Νομοθετικές ρυθμίσεις και το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά» αίρουν το θεσμικό κενό και με «εργαλεία» χρηματοδοτικά και φορολογικά επιχειρούν να δημιουργήσουν ένα νέο περιβάλλον για την ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα. Το ενεργειακό επιτελείο της κυβέρνησης εστιάζει αρχικά στην αντικατάσταση των ρυπογόνων οχημάτων παλαιάς τεχνολογίας, κυρίως των ταξί και των εταιρικών στόλων που διανύουν καθημερινά τεράστιες αποστάσεις (ένα ταξί καλύπτει περίπου 200 χλμ., ένα εταιρικό αυτοκίνητο 100-120 χλμ. ενώ ένα ΙΧ μόλις 20 χλμ.).
Αλλαγή μοντέλου
Οπως αναφέρει στο «Βήμα» η γενική γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών κυρία Αλεξάνδρα Σδούκου, το νέο θεσμικό πλαίσιο του Ν. 4170 που ψηφίστηκε τον Ιούλιο και δίνει φορολογικά κίνητρα για αγορά ή μίσθωση ηλεκτρικών οχημάτων και ανάπτυξη υποδομών επαναφόρτισης, σε συνδυασμό με το «Κινούμαι Ηλεκτρικά» μέσω του οποίου επιδοτείται η αγορά ηλεκτρικών οχημάτων, έχουν δημιουργήσει ένα πλέγμα γενναίων κινήτρων. «Για εμάς η υπόθεση ηλεκτροκίνηση δεν εξαντλείται σε κίνητρα ή σε αποσύρσεις αυτοκινήτων, είναι ένας νέος τρόπος ζωής, μια νέα οικονομία με ευκαιρίες απασχόλησης και ισχυρή αναπτυξιακή διάσταση τόσο στη βάση παρεχόμενων υπηρεσιών, όπως η φόρτιση, όσο και στην παραγωγική βιομηχανία. Στόχος μας είναι να αλλάξουμε το μοντέλο μετακινήσεων και να μειώσουμε τους ρύπους προς όφελος της δημόσιας υγείας και της ποιότητας ζωής. Ταυτόχρονα, μας ικανοποιεί ιδιαίτερα η ζήτηση που παρουσιάζεται στα ηλεκτρικά ποδήλατα και δίκυκλα, καθώς φαίνεται να γίνονται πλέον κύρια μέσα μεταφοράς» επισημαίνει η κυρία Σδούκου.
Η αποτίμηση
Εστιάζοντας στην αγορά ενός εταιρικού οχήματος, η αποτίμηση των φορολογικών κινήτρων, με απλά παραδείγματα, καταδεικνύει τα οφέλη για μια επιχείρηση. Ειδικότερα:
– Εκπτωση δαπάνης για αγορά ηλεκτρικού οχήματος: Η δαπάνη αγοράς με λιανική τιμή προ φόρων (ΛΤΠΦ) έως 40.000 ευρώ προσαυξάνεται κατά 50%. Για παράδειγμα, όχημα αξίας 30.000 ευρώ καταχωρίζεται ως εταιρικό έξοδο με αξία 45.000 ευρώ και η εταιρεία ωφελείται στο φορολογικό αποτέλεσμα τη διαφορά, δηλαδή τις 15.000 ευρώ επί τον φορολογικό συντελεστή. Ομοίως για τα υβριδικά αυτοκίνητα εξωτερικής φόρτισης χαμηλών ρύπων (εκπομπές έως 50 γραμμ./χλμ.) ο συντελεστής διαμορφώνεται στο 30%.
