Οι ελληνικές εξαγωγές πέτυχαν το 2019 ιστορικό ρεκόρ με 33,36 δισ. ευρώ. Ακόμη και αν αφαιρεθούν τα πετρελαιοειδή, ελληνικά προϊόντα αξίας 22,68 δισ. διοχετεύτηκαν σε ξένες αγορές με βασικό προορισμό (55% επί του συνόλου) την Ευρωπαϊκή Ενωση.
Οι ελληνικές εξαγωγές εμφανίζουν ιδιαίτερη δυναμική για τον απλούστατο λόγο πως τα προϊόντα, είτε είναι τρόφιμα είτε φάρμακα ή βιομηχανικά είδη, είναι υψηλής ποιότητας και δοκιμασμένα σε απαιτητικές αγορές.
Το μυστικό για να ενισχυθούν περαιτέρω οι εξαγωγές είναι η διεύρυνση των δικτύων πώλησης. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί με τη δημιουργία εγκαταστάσεων (logistics) της ελληνικής εταιρείας στη χώρα προορισμού, είτε με τη συνεργασία ενός τοπικού επιχειρηματία.
Στην εποχή όμως της COVID-19 οι παραπάνω δράσεις είναι δύσκολο να υλοποιηθούν, ενώ και η προβολή των προϊόντων έχει δεχθεί πλήγμα, καθώς έχουν αναβληθεί όλες οι διεθνείς εκθέσεις.
Προβολή και πώληση
Μια στρατηγική επιλογή για να ανακτηθεί το χαμένο έδαφος είναι η προβολή και η πώληση των προϊόντων μέσω του Διαδικτύου. Προφανώς ο λόγος δεν γίνεται για χάλυβα ή μάρμαρα αλλά για άλλα είδη όπως ρουχισμός, καλλυντικά, accessories, ηλεκτρονικά είδη κ.ά.
Στο πλαίσιο αυτό η Enerprise Greece, ο αρμόδιος κρατικός φορέας για την προώθηση των εξαγωγών και την προσέλκυση επενδύσεων στην Ελλάδα, έσπευσε να συνάψει στρατηγική συνεργασία με την παγκόσμια διαδικτυακή πλατφόρμα eBay. Και λέμε έσπευσε καθώς και άλλες χώρες επιδιώκουν αυτή την περίοδο τη συνεργασία με κολοσσούς του Διαδικτύου για να τονώσουν τις δικές τους εξαγωγές.
H αμερικανική πλατφόρμα φαντάζει ως ο ιδανικός σύμμαχος για τις ελληνικές εξαγωγικές επιχειρήσεις. Δραστηριοποιείται σε 190 χώρες και μέσα από τις πλατφόρμες Marketplace και Classifieds θα βοηθήσει τις ελληνικές επιχειρήσεις να αποκτήσουν πρόσβαση σε 182 εκατομμύρια πιθανούς αγοραστές παγκοσμίως, μέσα από τη δύναμη της τεχνολογίας.
Η συμφωνία περιλαμβάνει τη σχεδίαση ενός ελληνικού ηλεκτρονικού περιπτέρου (Greek Corner), προώθησης και προβολής των ελληνικών προϊόντων στους καταναλωτές της eBay διεθνώς. Επιπρόσθετα, η συνεργασία θα περιλαμβάνει συνεχή υποστήριξη, επιχειρησιακή ανάπτυξη, διευρυμένα όρια πωλήσεων και μία ειδική σελίδα συμμετοχής στα ελληνικά.
Σύμφωνα με την κυρία Μπέττυ Αλεξανδροπούλου, εντεταλμένη σύμβουλο και εκτελεστικό μέλος του ΔΣ του Enterprise Greece, η συνεργασία με την eBay έχει διπλό στόχο: «Να εξασφαλιστούν χαμηλότερα κόστη συμμετοχής και κυρίως για κάθε εταιρεία να υπάρχει εξατομικευμένη καθοδήγηση και φροντίδα, τόσο από την eBay όσο και από την Enterprise Greece, ώστε να αναδειχθεί η αξία των ελληνικών προϊόντων στο εξωτερικό». Η ελληνική αγορά είναι μικρή σε σχέση με άλλες αγορές για την eBay αλλά οι 12.000 ελληνικές επιχειρήσεις με εξαγωγικό προφίλ και τα περίπου 1.000.000 προϊόντα είναι ένα μέγεθος που κάθε πλατφόρμα θα ήθελε στο χαρτοφυλάκιό της.
Σε πρώτη φάση για το onboarding στην πλατφόρμα της eBay έχουν επιλεγεί ελληνικές εταιρείες με υψηλές εξαγωγικές επιδόσεις, με εμπειρία στον διεθνή στίβο και με εύρος κωδικών. Αυτές στη συνέχεια θα προσελκύσουν και εταιρείες που τώρα κάνουν τα πρώτα τους βήματα στις διεθνείς αγορές.
Καταναλωτές και αγορές
«Οταν πας μόνος σου στο εξωτερικό φθάνεις ως ένα σημείο. Μέσα από αυτή τη συνεργασία εμείς θέλουμε να βοηθήσουμε τις ελληνικές εταιρείες που δεν έχουν εξοικείωση με τα digital κανάλια να την αποκτήσουν» αναφέρει η κυρία Αλεξανδροπούλου και προσθέτει: «Οι ελληνικές επιχειρήσεις έχουν καταφέρει να καινοτομήσουν και να διαφοροποιηθούν, τόσο σε επίπεδο προϊόντος όσο και σε επίπεδο branding. Μέσα από την ψηφιακή δράση θα προσεγγίσουν ακόμη περισσότερους καταναλωτές και αγορές».