Η πανδημία του κορωνοϊού άφησε το… στίγμα της και στα χρονοδιαγράμματα των αποκρατικοποιήσεων.
Όπως προκύπτει από το αναθεωρημένο πρόγραμμα του ΤΑΙΠΕΔ που εγκρίθηκε από το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής «τρέχουν» οι διαγωνισμοί για περιφερειακά λιμάνια, Εγνατία Οδό, ΔΕΠΑ και Αττική Οδός, παγωμένες ωστόσο παραμένουν οι μεγάλες αποκρατικοποιήσεις των ΔΑΑ, ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ, ΔΕΗ και ΕΛΠΕ.
Ειδικά για τον ΔΑΑ αναφέρει ότι «η εξέλιξη της υγειονομικής κρίσης επηρεάζει τον χρονικό σχεδιασμό του διαγωνισμού».
Το πρόγραμμα
Ειδικότερα, σύμφωνα με το επικαιροποιημένο πρόγραμμα:
– Για τη ΔΕΠΑ Εμπορίας αναμένονται δεσμευτικές προσφορές έως το τέλος του Δεκεμβρίου φέτος και έως το τέλος του Ιανουαρίου 2021 για τη ΔΕΠΑ Υποδομών. Παράλληλα, έως τις 30 Σεπτεμβρίου 2020 αναμένεται να εκδηλωθεί ενδιαφέρον για την υποθαλάσσια αποθήκη φυσικού αερίου νοτίως της Καβάλας.
– Εντός του α΄ εξαμήνου του 2021 θα ξεκινήσει ο διαγωνισμός για την παραχώρηση της Αττικής Οδού, καθώς η υφιστάμενη λήγει τον Οκτώβριο 2024.
– Για το Ελληνικό, εκκρεμεί, εκτός από την παραχώρηση της άδειας καζίνου, η διανομή δικαιωμάτων πλήρους κυριότητας μεταξύ Δημοσίου και ΤΑΙΠΕΔ επί της έκτασης και σύσταση δικαιώματος επιφάνειας υπέρ του Ταμείου, καθώς και η μεταβίβαση εμπράγματων δικαιωμάτων από το Ταμείο στην «Ελληνικό ΑΕ». Επιπλέον, απαιτείται η κύρωση από τη Βουλή, της σύμβασης εισφοράς των εμπράγματων δικαιωμάτων από το ΤΑΙΠΕΔ στην «Ελληνικό ΑΕ». Επίσης, εκκρεμεί και η εγγραφή των Κοινών Υπουργικών Αποφάσεων χωροθέτησης στο Κτηματολόγιο (ΥΠΕΝ/ΤΑΙΠΕΔ/Κτηματολόγιο).
– Για τις 11 Δεκεμβρίου έχει προγραμματιστεί η υποβολή δεσμευτικών προσφορών για τη σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας Οδού. Για την Εγνατία Οδό, σύμφωνα με το ADP, η Διοικητική Αρχή Σηράγγων πρέπει να προχωρήσει αμελλητί στην αδειοδότηση του συνόλου των σηράγγων (απεριόριστη ή εκτός επικίνδυνων φορτίων κατά περίπτωση). Παράλληλα, εκκρεμεί η έκδοση αποφάσεων έγκρισης περιβαλλοντικών όρων για ορισμένα σημεία του αυτοκινητόδρομου, οι οποίες έχουν λήξει, ή αναμένεται να λήξουν. Η Εγνατία Οδός πρέπει να υποβάλει τις σχετικές αιτήσεις και μελέτες στη Διεύθυνση Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης (ΔΙΠΑ) του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Από την πλευρά της, η ΔΙΠΑ πρέπει να προβεί στην έκδοση νέων ΑΕΠΟ (για τις άδειες που έχουν λήξει) ή να ανανεώσει όσες λήγουν σύντομα.
