Το άνοιγμα των σχολείων απασχολεί ιδιαίτερα τους επιστήμονες ενώ σε λίγα 24ωρα αναμένεται επίσημα το υπουργείο Παιδείας να ανακοινώσει πότε θα είναι η έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς.
Όπως αποκάλυψε το MEGA η πιθανή ημερομηνία που όλα δείχνουν ότι έχει κλειδώσει είναι η 14η Σεπτεμβρίου για όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, έχει προκριθεί να ανοίξουν ταυτόχρονα όλες οι βαθμίδες εκπαίδευσης – δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια – την Δευτέρα 14/9.
Αγκάθι ο αριθμός των μαθητών ανά τάξη
Μεγάλο «αγκάθι» παραμένει ο αριθμός μαθητών ανά τάξη, παρόλο που μαθητές και εκπαιδευτικοί θα φορούν μάσκες μέσα στις τάξεις.
Στο άνοιγμα των σχολείων αναφέρθηκε και κατά τη διάρκεια της σημερινής ενημέρωσης για τον κοροναϊό ο επίκουρος καθηγητής Υγιεινής και Επιδημιολογίας Ιατρικής Σχολής του ΕΚΠΑ, Γκίκας Μαγιορκίνης.
Συγκεκριμένα, τόνισε ότι πρόκειται για καθολική κοινωνική προτεραιότητα, και ζήτησε από όλους υπομονή και επιμονή, είτε πρόκειται για μαθητές και τους κηδεμόνες τους, αλλά και για τους εκπαιδευτικούς.
Επιπλέον, κάλεσε τις οικογένειες να επιστρέψουν στις βάσεις τους μέχρι το τέλος του Αυγούστου, ώστε να υπάρξει επαρκής χρόνος ώστε να διαπιστωθεί ότι δεν έχει μολυνθεί κάποιο μέλος τους και έτσι τα παιδιά να μπορέσουν να πάνε χωρίς προβλήματα στο σχολείο, περιορίζοντας έτσι και τον κίνδυνο μετάδοσης.
Πώς πρέπει να ανοίξουν τα σχολεία;
Σε ερώτηση για το πώς πρέπει να ανοίξουν τα σχολεία και αν θα ήταν ασφαλέστερο να αυξηθεί ο αριθμός των τάξεων, ώστε να αυξηθούν οι τηρούμενες αποστάσεις μεταξύ των μαθητών εκείνος απάντησε πως η απάντηση είναι πολύπλοκη.
Αυτό διότι, όπως είπε, τα επιδημιολογικά μοντέλα δείχνουν ότι μπορεί αν αυξηθούν οι τάξεις, να αυξηθούν οι εστίες μόλυνσης με την αύξηση του αριθμού των εκπαιδευτικών.
Ανέφερε, δε, ότι «δεν έχουμε μεγάλο κέρδος αυξάνοντας τις τάξεις και μειώνοντας τους μαθητές» ούτε σε επιδημιολογικό επίπεδο ούτε σε επίπεδο εκπαιδευτικό.
Τόνισε ακόμα ότι η αντιμετώπιση της πανδημίας, είναι συλλογική ευθύνη.
Τελικά πόσο ασφαλής είναι μία τάξη με 15 μαθητές; Ο Μαγιορκίνης εξηγεί
Δεδομένου της πολυπλοκότητας της ερώτησης, ο καθηγητής επέστρεψε σήμερα με ανάρτησή του προκειμένου να εξηγήσει ουσιαστικά με γραφήματα γιατί δεν υπάρχει κέδρος με τη μείωση των μαθητών.
Σύμφωνα με τον κ. Μαγιορκίνη η σύνθεση των τάξεως είναι τέτοια ώστε να μπορούμε να τις θεωρήσουμε ως κοινωνικές φουσκάλες ή φούσκες. Μάλιστα εξαιτίας αυτής της σύνθεσης σε περίπτωση μετάδοσης του ιού στην τάξη αυτή είναι πλήρης ιχνηλατίσιμη και εύκολα περιορίσιμη.
Μάλιστα μεταξύ άλλων ο καθηγητής εξήγησε με διαγράμματα πόση είναι η επιβάρυνση αποστάσεων ανά 25 μαθητές σε μία τάξη και πόση ανά 15 μαθητές.
