Μέσα στο ερχόμενο φθινόπωρο πρόκειται να εκκινήσουν οι διαδικασίες για την περιβαλλοντική αδειοδότηση του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ). Μέσα στους επόμενους μήνες η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) θα έχει ολοκληρωθεί και θα υποβληθεί στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, όπως ενημέρωσε ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Γιάννης Κεφαλογιάννης, απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή του ΚΙΝΑΛ κ. Βασίλη Κεγκέρογλου.

Όσον αφορά τις εκκρεμείς μελέτες, αυτές προχωρούν με καλούς ρυθμούς. Οι υποστηρικτικές μελέτες για τη ΜΠΕ βρίσκτονται σε τελικό στάδιο και θα συμπεριληφθούν στον φάκελο που θα σταλεί στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. «Έχουμε άμεση συνεργασία με τα συναρμόδια Υπουργεία για τις υποστηρικτικές μελέτες, ήτοι το Υπουργείο Πολιτισμού, ώστε να ολοκληρωθούν οι βελτιώσεις της προτιμητέας χάραξης, σύμφωνα με τις υποδείξεις τους» είπε ο κ. Κεφαλογιάννης.

Ο χρόνος που είχε εκτιμηθεί για την ολοκλήρωσή τους ήταν στους 6-9 μήνες και παρά την καθυστέρηση που προκάλεσαν τα περιοριστικά μέτρα της πανδημίας, αυτές δεν βγαίνουν τελείως εκτός χρονοδιαγράμματος.

«Γνωρίζετε ότι ο Πρωθυπουργός όπως και το Υπουργείο μας ήδη από τον Φεβρουάριο του 2020 έχει παρουσιάσει το πρόγραμμα των προς εκτέλεση έργων για το ΒΟΑΚ. Το χρονοδιάγραμμα είχε εκτιμηθεί σε 6 έως 9 μήνες για την κατάθεση των τελευταίων εκκρεμουσών μελετών. Ενόψει της κρίσης της πανδημίας του κορωνοϊού, τα χρονοδιαγράμματα επανακαθορίστηκαν. Ωστόσο, όχι σε σημείο που να αλλάζει ο γενικότερος προγραμματισμός, σύμφωνα με τον οποίο εντός του φθινοπώρου του τρέχοντος έτους θα υποβληθεί στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για το έργο» ανέφερε χαρακτηριστικά ο υφυπουργός.

Ο κ. Κεφαλογιάννης έριξε τα βέλη του και στην προηγούμενη κυβέρνηση, κάνοντας λόγω για 5,5 χρόνια απραγίας. «Η Κυβέρνηση, το Υπουργείο μας αλλά και εγώ ο ίδιος παρακολουθούμε στενά τις εξελίξεις σε ό,τι αφορά τον ΒΟΑΚ προκειμένου όλες οι ολιγωρίες του παρελθόντος και φυσικά αναφέρομαι στα 5,5 χρόνια απραγίας της Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ για το ΒΟΑΚ, σε σύντομο χρονικό διάστημα – μόλις ενός έτους- να καλυφθεί ο χαμένος χρόνος των εργασιών» είπε.

Η αρχιτεκτονική του διαγωνισμού για το έργο του 1,5 δισ. ευρώ

Με βελτίωση της βασικής χάραξης, προσθήκη του κομματιού Κίσσαμος-Χανιά, μήκους 31 χλμ., και την τρέχουσα αρχιτεκτονική των δύο υφιστάμενων διαγωνισμών, προχωρά το έργο, προϋπολογισμού άνω του 1,5 δισ. ευρώ.

