Το ετήσιο κόστος της έκτακτης λόγω κορωνοϊού, αλλά αναγκαίας εξαιτίας της δεκαετούς απαξίωσης των αστικών συγκοινωνιών, ενίσχυσης του στόλου των ΜΜΜ της πρωτεύουσας ανέρχεται σε 34,8 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για την ενίσχυση σε δύο άξονες, μέσω της συμφωνίας παραχώρησης συγκοινωνιακού έργου στα ΚΤΕΛ και της απόκτησης λεωφορείων μέσω leasing που προβλέφθηκαν με την ΠΝΠ της 22ας Αυγούστου 2020.
Σύμφωνα με την ειδική έκθεση, που συνοδεύει το προς κύρωση από τη Βουλή κείμενο της ΠΝΠ, η δαπάνη του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών (ΟΑΣΑ) εκτιμάται για το 2020 σε 10 εκατ. ευρώ, ενώ για κάθε έτος που θα συνεχίσει να υφίσταται το πρόβλημα της πανδημίας το κόστος εκτιμάται στα 34,8 εκατ. ευρώ.
Εντωμεταξύ, στην τελική ευθεία βρίσκεται ο διαγωνισμός για την απόκτηση με leasing 300 λεωφορείων, που θα ενισχύσουν τον στόλο της ΟΣΥ ΑΕ, ξεκινώντας να εντάσσονται σταδιακά στο πρόγραμμα εντός Νοεμβρίου. Η ολοκλήρωση του διαγωνισμού για τη μίσθωση των μεταχειρισμένων οχημάτων, ηλικίας ως 10 ετών, θα χρειαστεί 3-4 μήνες, οπότε εκτιμάται ότι στις αρχές του 2021 θα έχουν βγει όλα στους δρόμους της πρωτεύουσας.
Δεδομένου ότι τα εγγενή προβλήματα των αστικών συγκοινωνιών, δηλαδή ο απαρχαιωμένος στόλος και η έλλειψη εργαζομένων σε ειδικότητες αιχμής (οδηγοί, τεχνίτες), σε συνδυασμό με την πανδημία έχουν φτάσει τα ΜΜΜ στα όριά τους, η πιο άμεση κίνηση ενίσχυσης είναι μέσω της σύμβασης (τύπου ΣΔΙΤ) με τα ΚΤΕΛ, προκειμένου να αναλάβουν ημερησίως το 21,3% του συγκοινωνιακού έργου σε όρους οχηματοχιλιομέτρων (υπεραστικά και δημοτικά δρομολόγια). Το έργο θα αναλάβουν προοδευτικά ως τις αρχές Νοεμβρίου 203 οχήματα των ΚΤΕΛ με 550 οδηγούς.
Όπως ορίζεται από την προς κύρωση ΠΝΠ, οι συμβάσεις, υπό το πρίσμα των έκτακτων συνθηκών του Covid-19, μπορούν να υπογραφούν μέσα σε χρονικό διάστημα 6 μηνών.
Επιπλέον, η ετήσια δαπάνη για την κάλυψη του κόστους πρόσληψης προσωπικού εκτιμάται στο ποσό των 4 εκατ. ευρώ περίπου για το τρέχον έτος και στο ποσό των 14 εκατ. ευρώ περίπου, για κάθε επόμενο έτος. Αφορά στην πρόσληψη, με κριτήρια ΑΣΕΠ, συνολικά 655 ατόμων με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, διαφόρων ειδικοτήτων, για τους τρεις συγκοινωνιακούς φορείς της πρωτεύουσας.
Επόμενο μεγαλόπνοο βήμα αποτελεί ο πολυαναμενόμενος διαγωνισμός για την ανανέωση του στόλου των λεωφορείων Αθήνας και Θεσσαλονίκης, που θα αφορά συνολικά περισσότερα από 1.000 οχήματα. Η προκήρυξη για τα πρώτα 600 λεωφορεία αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του Νοεμβρίου, με στόχο -εφόσον δεν υπάρξουν νομικές εμπλοκές- τα 300 εξ αυτών να κυκλοφορούν στην Αθήνα μέχρι το τέλος του 2021.