Αναλυτικα η ανάρτησή- ανάλυση του καθηγητή:
Μετά την χθεσινή ενημέρωση στο Υπουργείο επανέρχομαι λίγο στο θέμα του μεγέθους των τάξεων επειδή φαίνεται να επικεντρώνεται εκεί η συζήτηση και να εξηγήσω γιατί δεν έχω πεισθεί ότι έχει τόση σημασία. Η απόσταση του 1.5 μέτρου είναι σημαντική για την μετάδοση με σταγονίδια και θα πρέπει να την τηρούμε όσο μπορούμε γενικά. Όπου δεν μπορούμε θα πρέπει να βρίσκουμε τρόπο να μειώσουμε την πιθανότητα μετάδοσης με την χρήση μάσκας.
Η ίδια λογική εφαρμόζεται και στα σχολεία με γενικευμένη χρήση μάσκας στις τάξεις. Οι τάξεις θα πρέπει να σημειωθεί δεν μπορούνε να θεωρούνται όπως χώροι εστίασης. Στην εστίαση υπάρχει διαρκής εναλλαγή των ατόμων που συνευρίσκονται. Οι τάξεις έχουν διαρκώς την ίδια σύνθεση και έτσι μπορούμε να τις θεωρήσουμε ως κοινωνικές «φουσκάλες» ή «φούσκες» (bubbles) οπότε η λογική στην αντιμετώπισή τους είναι αρκετά διαφορετική. Καταρχήν η όποια μετάδοση στην τάξη είναι πλήρως ιχνηλατίσιμη και μπορεί να περιοριστεί με απλό περιορισμό, ενώ στην εστίαση δημιουργεί κατα κόρον «ορφανά» κρούσματα.
Ένα θέμα που συζητείται διαρκώς είναι: πόση είναι η επιβάρυνση των αποστάσεων >1.5 μέτρου στις τάξεις 25 μαθητών σε σχέση με τις τάξης 15 μαθητών;
Για να βοηθήσω λιγάκι στην εξήγηση έχω φτιάξει ένα διάγραμμα τάξης 15 μαθητών (δεξιά). Με πράσινα βελάκια δείχνω τις ανά 2 αποστάσεις του μαθητή στο πρώτο θρανίο με όλους τους μαθητές στην δίπλα σειρά (8 αποστάσεις), για λόγους ευκολίας δεν δείχνω τις υπόλοιπες με μαθητές τις ίδιας σειράς (6 αποστάσεις). Οι αποστάσεις του μαθητή αυτού είναι 14 και όλες υπερβαίνουν το 1.5 μέτρο. Το σύνολο των αποστάσεων σε αυτήν την διάταξη είναι 120.
Όπως φαίνεται και παρακάτω μία τάξη 25 μαθητών οι ανά 2 αποστάσεις είναι 325 με 13 να παραβαίνουν το όριο του 1.5 μέτρου δηλαδή μόλις το 4% όλων των πιθανών συνδυασμών. Αυτές οι «παραβάσεις» είναι μόνο σε οριζόντιο επίπεδο, και δεν επιτρέπουν την μετάδοση στον κάθετο άξονα τη τάξης.
Συνεπώς από αυτούς τους υπολογισμούς η μετατροπή της τάξης σε μέγεθος 15 ατόμων εξαλείφει το 4% των ανά 2 αποστάσεων την ώρα του μαθήματος. Συγχρόνως αυξάνει (σχεδόν διπλασιάζει) τον αριθμό των εκπαιδευτικών ωρών που θα πρέπει να καλυφθούν από εκπαιδευτικούς.
Το σενάριο λοιπόν δείχνει ότι για την πιθανότητα μετάδοσης αποκλειστικά και μόνο την ώρα της εκπαιδευτικής διαδικασίας προκειμένου να ρίξεις 4% τις κοντινές επαφές θα πρέπει να διπλασιάσεις τον χρόνο έκθεσης των εκπαιδευτικών.
Αντιλαμβάνομαι ότι η πρόθεση είναι πάντα το καλύτερο των μαθητών και των εκπαιδευτικών αλλά προσωπικά πιστεύω ότι η απάντηση δεν είναι τόσο απλή και δεν είμαι καθόλου σίγουρος ότι θα υπήρχε (και αν θα υπήρχε) σημαντικό κέρδος στην μείωση της μετάδοσης από 25 σε 15 όσον αφορά την μετάδοση σταγονιδίων.
Προβληματισμένοι οι γονείς με την χρήση μάσκας στα σχολεία – Ειδικοί απαντούν
Την ίδια ώρα προβληματισμό προκαλεί στους γονείς η υποχρεωτική χρήση μάσκας στα σχολεία, με πολλούς να υποστηρίζουν πως δε θα στείλουν τα παιδιά τους στις σχολικές αίθουσες.