Επιπλέον, η Εγνατία Οδός πρέπει να προχωρήσει στην ολοκλήρωση κατασκευής μετωπικών και πλευρικών σταθμών διοδίων, καθώς και στον λεπτομερή καθορισμό όλων των απαιτούμενων ενεργειών, ή/και κατασκευαστικών εργασιών και προσδιορισμό του κόστους τους, και οι οποίες απαιτούνται για την αποκατάσταση ορισμένων γεφυρών. Παράλληλα, πρέπει να προχωρήσει και στην οριστική επίλυση του ζητήματος των εκκρεμών συμβάσεων υλοποίησης Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ) Ελευθεροχωρίου, Ωραιοκάστρου, Αρδανίου και Σώστη. Ενώ, εκκρεμούν και ενέργειες για την ολοκλήρωση των απαλλοτριώσεων που απαιτούνται για τις επικείμενες εργασίες που περιγράφονται στη Σύμβαση Παραχώρησης και ειδικά για την αναβάθμιση των κάθετων αξόνων.
– Για την πώληση του 30% του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών («Ελ. Βενιζέλος»), αναφέρεται στο ADP ότι «η εξέλιξη της υγειονομικής κρίσης επηρεάζει τον χρονικό σχεδιασμό του διαγωνισμού». Το ΤΑΙΠΕΔ έχει εγκρίνει από τις αρχές Μαρτίου τα τεύχη της β΄ φάσης του διαγωνισμού, τα οποία και απεστάλησαν στους προεπιλεγέντες επενδυτές.
– Για τα περιφερειακά λιμάνια, εκκρεμεί η έναρξη της διαδικασίας απαλλοτρίωσης ιδιωτικών εκτάσεων 200 στρεμμάτων, εντός της Χερσαίας Ζώνης του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης. Ως ημερομηνία υποβολής εκδήλωσης ενδιαφέροντος για τους τρεις διαγωνισμούς (Αλεξανδρούπολη, Καβάλα, Ηγουμενίτσα) έχει οριστεί η Παρασκευή 2 Οκτωβρίου. Στο ADP αναφέρεται, παράλληλα, πως εξετάζεται η δυνατότητα αξιοποίησης κάποιων από τους μικρούς λιμένες, ή/και μαρίνες, του Οργανισμού Λιμένος Κέρκυρας.
Οι μαρίνες
Καθυστερήσεις καταγράφονται και στο σχέδιο για τις μαρίνες, όπου συνεχώς οι υπεύθυνοι του ΤΑΙΠΕΔ βρίσκονται αντιμέτωποι με εκπλήξεις. Στο Ταμείο έχει μεταβιβαστεί το δικαίωμα παραχώρησης χρήσης και εκμετάλλευσης 17 μαρίνων ανά τη χώρα με σκοπό την αξιοποίησή τους.
- Μέχρι σήμερα έχει προχωρήσει μόνο η υπόθεση της Χίου.
- Στον Αλιμο, έχει υπογραφεί η συμφωνία με την ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, αλλά το κλείσιμο της συναλλαγής προϋποθέσει το ξεκαθάρισμα των εγκαταστάσεων από την ΕΤΑΔ.
- Στο ADP αναφέρεται πως για τη Μαρίνα Θεσσαλονίκης (Αρετσού) 388 θέσεων, εκκρεμεί η ολοκλήρωση της διαβούλευσης επί της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων ώστε να ξεκινήσει ο διαγωνισμός.
- Για το λιμάνι και τη μαρίνα Μυκόνου, έχει ξεκινήσει η μελέτη του νέου Στρατηγικού Σχεδιασμού (master plan) για το σύνολο της εγκατάστασης.
- Για τις μαρίνες Αργοστολίου και Ζακύνθου αναμένεται η απόφαση του Δ.Σ. του ΤΑΙΠΕΔ για την Πρόσκληση Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος.
- Στην περίπτωση της Ρόδου, αναμένεται η ολοκλήρωση ελέγχου και επιλογή ιδανικότερης λύσης για την αξιοποίηση της μαρίνας.
- Για τη μαρίνα Ιτέας, αναμένονται οι δεσμευτικές προσφορές στις 16 Οκτωβρίου καθώς είχε δοθεί παράταση στην αρχική προθεσμία.