Όπως παρέθεσε στη Βουλή ο υφυπουργός Μεταφορών, η δομή της υλοποίησης του ΒΟΑΚ η οποία βρίσκεται σε εξέλιξη και προωθείται προς ολοκλήρωση (για την ανάδειξη αναδόχων και υπογραφή συμβάσεων), περιλαμβάνει τους κάτωθι δύο προκηρυχθέντες Δημόσιους Διεθνείς Διαγωνισμούς:

α) Σύμβαση Παραχώρησης «ΜΕΛΕΤΗ, ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ, ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ, ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ, ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ ΚΑΙ ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΣΗ ΤΟΥ ΒΟΡΕΙΟΥ ΟΔΙΚΟΥ ΑΞΟΝΑ ΚΡΗΤΗΣ (Β.Ο.Α.Κ.) ΣΤΟ ΤΜΗΜΑ “ΧΑΝΙΑ – ΗΡΑΚΛΕΙΟ”».

Στην εν λόγω παραχώρηση, διάρκειας 25 ετών, ενεργοποιείται η option της προσθήκης στο κύριο έργο των 31 χλμ.

β) Σύμβαση ΣΔΙΤ «ΜΕΛΕΤΗ, ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ, ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ, ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΚΑΙ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ ΤΟΥ ΒΟΑΚ ΣΤΟ ΤΜΗΜΑ ΧΕΡΣΟΝΗΣΟΣ – ΝΕΑΠΟΛΗ ΜΕ ΣΔΙΤ».

Ουσιαστικά, οι ρυθμοί της περιβαλλοντικής αδειοδότησης, που «κουμπώνει» με την τελική χάραξη που θα προτείνει το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, θα κρίνουν πότε θα είναι έτοιμα τα τεύχη δημοπράτησης, ώστε να προχωρήσει η κυρίως φάση του έργου με τις δεσμευτικές προσφορές.

Εργα αναβάθμισης του υφιστάμενου οδικού δικτύου

Κατά τη δευτερολογία του ο κ. Κεφαλογιάννης αναφέρθηκε και στα έργα αναβάθμισης που προωθούνται ως το τέλος του έτους στο υφιστάμενο δίκτυο, το οποίο υπέστη ζημιές λόγω των πλημμυρικών φαινομένων του Φεβρουαρίου 2019.

1.Εντός του Σεπτεμβρίου 2020, πρόκειται να ανατεθούν οι εργολαβίες κατασκευής οριστικών μέτρων για την αντιμετώπιση κατολισθητικών φαινομένων στις περιοχές Νωπήγεια και Αγία Μαρίνα στις Περιφερειακές Ενότητες Χανίων και Ρεθύμνου και στο τμήμα Σίσες-Φόδελε στην Περιφερειακή Ενότητα Ρεθύμνου.

2.Τον Οκτώβριο προγραμματίζεται η ανάθεση των εργασιών ομοίως για την αντιμετώπιση κατολισθητικών φαινομένων στις θέσεις Κακό Όρος, Κακιά Στροφή, ΧΥΤΑ Ηρακλείου και Σταυρωμένος στην Περιφερειακή Ενότητα Ηρακλείου, στο Τμήμα Σούδα-Καλύβες στην Περιφερειακή Ενότητα Χανίων, καθώς και στην Ανισόπεδη Διάβαση Καλαϊτζάκη στη Περιφερειακή Ενότητα Ρεθύμνου.

3.Έως το τέλος του τρέχοντος έτους 2020 προωθείται προς δημοπράτηση το έργο αναβάθμισης οδικής ασφάλειας στο Τμήμα Γεωργιούπολη-Πετρές στις Περιφερειακές Ενότητες Χανίων και Ρεθύμνου.

4.Ομοίως, έως το τέλος του τρέχοντος έτους θα δημοπρατηθεί το έργο αναβάθμισης οδικής ασφάλειας στο Τμήμα Φόδελε-Λινοπεράματα στην Περιφερειακή Ενότητα Ηρακλείου και θα ακολουθήσουν αντίστοιχες δημοπρατήσεις για τα Τμήματα Σούδα-Καλυβες, Σεληνάρι-Λίμνες στην Περιφερειακή Ενότητα Λασιθίου, και Σκαλέτα-Εσταυρωμένος στην Π.Ε. Ρεθύμνου.