Οι νησιωτικές περιοχές
Το όφελος των εταιρειών που δραστηριοποιούνται σε νησιωτικές περιοχές είναι ακόμα μεγαλύτερο, καθώς οι συντελεστές είναι 75% (για ηλεκτρικά) και 50% (υβριδικά). Αν για παράδειγμα μια εταιρεία ενοικίασης αυτοκινήτων σε νησί αγοράσει ένα ηλεκτρικό όχημα 30.000 ευρώ, θα ωφεληθεί επιπλέον το 75% της αξίας επί τον φορολογικό συντελεστή, άρα θα ωφεληθεί φορολογικά κατά 5.400 ευρώ (με συντελεστή φορολογίας 24%). Αθροίζοντας στο ποσό αυτό και το οικολογικό bonus των 6.000 ευρώ από το «Κινούμαι Ηλεκτρικά», το όφελος διαμορφώνεται στις 11.400 ευρώ, ενώ αν αποσυρθεί και παλαιό αυτοκίνητο φτάνει στις 12.400 ευρώ, δηλαδή στο 41,6% της αρχικής αξίας.
– Εκπτωση δαπάνης για μίσθωση ηλεκτρικού οχήματος: Η δαπάνη μίσθωσης με ΛΤΠΦ έως 40.000 ευρώ προσαυξάνεται κατά 50% ενώ για υβριδικά κατά 30%. Για παράδειγμα, εάν μια ατομική επιχείρηση ταξί μισθώσει με leasing ηλεκτρικό ταξί με 500 ευρώ μηνιαίως, θα ωφελείται στο φορολογικό αποτέλεσμα με 250 ευρώ επί τον φορολογικό συντελεστή επί 12 μήνες σε ετήσια βάση, δηλαδή ένα ποσό της τάξης των 720 ευρώ ετησίως. Συνυπολογίζοντας τη δυνατότητα του οικολογικού bonus των 10.500 ευρώ μέσω του «Κινούμαι Ηλεκτρικά», το όφελος προκύπτει εξαιρετικά σημαντικό. Η συγκυρία είναι ευνοϊκή, καθώς τον Μάρτιο του 2021 αποσύρονται περίπου 10.000 ταξί ανά τη χώρα.
Κίνητρα
Επιπλέον των εκπτώσεων ισχύουν και τα εξής κίνητρα:
l Το κόστος φόρτισης ηλεκτρικού οχήματος για εταιρικές μετακινήσεις λογίζεται ως έξοδο και βελτιώνει το φορολογικό αποτέλεσμα της εταιρείας.
l Η αξία της παραχώρησης ενός οχήματος μηδενικών ή χαμηλών ρύπων έως 50 γραμμ. CO2/χλμ., με ΛΤΠΦ έως 40.000 ευρώ, δεν θα φορολογείται.
l Οι συντελεστές απόσβεσης παγίων διαμορφώνονται στο 50% για αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα και στο 25% για υβριδικά οχήματα εξωτερικής φόρτισης και ρύπων έως 50 γραμμ. CO2/χλμ.
Μεγάλο όφελος προκύπτει επίσης και από το κόστος χρήσης ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου (χαμηλό κόστος συντήρησης, μηδενικό κόστος στάθμευσης σε ελεγχόμενες θέσεις και φυσικά το καύσιμο) και τα μηδενικά τέλη κυκλοφορίας. Εχει εκτιμηθεί ότι το κόστος χρήσης ανά 10.000 χλμ. ενός ηλεκτρικού οχήματος δεν ξεπερνά τα 500 ευρώ, ενώ αντίστοιχα ενός μέσου συμβατικού 1.400 κυβικών με βενζίνη είναι περίπου 2.000 ευρώ, άρα εξοικονομούνται 1.500 ευρώ. Ειδικότερα, με 50 ευρώ σήμερα μπορεί κανείς να διανύσει με συμβατικό όχημα (βενζίνη) 420 χλμ., ενώ με ηλεκτρικό όχημα 1.190 χλμ. αν φορτίζει την ημέρα και 2.270 χλμ. με νυχτερινή φόρτιση.
