ. Γιάννης Κεφαλογιάννης, ορίζονται επίσης ενιαίοι κανόνες για την κατάρτιση των ΣΒΑΚ, προκειμένου να αποτελέσουν μοχλούς βελτίωσης των συνθηκών της αστικής και περιαστικής κινητικότητας, στην κατεύθυνση υλοποίησης του Σχεδίου Δράσης της ΕΕ για αύξηση της υιοθέτησης τέτοιων σχεδίων στην Ευρώπη.
Οι κανόνες κυκλοφορίας για τη μικροκινητικότητα, που είναι εξαιρετικά επίκαιρα μετά και το τραγικό δυστύχημα στην Κρήτη που στοίχισε τη ζωή ενός 11χρονου αγοριού, ρυθμίζονται στο δεύτερο μέρος του νομοσχεδίου, μέσω, κυρίως, τροποποιήσεων των αντίστοιχων άρθρων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ).
Όλα τα οχήματα μικροκινητικότητας (ηλεκτρικά πατίνια, τροχοπέδιλα (rollers), τροχοσανίδες (skate boards), αυτοεξισορροπούμενα οχήματα (όπως Segway) ομαδοποιούνται σε μια κατηγορία. Πρόκειται για τα λεγόμενα Ελαφρά Προσωπικά Ηλεκτροκίνητα Οχήματα (ΕΠΗΟ).
Εισάγονται ρυθμίσεις για τη κυκλοφορία τους, στη βάση αξιολόγησης και συγκριτικής μελέτης άλλων χωρών, με βάση την ταχύτητα που αναπτύσσουν. Αναλυτικά:
– Τα οχήματα που αναπτύσσουν μικρή ταχύτητα (έως 6 χλμ./ώρα), παραπλήσια δηλαδή με την ταχύτητα του πεζού, κυκλοφορούν όπου και όπως κυκλοφορούν οι πεζοί.
– Τα ΕΠΗΟ που αναπτύσσουν ταχύτητα έως 25 χλμ./ώρα, λογίζονται ως ποδήλατα και κυκλοφορούν όπου επιτρέπονται τα ποδήλατα.
– Απαγορεύεται για λόγους οδικής ασφάλειας, η κυκλοφορία αυτών των οχημάτων, σε οδούς όπου αναπτύσσονται υψηλές ταχύτητες (άνω των 50 χλμ./ώρα).
Ακόμη, ρυθμίζονται ζητήματα προδιαγραφών και ασφαλούς χρήσης των ΕΠΗΟ, με έμφαση στον υποχρεωτικό εξοπλισμό που πρέπει να φέρουν κατ’ αντιστοιχία με τα ποδήλατα, δηλαδή φρένα, φώτα και ηχητική προειδοποίηση.
Υποχρεώσεις καθορίζονται και για τους χρήστες των οχημάτων μικροκινητικότητας. Οι οδηγοί ποδηλάτων και ΕΠΗΟ πρέπει υποχρεωτικά να φορούν εγκεκριμένου τύπου προστατευτικό κράνος, κανονικά δεμένο. Κατά τη νύκτα, οι οδηγοί των ποδηλάτων και των ΕΠΗΟ υποχρεούνται να φορούν ορατό αντανακλαστικό εξοπλισμό ορατό. Επίσης, οι οδηγοί των ποδηλάτων που δεν έχουν συμπληρώσει την ηλικία των 12 ετών και κινούνται σε οδικό δίκτυο που προορίζεται για την κυκλοφορία μηχανοκίνητων οχημάτων θα πρέπει να συνοδεύονται από άτομα που έχουν συμπληρώσει την ηλικία των 16 ετών.
Με το σχέδιο νόμου, ρυθμίζεται και η αγορά σε θέματα που αφορούν στην κατασκευή, διάθεση και παροχή προς κοινόχρηστη χρήση των ΕΠΗΟ, καθώς επίσης και ζητήματα εποπτείας της αγοράς και υποχρεώσεων των παρόχων προς χρήση των οχημάτων αυτών.
Προβλέπεται η τοπική αυτοδιοίκηση να λάβει μέτρα ρύθμισης ή περιορισμού της κυκλοφορίας των ΕΠΗΟ και να καθορίσει χώρους για την οργανωμένη στάθμευση αυτών.
Κατά τη διάρκεια της εισήγησής του, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστας Καραμανλής, αναφέρθηκε στα παραπάνω ζητήματα: «Στο Νομοσχέδιο προσπαθούμε να λύσουμε ένα εξαιρετικά ευαίσθητο θέμα, αυτό της Μικροκινητικότητας, που αφορά και στα ηλεκτρικά πατίνια. Προχωράμε, λοιπόν, σε τροποποίηση διατάξεων του ΚΟΚ και καθορίζουμε: επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας, κατηγοριοποίηση παραβάσεων και επιβαλλόμενων προστίμων, ειδικούς κανόνες για τους οδηγούς των ηλεκτρικών πατινιών, και ηλικιακά κριτήρια για την κυκλοφορία του».
Αντίστοιχη αναφορά έκανε και ο αρμόδιος υφυπουργός Μεταφορών, κ. Γιάννης Κεφαλογιάννης, τονίζοντας ότι «με τις διατάξεις για τη μικροκινητικότητα βάζουμε κανόνες στο άναρχο τοπίο που έχει δημιουργηθεί με την απότομη είσοδο στις πόλεις μας των νέων μικρών μέσων μεταφοράς, με προβλέψεις στον ΚΟΚ, καθώς και με προδιαγραφές για την ασφαλή χρήση τους».