Απαραίτητη η μάσκα
Μιλώντας στην εκπομπή LIVE NEWS , ο Αθανάσιος Εξαδάχτυλος, πρόεδρος Πανελλήνιου Ιατρικού Συλλόγου, ανέφερε πω είναι επιβεβλημένη η χρήση μάσκας στο σχολείο, «εκτός αν δε θέλουμε να δούμε τα νούμερα να πέφτουν».
Από τη μεριά του, ο Αλέξανδρος Αγγελής, πατέρας τεσσάρων μαθητών, επισήμανε ότι δε θα στείλει τα παιδιά του στο σχολείο αν τα υποχρεώσουν να φορούν μάσκες και ένας λόγος «είναι η σύγχυση που επικρατεί στην ενημέρωση για το αν τα παιδιά πρέπει να φορούν μάσκα ή όχι».
Ο κ. Αγγελής ανέφερε ότι στην αρχή της πανδημίας οι ειδικοί έλεγαν ότι η χρήση μάσκας δεν ενδείκνυται, με τον κ. Εξαδάχτυλο να ανταπαντά ότι αυτό είχε ζητηθεί «για τον απλό λόγο ότι παγκοσμίως δεν υπήρχαν μάσκες για να φορούν οι άνθρωποι», ενώ τόνισε ότι πρόκειται για καινούργιο ιό, με τις έρευνες και τις μελέτες να ανανεώνονται συνεχώς.
«Χουντική επιβολή»
Ο κ. Αγγελής δήλωσε ότι θα εξαντλήσει τα περιθώρια που έχει προκειμένου να μην στείλει τα παιδιά του στο σχολείο, καθώς «η χρήση μάσκας θα τους δημιουργήσει περισσότερα ψυχολογικά προβλήματα μακροπρόθεσμα, απ’ ότι να περάσουν έναν ιό επικίνδυνο», ενώ χαρακτήρισε «χουντική επιβολή» την χρήση μάσκας.
Επιπλέον, ανέφερε ότι υπάρχει και σύγχυση στον τρόπο με τον οποίο νοσούν τα παιδιά, αφού στην αρχή οι ειδικοί έλεγαν ότι νοσούν δυσκολότερα από τους ενήλικες.
«Η αλήθεια είναι ότι τα παιδιά νοσούν ελαφρύτερα, αλλά μεταδίδουν με αδιευκρίνιστο τρόπο τον ιό», ήταν η απάντηση του προέδρου του Πανελλήνιου Ιατρικού Συλλόγου, ο οποίος ζήτησε από όλους να τηρούν τα μέτρα προστασίας.
Κυρώσεις σε όσους δεν φορούν μάσκα στο σχολείο
Υπενθυμίζεται πως κυρώσεις θα έχουν όσοι μαθητές δεν φορούν μάσκα, καθώς δεν θα μπορούν να εισέρχονται στη τάξη τους.
«Δεν νοείται να είναι κανείς στο σχολείο χωρίς μάσκα» σύμφωνα με όσα ανέφερε σε τηλεοπτική της συνέντευξη η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως.
Οι μαθητές που δεν θα φορούν μάσκα στο σχολείο «δεν θα συμμετέχουν στο μάθημα, με ό,τι αυτό συνεπάγεται» είπε χαρακτηριστικά η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως προσθέτοντας ότι «σε περίπτωση άρνησης ή προτροπής από γονείς για μη χρήση μάσκας θα ακολουθήσουν όλα τα παιδαγωγικά μέτρα που προβλέπονται».
Αντίστοιχες ήταν οι επισημάνσεις και της υφυπουργού Παιδείας Σοφίας Ζαχαράκη, η οποία δήλωσε ότι δεν θα υπάρχει καμία ανοχή σε όσους δεν φοράνε μάσκα στα σχολεία. «Το σχολείο θα έχει κανόνες που θα ισχύουν για όλους» είπε η υφυπουργός επισημαίνοντας ότι «η χρήση μάσκας είναι απαραίτητη σε όλους τους κλειστούς χώρους στην καθημερινότητα όλων μας».
Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκαν και οι δηλώσεις του κυβερνητικού εκπροσώπου Στέλιου Πέτσα, ο οποίος υποστήριξε ότι «δεν πρέπει να τιμωρείται ένα παιδί για την ανευθυνότητα του γονέα του. Το βασικό είναι να πειστούν οι γονείς και οι μαθητές ότι είναι για την υγεία τους η χρήση μάσκας».