«Πού φορτίζω;»
Οι νέες ρυθμίσεις επιχειρούν να… απαντήσουν και στο μείζον ερώτημα του «Πού φορτίζω;». Ειδικότερα, δίδονται τα εξής κίνητρα:
l Η δαπάνη αγοράς και εγκατάστασης δημόσια προσβάσιμων σημείων φόρτισης θα προσαυξάνεται κατά 50%, ενώ για επιχειρήσεις με έδρα σε νησιωτικές περιοχές κατά 70%. Π.χ. αλυσίδα σουπερμάρκετ μπορεί να εγκαθιστά φορτιστές ενδεικτικής αξίας 3.000 ευρώ και θα ωφελείται ανά φορτιστή 1.500 ευρώ (ή 2.100 ευρώ σε νησί) επί τον φορολογικό συντελεστή. Εάν το σημείο επαναφόρτισης προορίζεται αμιγώς για εταιρική χρήση, ο συντελεστής διαμορφώνεται σε 30%.
l Η απόσβεση του παγίου θα γίνεται σε έναν χρόνο, με συντελεστή απόσβεσης 100%.
Kαι η Ελλάδα στην «ηλεκτρική λεωφόρο» της Tesla
Την Ελλάδα περιλαμβάνει στον σχεδιασμό της και η TESLA. Πληροφορίες αναφέρουν ότι ο πρώτος φορτιστής του αμερικανικού κολοσσού αναμένεται να εγκατασταθεί στον αυτοκινητόδρομο της Ολυμπίας οδού. Μάλιστα, η TESLA εξετάζει το ενδεχόμενο να εντάξει την Ελλάδα στην περίφημη «ηλεκτρική λεωφόρο» με ταχυφορτιστές που θα ξεκινά από την Πορτογαλία και θα καταλήγει στην Τουρκία, μέσω Ισπανίας και Ιταλίας.
Στην «πρίζα» μεγάλοι όμιλοι
Το σχέδιο για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης έχει κινητοποιήσει πολλούς έλληνες και ξένους «παίκτες» της ενεργειακής αγοράς, οι οποίοι ετοιμάζονται ή έχουν ήδη… μπει στην πρίζα. Η ΔΕΗ έχει στρώσει το έδαφος για τη δημιουργία 1.000 σημείων φόρτισης την επόμενη διετία-τριετία και 10.000 σημείων μακροπρόθεσμα. Πρώτο βήμα η συνεργασία της με τις εταιρείες ΑΒ Βασιλόπουλος, FRAPORT και BEAT για εγκατάσταση φορτιστών σε σουπερμάρκετ, αεροδρόμια και πιάτσες ταξί αντίστοιχα.
Τη στρατηγική τους για να δώσουν το «παρών» στο αύριο της ηλεκτροκίνησης διευρύνουν επίσης τα ΕΛΠΕ, εκμεταλλευόμενα το ευρύ δίκτυο πρατηρίων καυσίμων που διαθέτουν ανά τη χώρα. Στο πεδίο της ηλεκτροκίνησης κινείται και η Protergia του ομίλου Μυτιληναίου σε συνεργασία με τους… πρωτεργάτες του τομέα στην Ελλάδα, το Fortisis και το δίκτυο ΦΟΡΤΙΖΩ. Παράλληλα, οργανώνει το δικό της δίκτυο φόρτισης και διαμορφώνει ειδικά τιμολόγια για τη φόρτιση ηλεκτροκίνητων οχημάτων. Το ίδιο και ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ο οποίος με «όχημα» τον Ηρωνα προσφέρει ειδικά τιμολόγια για… EcoDrive, ενώ σε σύμπραξη με τον εταίρο της, τη γαλλική Engie, εγκαταστάθηκαν πάνω από 200 φορτιστές. Στο παιχνίδι έχουν μπει ή ετοιμάζονται να μπουν και άλλες εταιρείες, όπως η Motor Oil, η ΕΛΙΝ κ.ά.
Ελληνικοί φορτιστές
Η Eunice έχει συνάψει συμφωνία με την αμερικανική Blink Energy για την ανάπτυξη πανευρωπαϊκού δικτύου φόρτισης, ενώ είναι η μοναδική ελληνική εταιρεία που ξεκίνησε παραγωγή φορτιστών.